Gå til innhold

Kan dere gi råd i forhold til melkeallergi

Lillegull-juli2010

Anbefalte innlegg

Jenta vår er nå snart tre uker gammel. Hun har tydelige luftsmerter. Noen ganger har hun problemer med å rape etter et måltid. Hun har jevnlig avføring og denne ser lik ut hver gang.

En kveld lagde vi mat med fløtesaus. Denne kvelden skrek hun veldig masse og hadde så tydelig vondt. Jeg har etter dette prøvd å innta bare en liten grad av melkeprodukter. Jeg drikker ikke melk og har ikke dukket melk i kaffe ol. Jeg har derimot spist ost til frokost og har også drukket/spist litt yoghurtprodukter som skal være bra for fordøyelsen. Hun har hatt litt luftsmerter også disse dagene, men roer seg når hun bæres rundt. I dag spiste vi risengrynsgrøt til middag. 45 min etter vi hadde spist ammet jeg henne. På slutten av "brystet" begynte hun akutt å skrike og virket som om hun fikk veldig knipt. Hun har roet seg nå etter at faren har båret rundt på henne. Nå ligger hun på magen hans og sover. Kan det rett og slett være melk hun reagerer på? Jeg kjenner selv at jeg har luftsmerter i dag og kjente det samme da vi hadde spist fløtesaus. Er det forskjell på søtmelk og syrnet melk (yoghurt ol)?

Veldig glad om noen av dere erfarne kan svare meg! :)

Fortsetter under...

Jeg har en datter med som ikke tåler melk. Det finnes to typer melkeallergi. Enten tåler man ikke melkeproteine eller så tåler man ikke laktosen (det som gjør melken søt).

Hvis man ikke tåler melkeproteine tåler man ingen melkeprodukter. Hvis man ikke tåler laktosen, kan de fleste spise melkeprodukter som innholde lite laktos f.eks gulost, yoghurt og andre sure melkeprodukter.

Min datter tåler ikke laktosen, hun kan spise gulost og drikke laktosefri melk. Men hun tåler ikke yoghurt f.eks, så hva man tåler varierer og man må bare gjøre noen erfaringer:(

Hun hadde som du beskriver mye vondt i magen som liten baby, og hun hadde avføring flere ganger om dagen. På helsestasjonen mente de at det ville gi seg med fast føde. Det gjorde det ikke, men da vi slutte å gi melkeprodukter ga det seg. Da var hun litt over ett år. Fløteprodukter (is, fløtesaus, seterrømme) blir full katastrofe i bleien.

Jenta mi på 8 mnd (som jeg ammer enda) har melkeproteinallergi, dette er påvist hos barnelege. Hun tåler ingen melkeprodukter i det hele tatt, og jeg kan heller ikke spise noe med melkeprodukter i så lenge jeg ammer. Dvs ingen melk, ost, fløte, rømme, yoghurt, eller andre produkter som har noen form for melk i seg.

Jenta mi hadde litt luftproblemer som startet i 3-ukers alderen, men dette så jeg på som den "kjente/vanlige" spedbarnskolikken. Hadde STOR suksess med minifom dråper, det reddet hverdagen vår. Plagene ga seg rundt 3 måneders alder, og har aldri hatt symptomer fra fordøyelsen siden. Melkeproteinallergien ble påvist da hun var 5 mnd, pga eksem....

Hei, har erfaring med tre barn i forhold til dette. Når de er så små kan de være veldig sensitive hvis de ikke tåler melkeproteiner.

Vil foreslå at du prøver å kutte ut alle melkeproteiner i minst en uke for å se om det hjelper (det kan ta noen dager før det er ute av systemet til datteren din). Det innebærer å kutte ut alt, også ost og at du leser på pakker i butikker. En del brød og veldig mye ferdigmat inneholder melkeproteiner (typisk i form av skummetmelkpulver, kasein, el) Det høres veldig vrient ut, men skulle du trenge å gjøre det over tid finnes det gode alternativer til nesten alt. Spiser du wok, rent kjøtt og fisk og bruker matolje evt soft spesial margarin er mye gjort. Hvis du må holde på over tid finner du også masse gode råd på nett i fht hvilken sojamelk/ris/havremelk som passer til hva.

Virker dette ville jeg prøvd å introdusere melk i kostholdet ditt etter noen måneder igjen. For egen del har jeg kunnet spise noe etter ca 6 mnd, og drikke ren melk etter et år. Du kan få oppfølgning i forhold til barnet på helsestasjon hvis de fortsatt ikke tåler melkeprotein når de skal spise fast føde. Trøsten er at veldig mange barn vokser dette av seg. Mine har gjort det en gang mellom 1 1/2 til 3 års alder.

Lykke til!

• 3 uker senere...

det finnes mange gode alternativer for melk.feks havremelk og rismelk som faktisk er supergode til å ha i boller,vafler,kaker og pannekaker ol.istede for melk.i feks sesamfrø er det kalsium,ha godt med det i rundtykkene/hjemmebakt brød.

jeg bruker ikke melk i maten her i huset,men vi har ikke allergi for det.men vi spiser litt ost og yoghurt naturell.også bruker jeg fløte istede for melk i saus feks. melka er hovedsakelig for kalven synes nå jeg da.

jeg ville kuttet ut melk en periode for å se hvordan det gikk.også testet det ut litt når du har vært vekke fra melk en periode.da finner du fort ut hva hun reagerer på .

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...