fruPuse Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Hei! Jeg var til legen i dag, og symfuse-fundus-målet mitt låg over normalområdet (altså også over det lysegrønne området, ikke bare over selve gjennomsnittsstreken). Jeg har hele tiden hatt stor mage, men det er først nå den har komt over det normale...Legen snakket om at jeg kanskje skulle hatt en ny UL. Er det større fare for at jeg må ta keisersnitt når jeg får en stor baby? Vet dere når ca. man får vite størrelsen, eller kan man kun få vite det gjennom UL? Spent på hvor stor babyen blir. Men jeg er glad den er stor og FRISK i allefall
stabeist Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Heia. Det trenger ikke å bety at babyen din er stor selv om du ligger over gjennomsnittsstreken:) Selv ligger jeg under, men har fått beskjed fra jordmor (på sykehuset) at det ikke har noe å si. Jeg var på ul i denne uka og barnet er stort og fint(faktisk over gjennomsnittet for den uken jeg er i). Hun sa at den linja var ment for å se at magen vokser...hvis linja flater ut betyr det at noe ikke stemmer, derfor gjennomsnittsstreken. Håper dette ga deg noe mening:)
Oppnedx2 Skrevet 19. august 2010 #3 Skrevet 19. august 2010 Jeg har også fått samme beskjed om Swett av min Lege og jm:) Selv har jeg heletiden lagt akkurat inntil det grønne området på oversiden, så jeg har jo hele tiden lagt litt over gjennomsnittet. Jeg har en jente som er estimert til 4 kg til fødsel , men det handler vel mer om at ingen på min side eller far sin side som vi vet som som har født under 4 kg (ikke at jeg synest 4 kg er avskrekkende stort akkurat heller ) Tror du kan ta det helt med ro!
Gullgrisen m/ novemberspire Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Vekstestimering skjer vel kun ved UL. Symfysemålet kan variere utifra hvordan babyen ligger og hvor mye fostervann det er. Ligger man veldig høyt opp får man ofte tilbud om en ekstra UL for å sjekke størrelse. Det viktigste med kurven er at magen vokser jevnt og trutt og ikke plutselig flater ut. Ei venninne av meg fikk beskjed om at hun ventet et barn på oppimot 5 kg da hun var på en slik UL og det ble keisersnitt. Jentungen kom ut og veide godt under 4 kg... så slike ultralyder må tas med en liten klype salt Størrelse på bekken spiller også inn. Jeg lå helt normalt på sf mål og fikk ei jente på 4,7 kg og 54 cm. Og hele 39 cm rundt hodet. Ingen som ante at hun skulle være så stor. Denne gangen får jeg tilbud om ekstra UL dersom jeg ønsker det selv, men for tiden heller jeg mot at det er bedre å ikke vite. Fødselen sist var helt normal og jeg trengte ikke smertestillende eller hjelp fra tang e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå