Gå til innhold

Dere som hadde tøff fødsel første gang, gruer dere dere til å føde?

Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden tenkt at det sikkert går bedre denne gangen. Men fikk vite i dag at jeg kanskje ikke får føde der jeg ønsker og da kom tårene. Nå sitter jeg bare å sipper. Sikkert helt urimelig, men jeg har hele tiden tenkt at det som gjorde at jeg tross alt kom greit gjennom hele opplevelsen sist var fordi jeg følte meg trygg på de som jobbet der.

Fortsetter under...

Jeg håper også det ordner seg. Må be legen om å tilføye på søknaden at jeg hadde vanskelig fødsel sist og at jeg gruer meg. Problemet mitt er at jeg alltid virker alt for rasjonell når jeg snakker om det så blir liksom ikke helt trodd. Slik var det sist jeg var gravid også. Var helt på tuppa når jeg gikk over termin, men legen forstod aldri helt alvoret siden jeg var så rolig. Det er når jeg kommer hjem jeg mister grepet. Stakkars mannen min. blir nok mange tårer han må tørke denne gangen også. Jeg innser at det ikke bare er enklere å være andregangsfødende, vi har erfaringer på både godt og vondt.

Krysser fingrene for åt du får føde vaginalt denne gangen og at ammingen går fint tullalill :o)

Førstemann ble tatt med vakuum, ikke noe jeg vil skal skje igjen denne gang men man overlever jo..Bare noe innmari vondt.. Har ikke tenkt noe på fødsel enda, tenker heller om dert går bra denne gangen og ser frem til å ha kommet litt lenger i svangerskapet :)

Har egentlig ikke tenkt så mye på fødselen jeg heller før nå de siste dagene. Det var når jeg skjønte at jeg kanskje ikke får føde der jeg fødte sist jeg ble bekymret. Smertene skal jeg holde ut, men frykten for at de ikke tar godt nok hensyn til babyen både inni magen og utenfor hvis det trengs sitter ganske hardt i magen kjenner jeg. Vet det er tidlig å bekymre seg for slikt, men det ble så nært når jeg skjønte jeg kanskje må føde et annet sted. Jeg vet det er ganske tullete. Bor sentralt på østlandet, så er mange store sykehus å velge i. Men når man har levd noen år ha man hørt alt for mange skrekkhistorier og lest alt for mange dystre oppslag i lokalavisene. Derfor føler jeg det er så trygt der jeg vet de klarte det fint sist.

Men aller først bør jeg vel komme meg gjennom 1-trimester. Finne ut om hjertet slår og alt det der.

Annonse

Jeg hadde en veldig tøff fødsel sist, det står til og med skrevet "traumatisk fødsel" øverst på papirene mine denne gangen. Jeg fikk heldigvis føde på sykehuset jeg ville, som er samme som sist og det var viktig for meg for jeg stoler 100% på dem og følte meg veldig godt ivaretatt. Jordmor sa på første kontroll at jeg kunne få egne samtaler med jordmødre som spesialiserer seg på fødselsangst o.l. Vil ikke på noen måte si jeg har angst, men med tanke på siste fødsel tror jeg kanskje jeg trenger å få snakket litt og ikke minst høre om sannsynligheten for at djeg får en lignende opplevelse igjen. Jeg har et stående tilbud om keisersnitt pga rupturen jeg fikk, men keisersnitt har jeg ikke lyst på og det er ikke noen lett utvei for meg.

Håper i allefall det ordner seg for deg. Ville fått legen din til å understreke på søknaden at du hadde en tøff fødsel sist og at det ville gi deg økt trygghet om du fikk føde på akkurat dette sykehuset.

Hei Lemonia!

Er det på fødekortet ditt de har skrevet traumatisk fødsel? Var det legen som gjorde det?

Jeg har nå skrevet eget brev som skal legges ved søknaden med begrunnelse på hvorfor jeg MÅ få føde der. Fikk råd om det fra jordmor. Men fikk også råd om å skrive kort og oversiktlig, så må nok ha litt gjennomgang av brevet utover dagen. Jeg her også fått ekstra timehos jordmor til samtale. Tror jeg har en bedre jordmor denne gangen enn sist. Jeg fikk heldigvis bytte til en annen helsestasjon i kommunen siden jeg hadde ganske konkrete ting å klage på fra sist. siden jeg gråt hele tiden på telefonen når jeg snakket med henne så skjønte hun vel at det kunne være greit med en ekstra time ;o) Utrolig hvor sippete jeg blir av å være gravid.

Det står på helsekortet mitt og det var jordmor som skrev det da hun leste om første fødsel.

Ville absolutt legge ved et eget brev. Sykehusene pleier å være flinke til å ta hensyn til slike årsaker.

Da er brev til sykehuset skrevet med alle mine bekymringer og søknaden er sendt. Legen har markert komplisert fødsel og apgar 5 på helsekort og søknad med gul tusj over, så da skulle det meste være prøvd. Nå gjenstår det bare å krysse fingrene og alt det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...