Gå til innhold

Hva gjør jeg nå - snart 42 og 5 uker på vei...

nic68

Anbefalte innlegg

Det er nå en uke siden jeg fant ut jeg er gravid. Ikke planlagt og blir straks 42. Vi var usikre på om vi skulle beholde (jeg var vel egentlig sikker da..) Det jeg lurer på er hvilken tester jeg burde ta. Var en kjapp tur på Volvat for å høre om mulighetene, men følte at hun ikke kunne så veldig mye om dette i det hele tatt.

Jeg kan ta Duotest - men da får jeg ikke forstervannstest hvis ikke testen gir dårlig resultat? Da ble vi enig om at hun sender henvisning rett til forstervannsprøve på Riksen. Men når kommer jeg dit da? Synes det er umennesklig lenge å vente uten å vite at alt er bra?

Vurderer å dra til utlandet, finnes det ikke fullpakke test tilbud? :-)

Noen som kan anbefalle? Hvor tidlig kan jeg testes?

Skal til fastlegen om en drøy uke (lang ventetid) ber om en henvisning til gynekolog. Vil jo gjerne ha en UL bare for å sjekke om det er liv inne der før det er gått 3 mnd.

Skjønner at jeg er mye mer livredd denne gangen for at noe er feil med fosteret i forhold til de siste gangene. Har 2 gutter på 6 og 9.

Største ønske er en frisk jente.... (men tørr ikke håpe...)

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med graviditeten! Jeg var i din situasjon for ca 1 år siden og synes også at testmulighetene i Norge er for dårlige med mindre du er 44 år.. Tar du Duotest i uke 12-13 tar det nesten 2 uker før du får svar og enda lengre om du tar fostervannsprøve (som tidligst kan taes i uke 15-16), og da blir det jo en eventuell abort i uke 18-20 som jeg synes er ALTFOR seint...

Jeg tok Duotest i London i uke 11+3 og fikk svar på blodprøve og ul mens jeg lå på benken :-). Jeg fikk middels dårlige svar og tok morkakeprøve med en gang mens jeg fortsatt lå der på benken. Svaret på Downs, de to andre dødelige kromosomfeilene og kjønn fikk jeg neste dag kl. 1800 pr telefon og alle de øvrige kromosomene fikk jeg svar på i løpet av 10 dager :-).

Du kan også ta morkakeprøve i Sverige og Danmark, men jeg tror ikke de tilbyr Duotest me døyeblikkelig svar samtidig som du kan ta morkakeprøven, men jeg er ikke sikker da jeg ikke selv har prøvd dette.

Takk for svar! Enig i deg, synes det er alt for sent å få vite om alt er bra (eller ikke) uke 18-20. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe til noen før jeg var trygg på at alt er ok.

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å få gjort dette i feks. London. Høres ut som en lettelse å ta duo og morkake prøve samtidig. Kan du si meg hvor du gjorde dette? Er fristet til å bestille en time allerede nå. Du tok det 11+3, da skal jeg evt. dit slutten av sept. (Med fostervannsprøve måtte jeg vente helt til midten eller slutten av november) Ja det er ingen tvil her nei!

Kan jeg spørre om det gikk bra med ditt svangerskap? Jeg er fortsatt i sjokk tror jeg, hadde aldri trodd at dette skulle skje. Tørr nesten ikke tenkte positivt - venter nesten på at det skal ende i SA eller at det er noe annet feil. Derfor er det så viktig å kunne få en bekreftelse på enten eller så fort som mulig.

Jeg dro til sverige å tok morkakeprøve jeg "kun" er 37 år, jeg har 2 gutter som er friske men alt føltes så merkelig denne gangen så jeg tok ingen sjangs.. tokk en hurtigtest i uke 10 ( han mente jeg var 11 uker) og fikk svar 3 dager etterpå.. Fikk også vite kjønnet så nå venter vi en liten søster til guttene våre ( noe man IKKE får vite i norge før etter uke 12) Totalt kostet dette ca 5700 norske, så det er nok litt billigere en å dra til england..

Kan jeg spørre hvor det var? Det er jo mye kortere reisevei! Høres ut som et bra alternativ! Heldig med jente da - det er mitt største drøm men tørr ikke håpe. Men det viktigste for meg nå er å kunne senke skulderne og vite at alt står bra til med forsteret. Det er helt utenklelig å få vite at det noe alvorlig feil og så måtte føde i uke 18-20. Jeg håper og håper men skjønner jo at sjansen er der for at det ikke går som jeg vil og derfor er tidlig testing veldig viktig.

• 2 uker senere...

Liten kommentar til "de to andre dødelige kromosomfeilene" - de heter trisomi 18, Edwards syndrom, og trisomi 13, Pateau syndrom. Det er alvorlige syndromer, ja, men de er ikke absolutt "dødelige". Av levendefødte overlever bortimot 10% første leveår, resten lever fra timer til dager til uker og måneder. Det er beskrevet barn som er blitt godt over 10 år. Jeg fikk utført duotest og påfølgende fostervannsprøve i mitt siste svangerskap, og fikk vite at barnet hadde trisomi 18. Det var et voldsomt sjokk, vi valgte annerledes enn helsevesenet la opp til - vi beholdt barnet. Da det største sjokket hadde lagt seg, var jeg faktisk stoltere av magen enn jeg noensinne har vært før, og jeg nøt svangerskapet mer enn mine tidligere normalsvangerskap. Vi fikk treffe jenta vår, hun levde dessverre bare i tre dager, men det var dager jeg aldri ville vært foruten. Interesserte kan lese historien hennes på http://www.evykristine.com

Annonse

Liten kommentar til "de to andre dødelige kromosomfeilene" - de heter trisomi 18, Edwards syndrom, og trisomi 13, Pateau syndrom. Det er alvorlige syndromer, ja, men de er ikke absolutt "dødelige". Av levendefødte overlever bortimot 10% første leveår, resten lever fra timer til dager til uker og måneder. Det er beskrevet barn som er blitt godt over 10 år. Jeg fikk utført duotest og påfølgende fostervannsprøve i mitt siste svangerskap, og fikk vite at barnet hadde trisomi 18. Det var et voldsomt sjokk, vi valgte annerledes enn helsevesenet la opp til - vi beholdt barnet. Da det største sjokket hadde lagt seg, var jeg faktisk stoltere av magen enn jeg noensinne har vært før, og jeg nøt svangerskapet mer enn mine tidligere normalsvangerskap. Vi fikk treffe jenta vår, hun levde dessverre bare i tre dager, men det var dager jeg aldri ville vært foruten. Interesserte kan lese historien hennes på http://www.evykristine.com

Det var en veldig rørende webside. Hun var en vakker liten jente. Det var trist at dere har opplevd negative holdninger bl.a. på Riksen, og er glad at dere ble tatt imot på en bra måte på Ullevål og i Trondheim. Ønsker dere lykke til med bearbeiding av sorgen for deres lille datter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...