Gå til innhold

Dere som spiser mye sterk mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar dere barna smake? Fra hvilken alder?

Jeg bruker chili i det meste jeg lager, og poden må nok vende seg til sterk mat før eller siden, spørsmålet er bare når...

Skrevet

Loppen har fått smake når hun har hatt lyst.

Fikk smake på skiven min med kalkun og dijonsennep når hun var ca 7-8 mnd. Stor favoritt det. Nå er hun 17 mnd og beste middagen er tikki masala og curry.

Nå er ikke maten vår så himmla sterk, men

bruker mye krydder, hvitløk, chilli og løk.

Men det er tydelig at hun liker mat med litt kraftig smak.

Skrevet

litt vittig siden jeg alltid har lurt på hvorfor noen kan spise sterk mat mens andre ikke.. og svaret fant jeg i illustrert vitenskap for et halvt års tid siden:

Når du spiser sterk mat tappes nervesystemet ditt for et stoff som gir beskjed til kroppen din at du spiser sterk mat..jo mer og oftere sterk mat du spiser, jo mer tappes... går det en stund uten at du spiser sterk mat, fylles stoffet opp igjen i nervesystemet og du må "begynne på ny".

Alternativt har du mindre smaksløker enn gjennomsnittet...

var ikke helt svar på innlegget ditt, men personlig synes jeg ihvertfall slike ting er litt artig å vite ;)

Skrevet

min får litt chilipulver i maten og har fått det siden han var 10-11 mnd, ikke mye selvsagt men littegrann. Chili er sundt det

Skrevet

Jeg lager maten litt mindre sterk enn jeg ville gjort bare for oss voksne, men ellers får han de samme krydderne, inklusivt chili.

Det har gjort fra begynnelsen.

Kylling tikka er favorittretten for tiden, sammen med dhal, og rekecurry gled ned som bare det når jeg laget det for et selskap når han var 11 mndr.

Og chilioliven er visst nam.

Jeg lar han smake på alt, om han ikke liker denne gangen, vil han kanskje like det neste gang. Det finnes alltid noe han liker på bordet uansett.

Skrevet

Det kommer ann på hva du mener med sterk mat. Ungene har spist mat med løk, hvitløk, chilli i pulverform, jalapenos osv siden de var ett år. Vi spiser mye sterkere mat da jeg har bodd noen år i India og da tar jeg å lager det i to gryter. Jeg elsker sterk mat, men har enda tilgode å få servert sterk mat av nordmenn. Chilli er sundt da, men ikke godt å få i øynene. Barn liker mat med smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...