Gå til innhold

Flere som synger barna sine i søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har vi gjort siden han var bitteliten baby, vi synes det var så koselig i begynnelsen..Nå er han blitt rett over 2 år, å det er ikke alltid like koselig lenger.. Vi kan sitte i opptil 1 - 1 1/2 time for å synge han i søvn, å prøver vi å gå får han har sovnet blir det rama-skrik som regel, han vil liksom ikke sovne på egenhånd.

Føler han er så liten ennå, syns det er forferdelig å bare gå i fra han når han står i senga å skirker på mamma og pappa.

Vet at mange sier at man må bare gjøre det sånn så går det over etter noen dager, men han er jo så liten..hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har siden fødsel bevisst ungått å gå i sånne feller.. fra han var nyfødt har jeg synget to sanger og lagt han for å finne søvnen selv, nå har ikke det vært noe problem. Han er nå 2,5 og vi praktiserer det samme.

Ikke svaret du ville ha, men jeg synes så synd på alle som har laget sånne rutiner på barna sine, og ikke kommer ut av det.. jeg synes det er slitsomt hvis jeg må bruke 15 minutter på legging hvis han roper mange ganger....

Er nok ikke noe annen løsning enn å avvenne han med det, tåle litt skriking. Han må lære seg å sovne selv. Syng fortsatt for han, 2-3 faste sanger hver kveld og legg han. Si at dere står i døren, først med døren på gløtt så han ser dere, trøst han mens dere står der. Etterhver vil han roe seg med at dere står der, så kan dere begynne å lukke døren, si gjennom døren at dere er der, hvor dere etterhvert sier dere er der, men fjerner dere helt fra døren.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at det har vært koselig å sitte inne hos ham og synge til han sovner. Men jeg tror at det er på tide og venne ham av med det nå. Som du sier selv så tar det så lang tid og det kan ta lengre og lengre tid etterhvert som han blir større.

Men siden han har hatt denne vanen hele sitt liv må du nok bare regne med at han protesterer de første kveldene.

Jeg foreslår at du fra og med i morgen begynner å synge 2-3 sanger for ham og så sier du godnatt. Forklar ham dette på forhånd også slik at han er forberedt.

Hvis du føler at overgangen blir for brå for dere så kan du sette deg på en stol eller krakk et stykke fra sengen. Sett deg med ryggen til og les i en bok. Da får han tryggheten ved at du er der, men ikke oppmerksomheten.

Hvis han roper og skriker så snur du deg bare en gang i blant og sier med roooolig stemme at nå må han legge seg ned og sove.

Det vil sikkert ta litt tid, men han sovner nok likevel. Og selvom han skriker litt så er det ikke fælt eller farlig for du er jo der!

Neste kveld kan du prøve å sitte i døråpningen og gjøre det samme. Kvelden etter kan du sette deg utenfor rommet og gjøre det samme derfra.

Denne metoden brukte jeg da jeg skulle lære jenta mi og sovne alene. Hun var veldig vanskelig med søvn og legging og jeg ville så gjerne lære henne å sovne selv uten å gjøre henne utrygg. Denne metoden fungerte utrolig godt for oss. Hun holdt på en laaaaang stund den første kvelden, reiste seg opp i sengen 1000 ganger osv, men det gikk. De neste kveldene tok det kortere og kortere tid og etter en uke så satt jeg bare en liten stund utenfor rommet hennes eller jeg sto og brettet litt tøy og hun sovnet fort. Veldig deilig for oss foreldre å kunne legge og ikke måtte sitte så lenge inne hos småtten og veldig godt for småtten å kunne ligge i sengen sin og være trygg og fornøyd å finne søvnen selv når han er klar for å sove! Lykke til!

Skrevet

Fra tullene her ble født så har jeg vært veeeldig bevisst på natta er natta. Så her har det gått fint. Sov hele natta begge 2 fra de var 2 ¨måneder kan telle på en hånd de har vært oppe på natta. Vi leser nå bok i stua før sengetid så er det inn på rommet natta. Så sover de. Ikke noe dulling inne på soverommet.

Skrevet

Gå ned til et fast mønster med 2 sanger. Bruk alle tipsene som finnes i fht stol nær sengen, lengre unna osv. Ta kampen og bli ferdig med det!

Vi har slosskampen nå med en på 2,5 som har funnet ut at det er helt enkelt å komme ut av sprinkelsenga og synes det er en lek.... Tror det er lurt å begynne med noen andre rutiner for dere så fort som mulig.

Skrevet

Synger for henne hver kveld , tidligere til hun falt i søvn...

-Nå synger jeg 2-3 sanger etter hennes ønske ( hun er nå 2 år og 3 mndr ) , sier natta og hun sovner av seg selv.

Skrevet

jeg sang en del for ungene mine når de var små og.holdt i hånden osv. men ettehvert tok det lenger og lenger tid så da fant jeg ut at nok var nok. yngste var litt over 1 år når jeg sluttet med han for ett år siden. det tok et par dager med HYLING.... men så var det over. han la seg kjempe fint ned i sengen fikk to sanger og lå der til han sovnet..

han er like gammel som din og nå sitter jeg isengen med han, synger leser en bok, synger en sang gir suss og klem og går. INGEN problem... han er sluttet å sove på dagen men om han sovner i bilen eller noe kan han være veldig våken på kvelden. ene kvelden hørte vi han lagde lyder i 22 tiden. da hadde han lagt våken i sengen sin siden kl 19. hehe.. han satt å lekte litt da. så i en bok osv. men ingen grining, ikke kom han ut av sengen eller noe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...