Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Jenta min har i det siste vært oppe unmenneskelig tidlig Hva skal man gjøre?! Det tidligste hun har våknet hittil denne uka er 03.41! Da er det jo enda natt. Duppen hennes i bhg er ikke lengre enn 0,5 time til en times tid.. Synes det er litt tidlig å kutte denne ennå da ettermiddagene blir lange og hun blir grinete om hun ikke får den ene luren. Idag var vi oppe 05.22, men synes fortsatt det er litt tidlig. Hun sovner nemlig ikke før rundt 21 på kvelden, senest rundt 22/22,30. Jeg er SLITEN Hun er 19 mnd.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Her tror du bare må bestemme når det er natt. F.eks fra 19-07 el 06. Barn som sovner sent, våkner ofte veldig tidlig. Sønnen min har et magisk tidspunkt kl 19.45. Hvis han sovner før det, sover han til kl 7. Hvis han sovner etter det, våkner han tidlig. Overtrøtte barn finner ikke den dype søvnen og våkner derfor lettere. Hva gjør dere om kvelden? Hvorfor sovner hun ikke? Er hun bare lys våken eller virker hun trøtt og grinete? Sover hun i egen seng eller sammen med dere? Det er viktig med en god leggerutine og gjerne ha det rolig etter kl 18. Les bok, se på Drømmehagen, drikk melk eller noe annet som er koselig. Så er det tannpuss og rett i seng. Ingen leker i senga, kun smokk, bamse eller noe annet trygt. Ikke gå inn på stua igjen etter tannpuss. Noe vi har begynt i det siste er å si natta til lekene. Da henger vi et pledd foran hylla med lekene i, så ikke han skal bli forstyrret av dem når han skal sove. Jeg velger å sitte hos sønnen min til han sovner. Vi prater ikke sammen, men jeg sier: Nå er det natta, nå skal du sove. Så holder jeg på med mitt: Lese bok e.l. Det er veldig viktig at du ikke tar henne opp av senga når hun har lagt seg. Hvis hun våkner om natta, så gjentar du det samme som om kvelden. 03.41 er natt og da sover man! 05.22 kan vurderes, men hvis hun ikke har sovnet før 9 eller senere er det altfor tidlig. Da må du gjenta det samme. Hun bør nok sove minimum 10 timer om natta i tillegg til dagsøvnen. Sånn som hun har det nå, sover hun altfor lite og dere er kommet inn i en ond sirkel. http://www.midtimellom.no/Midtimellom.no/vare_tjenester.html Trykk på linken nederst på siden.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #3 Skrevet 19. august 2010 Hei! Enig med første svaret. Her er det nok snakk om for lite søvn. rådene over er gode. Vi har også en morgenfugl i huset, men her tviholder vi på at morgenen ikke starter før kl. 06. Vi hadde en periode hvor jenta vår mente det var morgen kl 05, men da la vi henne konsekvent ned igjen. Etter en stund fostod hun tegninga og ble i senga. Vi kunne høre at hun våknet innimellom, men hun gråt ikke og godtok å ligge i sengen. (På eget rom.) Nå er rutinen vår stort sett 18.30-06.15. Hun er nå 16 mnd og det fungerer fint. For oss har det imidlertid ikke vært noen løsning å sitte inne på rommet til hun sovner. Det virker som hun nesten bare blir forstyrret av det og prøver hele tiden å få kontakt med oss i stedet for å prøve å sove. Vi velger derfor den litt hardere metoden. Vi steller henne, nattaklem til den som ikke skal legge, nattasang i sengen, natta og så går vi ut. Stort sett forløper det uten protester. De dagene det kommer protester går vi inn, legger henne ned, sier "nå er det natt for små jenter" og så går vi ut igjen. Vi øker intervallene for tid i mellom når vi går inn hvis det fortsetter. (Dette er vel en myk variant av det man på folkemunne kaller skrikekur.) Det jeg har opplevd som viktig er å være konsekvent. Det holder ikke å prøve en dag for så å oppsummere at det ikke gikk. 3-5 dager med samme metode minst for å se om det gir noen effekt. Litt avhengig av hvor bestemt barnet er. Med barnn som trenger mer trygghet og som bruker tid på å sovne har jeg også hatt effekt av å gå inn med jevne mellomrom bare for å vise at jeg er der. Dette må da gjøres når barnet ikke gråter. De får da tryggheten i å vite at jeg passer på, samtidig som jeg ikke gir de respons på gråten. Dette kombinerer jeg gjerne med å si at jeg sitter ute i stua og passer på han/henne. Jeg opplever også at det gir trygghet i innsovningsfasen at det er litt lyder utenfor rommet. Enten det er rolig prat eller tv. Datteren min sovner dårligere hvis det er helt stille i stua. Det er akkurat som om hun tror vi har gått fra henne eller noe. Vel, nå skrev jeg mye mer enn jeg hadde tenkt. Soving er vel noe de fleste av oss mammaer har slitt med innimellom og derfor mener mye om. finn din måte, men vær konsekvent er mitt primære råd. Jeg vil også anbefale boken til "Sove Karin" - Karin Naphaug. Tror den heter God Natt eller noe slik. Det jeg liker med den boka er at den presenterer forskjellige metoder for å komme i mål sammen med noen eksempler fra virkeligheten. Det gir deg muligheten tilå tilpasse en metode som passer deg og ditt barn. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå