Gå til innhold

Melissa eller Vanessa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

pest eller kolera? hehe

Jeg må si at jeg foretrekker Melissa. Har aldri kjent noen med disse navna, men jeg får skikkelig dårlige vibber av Vanessa.

Hvis jeg skulle være fordomsfull basert kun på navna, ville jeg sett for meg at begge er bortskjemte og litt mindre intelligente enn gjennomsnittet, men at Melissa er søt og ok, mens Vanessa er selvsentrert og uvennlig.

Uff, ingen av de dessverre...

Melissa - da ser jeg for meg Melissa-dukken

Vanessa - er frekk og "stor i kjeften"

Jeg har kjent flere jenter som heter Vanessa, så det er nok derfor jeg har en slik assosiasjon til dette navnet.

Hvis jeg ble nødt til å velge så ville jeg nok foretrukket Melissa, det er liksom litt "mykere".

Like fæle begge to!

Ser for meg en mindre intelligent person med platinableket hår... Uten utdannelse, eller evt negledesigner eller hudpleier..

Hvis et barn har et av disse navnene tenker jeg at moren hennes passer til beskrivelsen over..

Hehe :-p Jeg kjenner én med navnet Melissa, hun er 17 år, kjempesøt jente :) Og ei lita jente på 5 år med navnet Vanessa - Moren er svensk, og navnet Vanessa er vel mer vanlig i Sverige.. Kjenner også en Vanessa til som også er 17 år, hun er litt småfrekk :P Hehe

Vet også om en som nettopp kalte datteren sin Melissa, og falt helt for navnet da jeg hørte det da :)

Men nå er jeg veldig glad i disse vanlige amerikanske navnene som Melissa, Vanessa, Jessica, Sienna, Alexandra, som mange anser som ''harry'' og ''trashy''-navn her i Norge.

Tror alle disse vil bli mer vanlig etterhvert, og at våre egne barn ikke vil ha de samme fordommene mot disse navnene, som det vi har i dag.

Annonse

Som sagt over, pest eller kolera..

Liker de ikke rent lydmessig, og innrømmer gjerne at jeg har fordommer mot mennesker med disse navnene, eller rettere sagt: fordommer mot de som velger disse navnene på sine barn, og egenskapene jeg tillegger dem vil nok farge barna også.

Ser for meg at Vanessa og Melissa er ikke altfor intelligente, men har stor selvtillit. Disse to blir nok sjefen i jentegjengen på skolen, og bestemmer hvem som skal inkluderest og ikke. De begynner å sminke seg tidlig og er storforbrukere av hårfarge og brunkrem tidlig på ungdomsskolen. Når de begynner på videregående leser de sladreblader og moteblader, men har ennå til gode å åpne en avis. Disse mister glansen sin rundt 20-års alderen, når de blir forbigått i modenhet av de jevnaldrende guttene (i seg selv en prestasjon) og ender opp som en rekvisitt i en eller annen manns midtlivskrise. Siden de ikke har hatt noen mål i livet utover å ha den fineste frisyren, de kuleste klærne og de største puppene, får de seg et sjokk når de innser at dette ikke bringer lykke på lang sikt.

Føler behov for å presisere at jeg ikke lar mine fordommer styre min behandling av mennesker, og at jeg justerer mitt inntrykk av folk fortløpende...

Jeg er enig i at Melissa er et klissete og rosa navn. En side av meg tenker på en litt uintelligent, blond jente uten utdannelse. Det samme med Vanessa.

Men på en annen side forbinder jeg Melissa med den svenske artisten Melissa Horn. Jeg tenker på en jordnær, omsorgsfull og veldig pen jente med langt brunt hår med naturlige lokker i. En jente som når langt innen det hun vil - hun har ben i nesa, og får en høy utdannelse. Hun er selvstendig.

Vanessa har jeg ikke godt forhold til. Tenker også på, som mange over har skrevet, en selvseltrert, småfrekk og bortskjemt jente. Hun er ganske uselvstendig, og får "alt opp i hendene".

Jeg ser altså på Vanessa og Melissa som to veldig ulike jenter.

Dette er det jeg umiddelbart tenker når jeg hører navnene.

Ville valgt Melissa :)

Navnet skjemmer ingen, jeg vil ta litt avstand fra påstanden om at en Melissa eller Vanessa ikke passer som siv.ing. De er bare underrepresentert i yrket.

Navnet sier skjelden noe om bæreren av navnet, det er utelukkende foreldrene navnet reflekterer. En arver en del egenskaper fra foreldrene, og oppvekstmiljøet farger barnet, men dette endres jo ikke om foreldrene går bort fra navnene de liker og velger et overklassenavn. Det er artig å beskrive assosiasjonene sine på et spesielt navn her på forumet, men det er lite nyttig i forhold til å bedømme et menneske..

Om datteren til kassadama på Rimi (som du bruker som eksempel) gjør det bra på skolen og bestemmer seg for å bli ingeniør, er det jo evnene og ikke navnet som avgjør om hun lykkes!

Navnene Kenneth, Frank og Ronny er overrepresentert i fengsel, men det er jo ikke på grunn av navnet de er kriminelle. Det er bare tilfeldigvis slik at foreldre som velger disse navnene er mer tilbøyelige til å oppdra en kriminell enn de som velger Ola. Om foreldrene til Ola hadde valgt å kalle han Ronny i stedet betyr ikke det at han hadde hatt større sansynlighet for å havne i fengsel, i og med at oppdragelsen og øvrige forutsetninger hadde vært lik.

PS: Ronny innehar også førsteplassen på sansynlighet for å gå konkurs ;)

Annonse

Jeg tenker at foreldrene til Melissa og Vanessa har sett alt for mye på amerikanske såpeserier. Som de over ser jeg for meg jenter med disse navnene som platinablonde bimboer med en intelligens langt under gjennomsnittet.

Synes man skal velge navn som passer i det landet barnet skal vokse opp i. Altså er disse navnene helt sikkert ok i USA, mens i Norge blir det veldig wannabe.

Ikke meningen å være så krass egentlig, men det er jo greit at dere får ærlige meninger før dere bestemmer dere!

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...