Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Når bør en 17 åring legge seg i uken, går på vgs Er så redd for å være for streng, hun er nemlig så altfor lydig ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Det synes jeg at en 17-åring selv burde vurdere og bestemme. Er hun voksen så vil hun klare det fint og er hun ikke det så vil hun gå på noen forsovelses-smeller før hun lærer.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 hun har lagt seg 22.00 det siste året, men tenkte litt å la henne drøye til 22:30 kan jo være hun leser eller andre ting på senga etterpå, vi går jo ikke å sjekker 17. åringen heller ;-) men hvis hun får legge seg senere så tenker jeg at da holder hun kanskje på for seg selv (lese el) enda senere igjen. Syns det er greit å ha grenser når de bor hjemme.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Syntes også at en 17 åring skal kunne få lov til og velge leggetid selv. Er 19 år, så er ikke så altfor lenge siden jeg var 17 selv. Vi setter ofte pris på og få noe ansvar selv også. Dersom datteren din er lydig og følger regler godt, gi henne en liten tilliterklæring og la henne bestemme dette selv .
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Har du leggetid for en 17åring? Det synes jeg var litt merkelig.. De skal jo være voksne nok til å bestemme selv på den alderen og vite når de burde legge seg. Når jeg var 17, som er 4 år siden, la jeg meg når jeg ville. Foreldrene mine brydde seg ikke stort. Satt jeg fortsatt oppe når de gikk til sengs, ba de meg bare å slokke lysene og låse dørene når jeg gikk til sengs. Men innen 24.00 burde hun være i seng og ha sovnet for å klare å fungere skikkelig på skolen. Dette sier jeg av erfaring, da jeg nettopp har fullført vgs i vår, pga permisjon etter fødsel og et år i jobb.
Sånn kan det gå Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 Når de er begynt på videregående synes jeg det er på tide de får styre dette selv.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Videregående er jo faktisk mer enn en full arbeidsuke når det kommer ti ltimer de bør utføre hver dag. Synest det er helt på sin plass at hun har leggetid klokka ti jeg, så kan hun være oppe litt lenger inne på rommet, finne roen og sove når hun vil. Det gir henne gode vaner. Jeg fikk beskjed på å legge meg når jeg var på den alderen, men det er jo lenge siden, jeg er dobbelt så gammel. Men fikke ikke noe pes om jeg kom litt sent hjem av og til. Synest du gir henne et fint signal om når man bør komme seg i seng. Det er ikke så enkelt å holde full jobb om man ikke er dispiplinert nok til å legge seg om kvelden. Stå på du.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #9 Skrevet 18. august 2010 Jeg er også dobbelt så gammel, og hadde leggetid senest 23.30, for mitt eget beste som de sa. Men kunne være ute til 23.30 også, men da var det rett i seng;) Fikk feste hele natten lang fra start på vgs, så kan ikke si de var så strenge da. Ble skikkelig folk av meg også
valkyrien Skrevet 19. august 2010 #10 Skrevet 19. august 2010 Leggetid på 17-åring blir helt feil for min del... Da jeg var 17 hadde jeg bodd alene i 2 år allerede...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #11 Skrevet 19. august 2010 Jeg har to tenåringsstebarn, de har ikke leggetid, og skal ordne dette selv. De legger seg jo ikke, de er ikke ansvarlige nok til å styre dette selv. Vi voksne skal jo på jobb så vi legger oss, slik at vi kan stå opp dagen ettepå, få oss selv klare for jobb, få barna i barnehage og alt som gjøres skal. Stebarna er alltid seine, de kommer for seint på skolen, de er trøtte og slappe, jeg tror nok at om jeg hadde vært forelderen hadde jeg lagt litt føringer på når man tar kvelden, rett og slet for å sikre at de får nok søvn. Trenger ikke ha en fast tid hver dag, og kan godt gjøre unntak, men litt føring er det greit å ha.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #12 Skrevet 19. august 2010 Leggetid for en 17 åring? Det bør vel 17 åringen få vurdere og ta konsekvense av selv?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #13 Skrevet 19. august 2010 Leggetid kl 22.00 for en 17-åring? Når står hun opp da? Min jente på 12 år legger seg kl 21.30, og står opp kl 06.30. Holder for henne i hvert fall. Sover betraktelig mer i helgene da... :-)
Sweet Amber Skrevet 19. august 2010 #14 Skrevet 19. august 2010 Fra jeg var 15-16 bestemte jeg min egen leggetid. Da har man stort sett blitt voksen nok til det? Jeg hadde heller ikke innetid da, men kom hjem når det passet. (det hører med at jeg kom meg opp og på skole/jobb selv da. Kanskje anderledes med de som fortsatt trenger foreldrenes hjelp til det)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #15 Skrevet 19. august 2010 Det er veldig viktig å få nok søvn. For tennringer er det ofte vanskelig da de biologisk ofte er våkne om kvelden og trøtte om morgenen. Mange burde derfor få hjelp til å styre sovetider. Likevel synes jeg i utgangspunktet de bør bestemme selv når de vil legge seg når de er så gamle, akkurt som de bør greie å stå opp hver morgen på egenhån og rekke skolen hver dag. Hvis hun viser at hun takkler morgenene synes jeg dere skal la henne bestemme selv. Sansynlig vis er en leggetid mellom 22 og 23 fornuftig for både ungdom og voksne. Hvis dere passer på å legge dere i tide selv også vil det kunne være til god hjelp for henne for å komme seg i seng også.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #16 Skrevet 19. august 2010 H.I her : Savnet selv litt mere grenser når jeg bodde hjemme som tenåring, så jeg syns det er helt greit at jenta mi har en tid å forholde seg til. Som sagt så sjekker jeg jo ikke om hun ligger å leser el etter vi har sagt god natt, men hun har jo nå en fin rutine på når en bør komme seg i seng for å fungere dagen etter. Jeg flyttet selv hjemme ifra når jeg var 16. så jeg hadde det helt fritt, kom meg aldri i seng og ville heller sove om morgenen enn å gå på skolen. Ønsker å bidra til at min datter kanskje vokser inn i en fin rytme selv. Og når man har de boende hjemme syns jeg også det er greit at de har visse regler å følge. Men vi snakker jo åpent om dette så hun har full mulighet til å være med å bestemme, er jo ikke slik at vi overkjører henne fullstendig med regler da :-)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #17 Skrevet 19. august 2010 Fra jeg var 15 år fikk jeg bestemme selv når jeg skulle legge meg, samt ta fullt ansvar for å komme meg opp om morgenen. Funket kjempefint. Synes det blir litt for dumt å ha leggetid for tenåringer i alderen 15 +
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #18 Skrevet 19. august 2010 Sys17åringer skal få bestemme til en viss grad selv. Men det er helt i orden å ha regel i hjemmet for når man skal være inne og når det skal være ro i huset. Har selv en 12åring, han skal være på rommet kl 22 og det skal være ro, ikke tv, pc-spill osv, men han leser på senga ei stund, står opp selv kl 6.30 om morran og er ikke trøtt utover dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå