minimimmi Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Jeg er hypokonder av ypperste slag og hadde jeg visst alt en fødsel innebar så hadde jeg nok aldri latt meg lure til å ville ha barn.... Men her er et lite bekymringsspørsmål. Det er sikkert normalt, men jeg kom i skade for å bli litt nysgjerrig og kjente bare såvidt inn til skjeden og der var det et par harde streker, er dette sår etter fødsel? sydde bare to sting og det var utenpå. Men er dette normalt? Og så er jeg livredd for å få infeksjon.... snart 5 uker siden jeg fødte. Angrer på at jeg i det hele tatt ble nysgjerrig. Grøss, fødsel er ikke for pyser! Og enda en liten sak. Har dere vært på 6-ukerskontroll, er det vanlig? Leste et innlegg for noen dager siden hvor det var mange som sa de aldri hadde vært på det... Hvor har man det? Hos legen eller jordmor? kan man få det hos en jordmor på føden? Tusen takk og beklager rare spørsmål, men jeg er så nervøs.....
Gjest Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Vanskelig å vite hva de strekene er, det får du helt sikkert sjekket på seksukerskontroll hvis du er redd for at det er noe unormalt. Jeg hadde min kontroll hos jordmor på helsestasjonen som jeg gikk til gjennom svangerskapet. Veldig greit å få sjekket at alt er i orden igjen etter fødsel. Hvis du er hypokonder er du helt sikkert enig i det! ;o) På min kontroll sjekket hun for blod i urinen, blodprosent, blodtrykk, at det har grodd fint der det ble sydd + at hun tok celleprøve.
abella Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Det med de strekene kan jeg ikke svare på. Min lege synes visst nesten det var rart at jeg kom på 6-ukers kontroll... Kanskje fordi jeg hadde en veldig grei fødsel og ingen sting. Hun tok en celleprøve, og det var alt. Hos oss var det også et alternativ å gå til lege på helsestasjonen, gjaldt spesielt for de som hadde mannlig fastlege.
minimimmi Skrevet 18. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2010 Takk for svar! :-) Ja, jeg kommer til å ordne meg en kontroll..... Hadde en grei fødsel sånn egentlig, men fikk utrolig sjokk av at det var så vondt i ettertid! At bare to sting kunne gi så mye smerte, jaja, man er vel mørbanka i tillegg, men det hadde ingen forberedt meg på. Var vel naiv og trodde at alt var bra etter fødsel... Synd at ingen av dere har opplevd de strekene eller vet noe om det. Men det virket vel egentlig som sårskorpe eller noe. Men bestiller meg en kontroll og håper alt er bra!
tromsøjenta Skrevet 19. august 2010 #5 Skrevet 19. august 2010 Heia! Jeg har en hard "strek"/streng like innenfor åpningen. Det er nå 11 uker siden fødselen. Jeg måtte sy noen sting pga overflatisk rift. På 6-ukers kontrollen fant legen min en slags polypp som hun ville sjekke om gikk bort. Var derfor til ny kontroll på mandag. Den "polyppen" var gått tilbake, men legen kjente også den strengen. Jeg føler også at jeg er lite elastisk ytterst i skjeden. Akkurat som de har snurpet meg for mye igjen... Sex er ikke spesielt behagelig:-( Legen sa at det kunne ta opp til ett år før alt har gått seg til. Jeg trodde "alle" var på 6-ukers kontroll, men det er jo frivillig:-) Angående celleprøve så sa min lege at den kunne være misvisende så tidlig som 6 uker etter en fødsel, men hun tok den nå når det var 11 uker siden.
minimimmi Skrevet 20. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2010 Takk for svar tromsøjenta! Ja, streng var kanskje en god beskrivelse. Skjønner ikke hva det kan være, men det er sikkert et sår, man MÅ jo bli litt sår..... Men litt ekkelt. Uvant liksom, tipper på at det meste blir litt uvant en tid.... Hørtes ikke godt ut det at du har blitt mindre elastisk, men kanskje det kan ha med hevelser å gjøre? aner ikke, men håper det ordner seg for deg! Jeg bekymra meg ikke for noe før fødsel, fant ut at det var best å bare være litt naiv.... Visste ikke det med celleprøvene at de kunne være misvisende så tidlig, da er det da lite vits å ta den på 6-ukerskontrollen. Trodde det var vanlig å ta den da, rart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå