Gå til innhold

Uff livredd for svangerskapsforgifting denne gangen også pga

Anbefalte innlegg

vekt. Ved sist sv.skap veide jeg 93 kg ved fødsel. Har dessverre ikke klart å ta av meg så mye, så jeg veier vel nærmere 80 kg nå ca 6 uker på vei. Jeg er 162 cm. Vet at dette er et forum for de over 90 kg, men føler allikevel at jeg kvalifiserer siden min BMI er på over 30.

Er det mulig å ikke gå opp i ett sv.skap?

Fortsetter under...

Hehe, vi er helt på nett! Jeg driver også å bekymrer meg for svangerskapsdia eller forgiftning. Har spurt om akkurat det samme som deg og fått til svar at jeg ikke skal bekymre meg så lenge jeg er sunn og frisk og trener som vanlig... Men det er noe dritt, hva? ;)

• 3 uker senere...

Hei, det er mulig å ikke gå opp i et svangerskap. Bare å holde seg til sunn mat og spise ofte og små posjoner samt mosjonere jevnlig.

Hehe, høres klisje ut, ser den. Men det er også fakta. Jeg spiste sunn mat, mosjonerte men hadde noen utskeielser på helg da. Og vekta sto stille helt til jeg fikk vann i kroppen og sv.skapsforgiftning, då gikk vekta rett opp.

Heldigvis var det bare vann, så de kg kom bort etter fødselen.

Vi trenger å spise minimalt mere under svangerskapet, og barnet er uansett førsteprioritet for kroppen.

Etter fødselen raste vekta ned, og jeg havnet på 1-2 kg mere enn jeg veide før... Det var desverre aaaaaalt for mye, så jeg sliter å komme meg ned på en vekt jeg hadde noen år før svangerskapet.

Og endelig har jeg funnet en måte som virker. Ketolyse og mye trening.. Sakte men sikkert går kg av, og ikke minst.... Jeg minker mest i cm..

Lykke til:) Spis sunt og ikke for mye så skal det gå bra!!!

Tips: På ketolyse videoen sier han at man skal ikke trene hardt/mye, men moderat. For mye blir feil pga noe balanse mellom fett/muskler. Da begynner du å brenne av musklene istedenfor fettet. :)

Sist var jeg 68 kg da jeg ble gravid,og en uke før jeg fødte var jeg 110 kg. Det skal sies at jeg hadde svangerskapsforgifting og masse vann i kroppen også,men la på meg masse fett også...Og fikk det aldri av meg igjen så da jeg ble gravid igjen kort tid etter første gang var jeg over 80 kg...

Har ikke veid meg siden starten av dette svangerskapet,men er sikker på at jeg igjen er over 100 kg...Men jeg har et helt perfekt blodtrykk, perfekt blodsukker og ikke noen tegn til svangerskapsforgiftning denne gangen(nettopp tatt blodprøver). Så det trenger ikke bety at man blir plaget i andre svangerskap selv om man hadde problemer i det første,og er overvektig!;)

Lykke til:)

• 4 uker senere...

Skriver under her jeg!

Dette var ett stort uromoment for oss da vi planla nr 2 men har så langt samme erfaring som anonym over. Sist svangerskap var et eneste kaos av leger, sykehus og krangling dem i mellom.

Jeg ligger på grensen til å kunne skrive her med god samvittighet og håper ikke det er noe problem. Sist la jeg på meg 30kg og hadde svangerskaps forgiftning fra uke 20. Siste 8 ukene var jeg innlagt en gang i uka dvs ved hver kontroll pga masse vann i kroppen og sky høyt blodtrykk.

Denne gangen har jeg ødemer i legg/ankel/fot, lavt bt, null vektøkning, og ellers er alle prøver helt som ønsket.

Det eneste de maser om er denne vekta for ja jeg er litt rund i kantene og det gir økt risiko for komplikasjoner.

Synes det er veldig mye fokus på denne vekta vår og det ser ut til å plage fastlegene mer enn oss som bærer den, sliter litt med første jordmor timen enda hun var kjempe fornøyd med at jeg er kvalm jeg er jo så feit at det ikke skader å ikke legge på meg eller gå ned i vekt.

Er forøvrig 174cm, 90kg og i uke 26.

Synes at det norske helsevesenet bør legge idealvekten høyde - 100- 10% på hylla vi skal liksom være lette ballerinaer for da er verden god og vi har ingen plager.

Konklusjon:

Svangerskapsforgiftning 1 svangerskap er ikke synonymt med svangerskapsforgiftning i 2 eller 3 svangerskap. Og overvekt er ikke roten til alle plager i samfunnet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...