Gå til innhold

Hva skal sjekkes på ordinær ultralyden?

Anbefalte innlegg

Gjest ________

Skal på ultralyd på Torsdag, er førstegangs og jeg gleder meg vel mest til å hvite hva som er inni der (gutt eller jente) og om alt er bra med den lille.

VIl gjerne vite hva jeg må passe på skal bli sjekket av jordmor, spørsmål jeg bør stille så jeg vet at de har sjekket alt som kanskje kan være lett å overse ...?

Fortsetter under...

De har nok en rutine på hva som skal sjekkes i forhold til termin og at alt ser bra ut i forhold til hva som er mulig å sjekke, så jeg tror ikke du trenger å stille så mange spørsmål annet enn kjønn om du ønsker å vite det og kanskje forklaringer på hva du får se på skjermen. Vanligvis er jordmødrene flinke til å forklare det meste. Hvis det er noe du føler du ikke har fått svar på iløpet av den timen, så ikke vær for å spørre. F.eks hvis det var noe jordmor sa som du ikke forstod eller som var litt uklart.

Det i hovedsak gjør er å måle hodet, lårbenet og mage for å sette en termindato. Deretter ser de at hjertet slår og at alle hjertekamre er intakt. Om det er nok fostervann og at fosteret har vann i magesekken (noe som betyr at fosteret svelger). Ellers ser de litt på ryggrad og viser deg hele babyens om beveger seg der inne. Kanskje suger den på tommelen osv. De vil også se hvordan livmor og morkake ligger.

Det er utrolig gøy på ultralyd, så lenge alt er bra. Og stort sett så er alt bra.

Gled deg!:) Jeg bare gliste jeg når jeg var på ultralyd første gang.

Nå skal jeg også igjen på torsdag. Dette blir 3. ultralyd i dette svangerskapet, som er mitt 2. svangerskap. Så nå begynner jeg nesten å bli drevet i dette :P hehe. Nå skjønner jeg mye mer hva jeg ser på skjermen, uten at jordmor trenger å forklare ;)

Gjest ________

okei, takk for svar :)

gleder meg kjempemasse, har vært på ultralyd for 4 uker siden som skulle være ordinær ultralyden, var da egentlig i uke 19 men ble satt tilbake til uke 15, jordmoren så da på hodediameteret til fosteret i 5 sekund å sa at jeg fikk bestille ny time om 4 uker siden jeg bare var i uke 15.... ble da kjempe paff og skuffet over at jeg ikke engang fikk se at hjertet slo (virket som hun jordmoeren hadde det travelt...)

men jo skal på skikkelig ordinær ultralyd på torsdag og da skal jeg spørre om alt jeg kan for å forsikre meg om at de sjekker alt som skal sjekkes :)

Virket ikke som en koselig jordmor det da. Jeg har vært veldig heldig med mine. Har vært 3 forskjellige og alle har tatt seg god tid, men hun siste var under utdanning, så det var lett å merke at hun var usikker og ikke var så flink. Det ødela opplevelsen litt, så det har selvsagt noe å si om hvordan jordmor er. Men de har et skjema de skal fylle ut etter timen, med alle mål som er tatt. Og de er pliktig til å opplyse om noe ser galt ut.

Håper du får en bedre opplevelse på torsdag. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...