Gå til innhold

Unormalt å fullamme baby på 5 mnd? (dvs ikke gi grøt/annen mat ennå..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner seriøst å bli lei av alle kommentarene og sjokkerte uttalelser og blikk over at jeg ikke gir jenta vår på 5 mnd annet enn mm ennå. Folk ser jo på meg og snakker til meg som om jeg er sær!? Har jeg gått glipp av noe, har det kommet sterke anbefalinger om å begynne med grøt/annen mat tidligere enn 6 mnd nå? Hvorfor disse reaksjonene hvis ikke? Andre som har fått lignende rekasjoner? Begynner seriøst å betvile mine evner som mor her - hva hvis "alle andre" har rett og jeg gjør dette helt feil...!?? Irriterende....for jeg pleier å slå meg veldig godt til ro med mine egne avgjørelser ift ungene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye rart å høre fra den litt eldre garde i alle fall! Fått inntrykk av at både sjokoladekake, is, kanelboller etc var helt vanlig å gi omtrent fra fødsel før. Her var det en "tante" som stakk pin-upen (isen altså) i munnen på gutten får da han var ca 2 mnd. Ble så sjokkert at jeg fikk ikke ut et ord! Ikke bry deg med hva folk sier! Du merker selv hvis barnet ditt skulle ha behov for noe mer enn morsmelk, og nei, det anbefales fremdeles fullamming til 6 mnd dersom barnet er fornøyd og legger nok på seg :-)

Skrevet

Etter min mening er det absolutt ikke unormalt å fullamme så "lenge". Jeg begynte ikke med smaksprøver til min lille før hun var omkring 5,5 mnd, og ammet resten av tiden. Regnet ikke med smaksprøvene som noe måltid før ihvertfall noen uker senere.

Jeg har stort sett ikke fått noen kommentarer på at jeg kun ammet frem til det, bortsett fra en besserwisser-venninne med barn på samme alder som visstnok spiste alt fra hun var 4 mnd*s*

Hadde ikke betvilt dine evner som mor hvis jeg var deg. I følge Helsedirektoratet burde man fullamme frem til barnet er 6 mnd, så du følger jo bare direktivene derfra. Fortsett med amming du, og gi smaksprøver når du føler det er rett for deg. Sikkert ikke så lenge til din vesle blir veldig opptatt av andre ting og puppen blir da kjedelig. Så kos deg med amming så lenge du orker og kan. Må innrømme at jeg nesten savner å amme nå. Vesla er 11 mnd og kun interessert enkelte dager når hun er veldig trøtt:)

Skrevet

Det er så typisk ihvertfall for foreldregenerasjonen vår å lure på om man gir grøt etc. Min svigermor lurte på om vi ikke hadde begynt å gi vesla på 2,5 mnd grøt enda... Jeg blir bare helt oppgitt... Før var det vanlig å begynne å gi babyene grøt fra ca 3 mnd alder, noe som mest sannsynlig står i sammenheng med at ved 3 mnd alder har mange babyer en øke-periode, noe de da tolket som at babyen måtte begynne å få grøt, istedenfor å amme oftere slik at melkeproduksjonen økte.

Det er anbefalt å fullamme til 6 mnd ja, og jeg håper også jeg får til det slik som deg:) Jeg har en sønn på 3 år som fikk mme, og da kan man visst begynne å gi grøt fra 4 mnd. Men han ville ikke ha det, og det tok lang ti før vi var oppe i en porsjon. Så det gidder jeg ihvertfall ikke stresse med med datteren min!

Skrevet

Nei det opplever ikke jeg som unormalt. Jeg gav ikke datteren min noe annet enn mm og tran frem til hun var 5,5 mnd. Da fikk hun smake grøt i en periode på et par uker før vi økte til grøtmåltider da hun var seks måneder. Har tenkt å gjøre nøyaktig det samme med lillegutt som nå er 4 mnd. Så lenge ungene legger fint på seg har jeg til gode å se solid argumentasjon som tilsier at man burde gi annet enn mm og tran før de er 5,5-6 mnd. Merkelig at du får sånne reaksjoner, det er jo fortsatt en nokså etablert nasjonal anbefaling at man aller helst skal fullamme til de er 6 mnd. Jeg har ikke fått reaksjoner på dette annet enn fra en helsesøster som mente det var lurt med smaksprøver fra 4 mnd. Det er jo en del diskusjoner for tiden om man bør gi dem smaksprøver fra 4 mnd for å forhindre "særhet" i matveien, personlig er jeg langt fra overbevist om "funnene" i studiene som tilsier dette.

Skrevet

Det er ambefalt å fullamme til barnet har fyllt 6 måneder. Dette fordi forskning viser at magen til barna ikke er klar for fast føde før den tid. Men sto en plass for noen dager siden at det bare er 2 % som følger den ambefalingen. Sp ikke la deg påvirke av alle disse spørsmålene...

Skrevet

Det er vanlig å begynne å gi smaksprøver ved 4 mnders alder - noen begynner også med litt grøt etterhvert.

Her i huset fikk mini grøt allerede da han var 4 mnd og nå 3 mnd seinere spiser han både grøt, middag og fruktmos i tillegg til melk.

Så lenge babyen din er fornøyd så ser jeg ikke hvorfor du skal slutte heller. Men kan jo være greit å gi litt smaksprøver da det er en del nye smaker de skal bli vandt til.

Skrevet

Du gjør det helt riktig!! Man kan begynne fra 4 mnd alder å gi smaksprøver men det er absolutt ikke noe en MÅ gjøre :)

Det beste er om du venter til 6 mnd.

Før i tiden(når jeg var liten som er 20 år siden) begynte man å gi grøt når barnet var 3 mnd gammel. Kanskje derfor du får litt kommentarer?

Fikk et spm av en gammel dame om jeg hadde begynt å gi jenta mi mat. Jeg ble først litt forundret for hun fikk jo pupp(mat) men så skjønte jeg hun mente grøt. Så da jeg sa nei hun er da bare 3 mnd så sa hun ok, men jeg følte hun syntes det var rart.

Skrevet

Jeg fullammet til hun var 5,5 mnd, og da begynte jeg med velling, men kun pga at det virket som hun ikke fikk nok mat. Jeg hadde tenkt å fullamme til hun var 6 mnd. Jeg sa til alle som spurte at jeg mener det kan gagne dem senere i livet hvis vi venter med fast føde, og at det er min mening og andre kan mene noe annet og det er helt greit. Svigermor sa at det før var vanlig å begynne tidlig med fast føde, men hun mente også at nyere anbefalinger kanskje har noe for seg. Blir jo bare dumt å kritisere i alle fall. Synes du gjør helt riktig når du gjør det DU vil gjøre :-)

Skrevet

Det beste er å vente til 6 mnd ja:)

De eldre ga jo grøt fra 3 mnd etc- med sukker i ( gud forby ha ha)

Jeg var bare imponert over min venninne som gjorde det så standhaftig. Selv hatet jeg ammingen og ville bli ferdig med den så fort som mulig. I tillegg hadde jeg en plugg av en 5 mnd gammel baby ( 9 kg) så ammet hver halvannen time til slutt. D aknakk jeg sammen, løy til hs om at jeg fullammet og ga to grøtmåltider om dagen:)

Fantastisk liv etterpå!

Så kan eg fortelle at jeg gadd å amme til 8 mnd, da var jeg stolt av meg selv og ga mme med god samvaittighet.

All ære til dere som klarer å fullamme i sekv mnd og nyte det. Synes det er fantastisk gjort!

Skrevet

Jeg fullammet jenta mi til hun var 6,5 mnd. Nå ammer jeg to ganger om dagen og hun blir snart 9 mnd.

De som gir meg råd går rett inn i ene øra og ut andre øra (utenom når jeg SPØR om råd da;). Jeg vil finne ut av ting selv, ingen babyer og mødrer er like ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...