Gå til innhold

Jeg er så lei av nordnorge! Hvordan er det i Kristiansand? Vurderer helt seriøst å flytte dit, uten å vite så mye om stedet.

Anbefalte innlegg

Vet de har sinnsykt fint sommervær, mye aktivitet for barn, og at det visstnok er lettere å finne et pent sted å bo enn det er her. Mer vet jeg ikke, for jeg har aldri vært der. Noen som har noe som helst å fortelle meg om stedet? Og forresten....lever Julius enda? Har alltid hatt lyst til å se han, og om vi flytter ned dit er det jo der dyreparken er jo. =)

Fortsetter under...

Du burde ihvertfall ikke flytte hit pga Julius, han er blitt passe agressiv på sine gamle dager ;)

Ellers synes jeg det er en koselig by, født og oppvokst her så har kanskje ikke stemmerett men :)

Det er aktiviteter for store og små i form av kino,teater,lekeland,lekeplasser,klatring, sport,kulturhus etc.

Det er stort sett god bussforbindelse til tettstedene utenfor byen (men man betaler endel for bom da om amn kjører bil :()

Kan du flytte 15 minutters (eller mer) tid utenfor byen blir det billigere enn å bo midt i gryta.

Sommerene er deilige med masse badeplasser :)

Bare å flytte hit ;)

Julius vil jo bare bli en bonus, som man drar for å hilse på en gang. Selvfølgelig vil jeg ikke flytte dit på grunn av han. hehe Men morsomt at han fremdeles er der, selv om han er en gretten gammel gubbe. :)

Vi har bil, og er en familie på tre. Vi kommer nok til å ønske å bo litt utenfor byen. Her i nord, bor vi nå 45minutter fra byen, så vi er vant til å kjøre litt. Satser på at vi innenfor 45min kan finne noe til en ok pris. Du får det bare til å høres helt idyllisk ut! Det er vel nettopp de som er født og oppvokst en plass som har mest å si om et sted. Vurderer det sterkt! Kanskje neste sommer. :)

Om du kan bo i den radiusen utenfor byen kan du jo bo landlig eller ved sjøen og i tillegg betale mindre enn å bo midt i :)

Nei du.. jeg flytter ikke lengre nord. Og dere hadde snø i finnmark i går! hehe Nordnorge er helt fantastisk som feriemål, men jeg har bodd her for lenge nå. Nå må jeg snart ha litt snillere klima, tror jeg. Desuten frister det enormt at Kristiansand har direktebåt til Danmark. (Med bilfrakt, mon tro?) Så får man dra nordover på besøk og ferier når været er fint. =)

Annonse

med bilfrakt ;) hehe.

jeg bor ikke i kristiansand. Men var nettopp i danmark med familien min med superspeed båten fra Larvik. Og den andre går jo i fra kr.sand. Var maaaasse biler der ja ;D kjempefinbåt syns jeg. og ikke lange turen over heller.. deilig!!

Det der med at det er "sinnsykt fint sommervær" på Sørlandet er egentlig bare en myte. Jeg er født og oppvokst i Kristiansand, men bodd på Østlandet siden jeg var 18 år. Og det er ALLTID (ok, det finnes unntak, men ikke mange!) varmere i Oslo enn i Kristiansand på sommeren! På vinteren er det motsatt; mye kaldere her enn der nede.

Dessuten blåser det! Mye! Blir jo helt forblåst hver gang jeg er der.

Enda en negativ ting med Kristiansand: nazi-miljøet er tungt der nede, spesielt på Justvik (styr unna!). Nå starter det også opp en Hells Angels-avdeling (heter det avdeling?) med en ny-nazist som lokal leder... Så... Jeg ville tenkt meg om hvis jeg var deg.

Nå er ikke akkurat hells angels en bekymring. De gjør ikke vanlige folk noe. Desuten er det vel nynasister i oslo også? Og at det er varmere i oslo kan godt hende, men det er ikek aktuelt for oss å bo der. Jeg synes ikke dette var så avskrekkende. Fint å høre at man ikke bør bosette seg i justvik, men ellers ser jeg ikke at det du skriver gjør hele kristiansand og omegn noe mindre atraktivt. Og angående sol og varme... jeg bor i nordnorge jeg, så det vil nok bli helt fantastisk uansett. Vi har så langt i sommer hatt 5 spredte soldager her oppe, og en temperatur som for det meste har vært under 10 grader. Vinteren trenger jeg vel ikke nevne. Du kan sikkert selv tenke deg temperaturer og snømengder, for ikke å snakke om stormene. =)

Jeg er helt enig i at slik som det er nå så er Justvik ikke et sted jeg heller ønsker å bo men for deg som kan bo 45 minutt unna byen så er det jo store bomuligheter.

Jeg bor på det stedet som var en av de verste naziplassene da jeg var undgom (midten av 90 tallet) men polititet har tatt fatt på rekruttering etc så nå er det et flott sted å bo :)

Bodde i Kristiansand i nesten ett år når jeg var student... Flytter ALDRI tilbake... Fy søren sørlendinger er et traust folk.. Kanskje i dag, kanskje i mårra.. Og så gudfryktige at det halve kunne vært nok. Nei takk...

Har flyttet tilbake til sør-vest landet og det er mye bedre ; P

Ellers har jeg bodd i Oslo ett år også, og en ting er at østlendinger er myyyyyyyyyyye lettere å bli kjent med enn en traust sørlending...

jeg flyttet til krs.sand fra nord norge for 10 år siden.

været her er oppskrytt. vinteren er bare slappsete. sørlendinger er klagete. de klager på alt mulig.

og de er vanskelig å bli kjent med. og det kommer fra supersosiale meg.

Det er vel ikke nødvendigvis slik at samtlige der nede er gudfryktige nynasister med hells angels medlemskap vel? Det finnes alle slags mennesker over alt. Oslo er ikke noe alternativ for oss uansett. Flytter jeg gjør jeg det ikke for å få nye venner, men for å få et bedre klima, og flere aktiviteter rundt oss for barnet vårt sin del. Samt kort vei til Danmark, noe som frister veldig. :)

Annonse

Å kom igjen! Vi klager mye her oppe også. Hvor i nn kom du fra da, hvis det var bedre vinter og mindre klaging der? Høres spennende ut! :D

Sørlendingene er sære. Jeg bodde her i ett år i forbindelse med en jobb. De er vanskelige å komme innpå, de har liksom sine venner. Og av og til virker det ikke som om de har plass til flere..

De jeg ble kjent med var andre innflyttere.

Mange kredoer finnes det der også. De er i hvertfall sære.

Ellers så hadde jeg en fin sommer der, mye fint å finne på. Men for noen innelukka mennesker. "mine venner" er mine venner! Sånn følte jeg de var.

Mulig det er meg det er noe galt med? Ikke vet jeg, har ikke hatt problemer andre steder. Og jeg har bodd i mange norske byer pga jobb!

Neeeei, flytt til Os istedet! :D

30 min utenfor Bergen, nydelig her er det :)

Masse å finne på med barna, nydelig natur og hyggelige folk ikke minst.

16 000,- innbyggere, god barnehagedekning og mange,fine skoler å velge mellom hvor du måtte velge å flytte her :D

Jeg synes absolutt Sørlandet er en plass verdt å flytte til ;)

Fant noen linker til deg fra plasser som er rundt 45 min kjøring fra byen.

Nå er det ikke alle stedene som har bussforbindelse til byen, men skitt au.

Jeg har bodd 25 år i ei bittelita bygd der bussen går en gang om dagen, og bare i ukedagene. Synes det er helt topp jeg :P

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?areaId=20172

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?areaId=20174

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/result?areaId=20183

Dette er jo andre kommuner enn Kristiansand, men ikke så langt å kjøre, og myyyye billigere boliger :)

Dersom du ønsker snillere klima skal du ihvertfall ikke flytte til Finnmark! Finnmark byr på mange flotte mennesker, mye god natur, og årstidene er fantastiske! Jeg elsker høsten med alle fargene, kulden, is på vanndammer tidlig på dagen. Og våren selvfølgelig - som ikke kommer før i Juni! Men ingen må fortelle meg at vi har et mildt klima. Vinteren var fra mitt synspunkt FANTASTISK (med store bokstaver!) i år, men det kom enorme mengder snø. Sommeren er kort og temperaturen varierer for mye til at jeg får varmen i kroppen. Og likevel elsker jeg Finnmark ;)

Gi beskjed dersom Kristiansand viser seg å være en fin plass, kanskje vi frosne sjeler legger ferien 2011 dit da ;) Er det ikke snegler, flått og huggorm i dungevis der forresten? Nei, takke meg til mygga...

Jeg er nordlening på sørlandet (Lillesand), og det er ikke BARE superkristen her, og nazimiljøet ser jeg lite til.

Folk herfra er nok litt vanskelige å bli kjent med kanskje, men det er mange innflyttere, og har man rette innstillinga, så går det seg jo til.

Sommeren blir vel ikke alltid helt Spania, men det er helt greit.

Verdt et forsøk iallfall:))

Jeg er oppvokst rett utenfor Kristiansand. Og jeg vil aldri flytte herfra:-)

Jeg bor i nabokommunen, 15 min unna sentrum, 10 min til sjøen, 25 min til dyreparken:-) Her er det full bhg dekning, nyere skole, trygg skolevei. Fantastisk turterreng, badeplasser, det viktigste man trenger av butikker, apotek, bakeri, hudpleie, frisører, legesenter, fysioterapi, tannleger ect i umiddelbar nærhet. Busser til byen går 2 ganger i timen på dagen, og 1 gang i timen på kvelden. Går også tog gjevnlig.

Som mange sier at Kristiansandere er vanskelig å bli kjent med, det kan nok stemme i mange tilfeller. Jeg hadde en fin venninnegjeng fra oppveksten, men etter jeg fikk barn har jeg mistet kontakten mer og mer. Jeg har vært noe oppsøkende, gått på BIM treff og arrangert treff for barselgruppene jeg har vært i, hatt nabogrillfest osv. Dette har resultert i mange nye venner som også har små barn:-) Så om man selv går inn for å bli kjent, så er det sikkert ikke noe problem:-)

Vi bor i et superkoselig nabolag, (nyere) mest familier som bor her. eN 5-10 minuttersLite biltrafikk, ungene er ute i gatene og leker, naboene kommer hen på en kaffikopp innimellom:-)

Stemningen her er super og minner litt om da jeg selv vokste opp, ikke slik som hverdagen er med den berømte tidsklemma.

Hehe, her ble det mye reklame, men jeg er sikker på vi bor i det koseligste nabolaget i hele Norge;-)

Forresten, en nyere enebolig med garasje og hage i byggefeltet der jeg bor koster 2,5 mill +/-, tomannsbolig noe billigere. I ett av de eldre byggefeltene fra 2 mill+

kjenner jeg bare må svare på denne her jeg etter å ha lest svarene du har fått :-)

Selv er jeg oppvokst på Justvik og min mor bor fortsatt der. Da jeg vokste opp så var det et ganske hardt ungdomsmiljø der men jeg har inntrykk av at det ikke er så ille der lenger. Og det nye boligfeltet ligger jo helt supert til. Man har ferskvann (Hemnings) Brakkvann (Gillsvann) og sjøen rett i nærheten.

Mange barnefamilier!

Men, og det er et stor men hehe. Nå bor jeg i Oslo og stortrives!! Kommer nok neppe til å flytte tilbake.

Som andre skriver her så er sørlendinger vanskelige å komme innpå. De har sin vennekrets og det skal godt gjøres å få innpass der. I Oslo derimot er folk mer åpne og man får fort venner her.

Været er også mye mer stabilt i Oslo, nesten ikke vind, sjelden tåke osv osv. Oslo ligger i le for fjellene og derfor mer stabilt vær her....selv om det ikke alltid kjennes sånn ut hehe

Om høsten er det MYE tåke i Kristiansand, og ingenting er så ille som værsyke sørlendinger hehe.

Finnes jo mange kjempefine steder på Østlandet og Vestfold.... ville nok heller vurdert det om jeg var deg. Og da er det jo heller ikke mer enn en helgetur til Kristiansand for å se Julius :-)

Og fra Oslo går jo båten til Danmark og Tyskland, det er kort vei til harryhandling i Sverige osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...