Truda- mor til 2 Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Nå skjønner jeg ingenting... * På noen svangerskapskontroller har jeg fått påvist bittelitt sukker i urinen, men ikke mye, og ikke i det siste. * På UL fikk gyn. misstanke om ganske stort barn (25% vekstavvik), og ba fastlegen ta glukosebelastningstest av meg. * Fastlegen skjønte ikke helt poenget med det, siden jeg ikke har sukker i urinen. Det hadde jeg hatt hvis jeg hadde diabetes, mente han, men bestilte testen. * Jeg tok glukosebelastning i dag (36+0) Etter noen timer ringte jeg legekontoret for resultatene. Da sa legesekretæren at jeg hadde LITT forhøyede verdier. Blodsukkeret mitt var 5.5 fastende og 9.ettellerannet to timer etter drikkinga av sukker. De kunne ikke si mer enn det, jeg måtte vente til jeg ble kontaktet av legen. * Så nå venter jeg da... Er ganske stressa, for etter hva jeg kan lese meg til på internett betyr vel de talla at jeg har svangerskapsdiabetes?Eller har jeg missforstått noe? Og hvis jeg har det; hvorfor er det da ikke sukker i urinen? Og hva kan det medføre for meg og bebisen at denne eventuelle diabetesen blir oppdaget så sent i svangerskapet? Litt redd jeg nå...
heltutrolig #Overtid# Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 eg tok glukosebelastning i uke 30 ca. pga av at eg hadde høy BMI i starten av svangerskapet..og når eg fikk resultatet av den fikk eg beskjed om at eg var like under grensen for hvor de ville satt i gang kost tiltak og lignende...som var på 7,8...så eg måtte passe meg så eg ikke fikk svangerskapsdiabetes... Så slik eg forstår det så er du over grensa og vil nok få beskjed fra legen om hvordan du skal forholde deg til det...
iva Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Hei! Jeg er 35+4 og har akkurat fått påvist svangerskapsdiabetes. I motsetning til deg hadde jeg sukker i urinen, som førte til at jeg tok glukosebelastning. Jeg hadde 4,8 fastende, og 9 blank to timer etter sukkerdrikken. Så langt har det ført til at jeg har hatt samtale med diabetessykepleier om kosthold (vanlig sunn mat, men overraskende nok skal jeg være forsiktig med melk som jeg er VELDIG glad i...) og fått med meg et lite apparat hjem for å måle blodsukker. Det skal jeg gjøre hver morgen før jeg spiser og drikker, og etter måltider i blant. Regner med at jeg kommer til å gjøre det 2-3 ganger om dagen for å følge med. De regner med at kosthold er nok til å regulere denne type diabetes, og mest sannsynlig vil den forsvinne etter fødsel - men det skal de følge opp. Her følger sykehuset opp kvinner med svangerskapsdiabetes med ukentlig CTG, + ultralyd hver fjerde uke for å følge veksten til fosteret. Siden du ikke har hatt sukker i urinen tipper jeg at dette ikke er noe du har hatt lenge, men som først har kommet nå. Kroppen får visst mer og mer trøbbel med å håndtere sukker på tampen av svangerskapet. Hvis det ikke forverrer seg, kan man føde som normalt, og barnet vil klare seg helt fint - det man er redd for så vidt jeg har forstått er at ungen skal legge på seg for mye og at fødselen derfor blir vanskelig. Kjenner igjen følelsen av usikkerhet - jeg ringte fødeavdelingen da jeg fikk resultatet, og de ordnet med ctg-avtale, ultralyd og samtale med sykepleier. Føler meg godt ivaretatt, håper sykehuset ditt er like hjelpsomme. Lykke til, dette går fint
ingridmarie Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Eg var til fastende blodsukkertest i dag, hadde ikkje utslag på sukker i urin, so trudde eg hadde gått klar denne gangen, med enkel kostregulering... Har hatt svangerskapsdiabetes mot slutten i alle mine svangerskap, trur rett og slett at det blir for stor belastning på kroppen etterhvert som baby vokser seg stor.. Målte også i juni, da var eg 7.7 og fekk beskjed om at eg nærma meg grensa på 7.8. No var eg 5.8 fastende, og etter sukkervann og to timar venting var eg 9.9. So no må eg i gang med blodsukkermåling etter før og måltider, noko eg synst er berre styr sidan eg har ca 20 dager til termin... alle verdier blir normale straks baby er født.. Men noko igangsetting blir det vel uansett ikkje snakk om, det ser ut til at det går mot keisersnitt her pga stort barn,, Det går nok helt fint dette skal du se! Ikke noe å grue for-du får bare litt ekstra oppfølging på baby, fordi baby jo kan få litt for mye næring og bli større enn normalen..Lykke til!
vurdere1til Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 ja vist du har over 9 så har du fått svangerskapsdiabetes... grensa er på 7,8. jeg endte opp på 8.7 etter glukosebelastning, å har måtte endre kostoldet helt etter jeg fikk diabetesen... jeg er 39 uker på vei i dag, og har enda ikke hatt sukker i urinen, så det slår ikke ut i urinen hos alle... såg det var noen som mente at du kanskje nettopp hadde fått diabetes sia det ikke hadde vært noe utslag på urinen... men dette trenger ikke å stemme... jeg fikk konstantert diabetes rundt uke 28 å har ikke en eneste gang hatt sukker i urinen.. å jeg har levert urinprøve hver uke siden når jeg har vært inne på sykehuset til ekstra kontroller pga diabetesen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå