Gå til innhold

Innspill på setefødsel eller keisersnitt please!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk bekreftet i dag at barnet ligger i seteleie. Legen mente et vendingsforsøk kunne være en god ide, men det er bare 19 dager til termin, så det kan være for sent. Hun kjente at rumpa var allerede sunket godt nedig bekkenet, så det kan bli smertefullt. (Har blitt frarådet vending av ei venninne).

Barnet ble estimert til 3,3 kilo i dag og 3,8 ved termin. Dette med forbehold om slingringsmonn på 500 gram opp eller ned. Hodeomkrets ble estimert til 34 i dag og 34,5 ved termin. Min mor gikk 1 uke over termin med både meg og min bror, og hvis det blir tilfelle vil hun jo bli enda større.

Jeg har to venninner med vellykkede setefødsler, men kjenner andre igjen som endte med dramatiske fødsler og hastekeisersnitt. Mannen min mener planlagt keisersnitt er beste løsning, jeg er usikker. Jeg tenker litt på helsegevinstene ved vaginal fødsel både for mor og barn, og på det at keisesnitt er en operasjon, det er ikke naturlig, og jeg har også hørt at har man først hatt keisersnitt en gang kan man ikke føde vaginalt senere (stemmer dette?)

Vil gjerne ha inspill på hva andre mener eller har erfart! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan føde vaginalt neste gang, det er vel hvis du har hatt keisersnitt 2 ganger at de ikke anbefaler vaginal fødsel.

Jeg ville nok ha valgt vaginall, husk på at du får god oppfølging, epidural og at de har veldig lav terskel for å bryte av fødselen for å ta kesiersnitt. Som du sier, det er best både for deg og babyen å prøve vaginal fødsel. Spesielt hvis du har flere barn, da du ikke kan løfte spesielt tungt de første 6 ukene.

Jeg tror du må lytte til deg selv, og ikke la deg presse av hva mannen din og andre mener. Mannen din vil vel bare ditt beste, og at det virker snålt at babyen skal bli født med rumpa først. Det virker jo som om du er innstilt på å prøve vaginal fødsel, og da syns jeg du skal gjøre det. Tror det viktigste er å forberede seg selv på at det kan ende opp i keisersnitt, men det kan like godt bli en fantastisk vaginal fødsel.

Ville lest meg litt opp på setefødsel, (kan godt være du allerede har:)

Snakk med legene om bekymringene dine, gå igjennom fødselsfasene steg for steg med de, og forhør deg med når de griper inn og tar keisersnitt istedet. Jo mer forberedt du selv er, jo mindre overrasket vil du bli under selve fødselen.

Ønsker deg ihvertfall LYKKE TIL, uansett hav du velger:)

Skrevet

Selv om du tar keisersnitt er det ingenting i veien for å føde vaginalt senere. De fleste kvinner i min familie har alltid endt opp med keisersnitt på førstefødte, men har senere født vaginalt og uten problemer. Så det har ingenting å si.

Skrevet

Jeg hadde utvilsomt valgt vaginal fødsel pga at det tross alt er bedre å ta smertene under fødselen enn etterpå, slik du må ved keisersnitt. Etter fødselen skal du jo ta deg av det lille barnet! Jeg har også stor tro på kroppens evne til å takle det meste - fødsel ER naturlig, og vellykkede setefødsler gjennomføres uten inngrep hver dag. Skulle noe gå galt er du jo i trygge hender på sykehus i Norge -v erdens beste land å bo i ;)

Skjønner at du er bekymret og redd og håper at du får den veiledningen du trenger av JM og lege/sykehus :)

Skrevet

Har nylig vært gjennom samme tankeprosess, men heldigvis så har han snudd seg nå, 3 uker før termin, og har begynt å feste hodet, så da slapp jeg unna.

Men jeg forstår at det er veldig vanskelig, og har ingen andre råd å komme med enn at du må lytte til hva du selv vil! Ikke diskuter med så mange rundt deg, for alle har en mening, og gjerne en skrekkhistorie på lur også.

Snakk med jordmor og lege, og som en skrev over her: Få en grundig gjennomgang av hva både setefødsel og keisersnitt vil si.

LYKKE TIL med valget du skal ta:)

Skrevet

Jeg har ingen egen erfaring, bare deler det en venninne av meg har fortalt; hun har født to ganger, først en gutt der det hele endte med hastesnitt pga dårlig hjertelyd. Når hun fikk nr 2 var det en jente på over 4 kg - i seteleie. Den fødselen hun definitivt hadde valgt på nytt var fødsel nr 2. Dette pga av all smerten/ plagene i etterkant av keisersnittet. Hun fikk såklart epidural når hun fikk jenten sin, og hadde jevnt over en mye bedre/mindre smertefull opplevelse totaltsett med setefødselen.

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar! Dere er supre! Vi har brukt dagen i går på å snakke med venninner, svigerinner, mødre og lese statistikk på nettet så jeg tror vi begynner å få et litt bedre bilde på hva setefødsel innebærer.

Uansett skal vi på vendingsforsøk nå i dag, og hvis det blir vellykket er det jo ikke noe mer å tenke på. Men jeg har hørt mye vondt om de vendingsforsøkene, så jeg gruer meg veldig!!

Tror nok jeg har bestemt meg for å prøve vaginal setefødsel hvis vedingen ikke går. Så fremt det er mulig i forhold til min og babyens størrelse. Jeg blir sent på røntgen for å måle bekkenet, og de vil ta ny vektestimering av babyen, så får vi se. Spennende dager med mange avgjørelser å ta.... Var ikke helt forberedt på at dette skulle komme. Ble lite søvn i natt.

Skrevet

Lykke til med snuforsøket da! Håper det går bra! :)

Skrevet

Krysser fingre for deg!

Skrevet

Jeg hadde en vellykket vendingsforsøk i forrige uke. Det gikk kjempebra, ikke vondt og over på kort tid!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...