Gå til innhold

Grøt og middagsglass 6mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det noe å begynne litt for tidlig med grøt og middagsglass som det står 6mnd på når babyen er 5 mnd??

Grunnen til at jeg spør er at jeg rett og slett ikke får i jenta mi nok mme lenger. tror rett og slett hun er ekstremt lei av hele melka!! Fruktmos 4mnd faller heller ikke i smak!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok helt fint å begynne litt tidligere med 6-mnd glass hvis babyen din vil ha det. Det er litt forskjellig hvor mye klumper det er i disse glassene. Hvis ikke kan du jo prøve 4mnd glass. Det finnes i alle fall en grønnsakspurré som er beregnet på babyer fra 4mnds alder.

Også må man da ikke bli helt hysteriske når det gjelder giftstoffer osv. Grønn Hverdag lever for å finne giftstoffer i alt mulig! Hadde det vært farlig, hadde det nok ikke blitt solgt. Disse barneglassene har da eksistert i mange år, og jeg har aldri hørt om noen som har tatt skade av et eller annet stoff på lokket. Uansett spiser man ikke på det. Sukk....blir bare så lei av alle sånne hysteriske innlegg bl.a fra Grønn Hverdag og alle de som tror på det de skriver.

Skrevet

Det finnes grøt som kan gis fra fire måneder. Også er det grønnsakspurre fra Nestle fra fire måneder. I tillegg finnes det et middagsglass med grønnsaker og kylling som er beregnet fra 5-6 måneder, også det fra Nestle.

Skrevet

Signerer Pooh. Altfor mye hysteri om diverse giftstoffer, som i realiteten finnes i minimale mengder, og neppe vil påvirke noen.

Skrevet

jeg har begynt med den som heter Mormors lappskaus fra Nestle til mini på 4,5mnd. Den er beregnet fra 5-6mnd(står 5-6mnd på glasset). Men han liker ikke den som er beregnet fra 4 mnd! Så da har jeg prøvd litt forsikig med den og det har gått kjempe bra! han er kjempe glad i den:) Kjøpt i Coop butikk :)

Har også prøvd å mose grønnsaker selv, men nei.. det vil han ikke ha. Så denne mormors lapskaus er en vinner her iallefall:)

Skrevet

Jeg har alltid laget all babymaten selv og forholder meg ikke til hva produsentene mener passer for ulike alderstrinn. Så Knerten har fått middag fra han var 5 mnd (var ikke så glad i grøt), klumper i maten nesten bestandig, og nå som han er 8 mnd får han nesten all mat i biter.

Så poenget mitt var egentlig at babyer er forskjellige, det er bare å prøve seg fram. HS sa han kunne få middag med både fisk og kjøtt fra 5 mnd hvis han ville ha. Mor vet best hva som passer sitt barn! :-)

Skrevet

abella:

Hvilken fisketype bruker du? tenkte jeg skulle prøve meg på litt fisk til mini. lage det i blenderen.. Hva blander du med? bare ren fisk blir vel litt trått?

og krydrer du maten?

Skrevet

I begynnelsen ga vi laks, siden det er noe vi ofte spiser selv og fet fisk er best. Jeg lar fisken trekke i kokevannet (uten salt), pleier ikke krydre fisk, synes den er god naturell. Jeg har aldri tatt laksen i blenderen, knuser den bare litt med en gaffel eller med fingrene slik at den får en passe konsistens. Han får fisken servert sammen med moste grønnsaker (også de samme som vi spiser, men fast blanding i begynnelsen). Knerten har alltid likt å få maten hver for seg, så jeg pleier ikke blande fisken inn i grønnsakene.

Nå som han er blitt større (8,5 mnd) får han all mulig fisk; torsk, kveite, ørret, makrell og sei har det blitt hittil. Spiser den nå i hele biter med fingrene.

Du kan også fryse kokt fisk, så slipper du å lage hver gang du skal servere dette.

Skrevet

Aha, da skal jeg høre på dere og ikke være så ekstremt nøye med "aldersgrensene"

Kommer til å kjøpe inn noen middagsglass og så lar jeg henne smake middag av oss når vi selv spiser!!

Tusen takk for svar :-)

Skrevet

Er ikke hysterisk, men det er en grunn til at Nestle og Hipp ikke får selge BPA glassene i Danmark.

Det er samme stoff som var i tutteflaskene som de fikk erstattet nå i fjor. Husker det var veldig mange som returnerte flaskene sine/tuttene og fikk nye uten BPA.

Men en velger jo selv hva en vil tro på, herlighet.

Skrevet

Lurer på om det ikke er vanskelig å få brukt opp et slikt glass, når det må brukes innen tre dager og babyen bare smaker på en teskje eller to? Men i begynnelsen må vel mamma spise opp resten selv...

Skrevet

Lag maten selv i begynnelsen. F.eks. potet/gulrot/kålrot mos. Tenger ikke være så fancy i begynnelse ;) Frys det ned i isbitterninger, så kan du ta opp en liten smak om gangen. Så kan man heller kjøpe glass når poden spiser større posjoner. Slik har iallfall jeg gjort det...

Skrevet

Abella:

Da skal jeg jaggu prøve meg på litt fisk til helga her:)

Takk for svar:)

Skrevet

Jeg har laget endel middag selv til min lille gutt. Han spiser ikke så store porsjoner middag enda, så det ble lite økonomisk med glassene. Ikke trenger det jo å være så avansert til å begynne med heller. Jeg har dampet gulerøtter, brokkoli og potet og moset i stavmikseren sammen med litt rapsolje. Fryser ned i passe porsjoner og så tar jeg opp etter behov. Jeg tilsetter litt leverpostei, kokt moset kylling eller ingenting alt ettersom. Når jeg først damper litt grønnsaker så blir det jo fort 10-15 porsjoner ut av det, så det krever egentlig liten innsats.

Så får han et middagsglass fra butikken innimellom sånn for variasjonens skyld :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...