Gå til innhold

Hvor fort går det "nedover" med mulighetene for å bli gravid tro??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For et halvt år siden ble jeg overraskende gravid, og overraskelsen pluss ekstremt sterkt press fra mannens side gjorde at jeg dessverre tok abort. Det angrer jeg på hver eneste time om dagen.

Nå lurer jeg på om sjansene for å bli gravid igjen minker fra dag til dag... jeg er snart 40, men har blitt veldig lett ( som sagt overraskende lett) gravid hittil.

Hva tror dere, blir oddsene dårligere og dårligere for hver måned i vår alder?

Fortsetter under...

Tror ikke det er slik du kan tenke. Husk at "sjansen" er regnet ut med statistikk. Den sier noe om et gjennomsnitt: Flest eldre får det til fort og noen færre får det til sent. Mens med yngre er det motsatt. I alt dette kandet være du som enten ikke får det til, sjeldent eller med en gang!!

Gass på og husk å ha tro på at du skal få det til. Gjør noe med alle vilkår for å bli gravid og lykke til. Jeg er 40 og fødeklar innen 3 -ukers tid. fikk det til etter 2 insemineringer og 3 prøverør.

Det kommer an på mange ting, og jeg kan ikke svare for deg uten å kunne mer om din medisinske historie og hvor frisk du er ellers. Men hvis du har blitt veldig lett gravid før, også for et halvt år siden, er sjansene dine for å bli gravid igjen ganske gode ville jeg tro.

For meg var det veldig lett. Jeg er 39, og mer eller mindre det øyeblikket mannen min og jeg bestemte oss for å droppe kondomene ble jeg gravid.

Kan jo bare svare ut fra meg selv. Jeg har som deg alltid blitt lett gravid. Det ble jeg som 25, 30, 39, 41 og også som 43-åring. Så det er ikke sikkert du vil streve nå,-men det er jo umulig å si uten å prøve;) Lykke til!

Kjenner meg litt igjen i innlegget ditt jeg. Vil bare si at du må slutte å angre på det du gjorde. Det var et valg du tok da, som ikke kan gjøres om idag. Men du har erfart, og kan gjøre annerledes valg senere. Jeg er i samme alder og ville også gjerne visst om det går nedover for hver måned som går.. Tror ikke det er lurt å tenke så mye på det, men tankene er der likevel. Ser du gjennom innleggene ser du at mange voksne kvinner blir gravide. Dette er positiv lesing og viser at det går an :-). I hektiske planleggings/prøveperioder tror jeg det er lurt å styre unna alle disse forumene, da det er fort gjort å henge seg opp i de negative og triste innleggene.

Det som er sikkert er at vi er i en alder hvor sjansen er mindre for å bli gravid sammenlignet med 20-årene. Utover det tror jeg at livsstil, inkludert matvaner og stressnivå, o g gener spiller en rolle. For stort fokus på "jeg må" "jeg vil" "jeg får det ikke til", tror jeg kan overstyre kroppens egen balanse. Mye i livet skjer når vi minst venter det, tror det gjelder her også for mange av oss.

• 2 uker senere...

Statistikk, sånn ca.:

Bakenforliggende tall: ca 15 % av menn og like mange kvinner er infertile pga forhold som anatomi, bakenforliggende sykdom, gjennomgått kjønnssykdom, derangerte hormoner, dårlig sædkvalitet osv. I tillegg er inntil 1 av 8 par ikke istand til å få barn med hverandre selv om de hver for seg er fullt fertile, dette pga forhold som ligger i deres immunsystemer.

Eftersom du blir lett gravid med din partner skulle ikke noe av dette gjelde deg.

Hvis man kun ser på eggkvaliteten, er forholdene ca som følger når det gjelder når i livet man har "brukt opp" eggene sine slik at de evt. gjennstående har for dårlig kvalitet til å gi en vedvarende graviditet:

-1% ved fylte 30 år

-10% ved fylte 35 år

-60% ved fylte 40 år

Ca 40% av kvinner på 40 år har altså mulighet til å bli gravide dersom forholdene ellers ligger til rette for dette. En tommelfinger er å ta din mors alder ved menopause og trekke fra 15-10 år, så får du tidsperioden da eggkvaliteten blir mindre til å stole på - til helt borte. Om din mor feks. menstruerte til hun var 55, bør du planlegge barn før du er 40, men kan ha en sjanse helt opp til 45. Stoppet hun da hun var 45, bør man tilsvarende planlegge å få dem før man er 30.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...