*Ønsker spire* 8pp Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Hei jenter! Jeg sitter å jobber med studier innefor sykdomslære, og er inne på tema om kvinnesykdommer. Jeg har nettopp arbeidet meg gjennom litt om PCOS og tenkte jeg skulle legge det ut her til dere om dere er interessert i å lese Polycystisk ovarialsyndrom (PCOS) PCOS, polycystisk ovariesyndrom, er en tilstand karakterisert ved blødningsforstyrrelse med oligomenoré (sjeldne menstruasjoner), polycystiske (cystefylte) ovarier ved UL og forhøyede androgener. a) Forekomst Om lag 5 % av kvinner i den fertile alder har PCOS i varierende grad. Polycystiske ovarier kan også ses hos kvinner som ikke har PCOS. Årsak Den sentrale årsak til PCOS er nedsatt følsomhet for insulin i vevet, noe som medfører forhøyet konsentrasjon av insulin i blodbanen. Forhøyet insulin medfører en økt dannelse av androgener i ovariene og forstyrrelser i eggløsningen. Follikkelutvikling går i stå og overiene innholder små eggblærer (cyster). Den manglende ovulasjon gir blødningsforstyrrelser. PCOS skyldes antagelig en medfødt enzymdefekt. c) Symptomer Mellom 50-70 % av kvinner med PCOS er overvektige. Overvekten er typisk en sentral fedme, med økt midje og hofte ratio, mens ekstremitetene er slanke. En har blødningsforstyrrelser med manglende menstruasjon (amenoré) eller sjeldne menstruasjoner (oligomenoré) og nedsatt fertilitet. De forhøyede androgenene medfører acne og økt hårvekst, også i ansiktet. I uttalte tilfeller ses også hårtap og mørkfarging av huden. Ved vaginal UL-skanning fremstår de polycystiske ovariene med et karakteristisk utseende. Blodprøver viser forhøyet LH/FSH og lavt østrogennivå. Androgener, også testosteron, er forhøyet. En del kvinner med PCOS har også lipidforstyrrelser og forhøyet kolesterol. d) Behandling Hos overvektige kvinner med PCOS er den viktigste behandlingen vekttap gjennom mosjon og diett. Få kilos vekttap kan bedre hirsutismen (hårvekst), normalisere blødningsmønsteret, senke androgenene, samt bedre graviditetssjansene betydelig. Hos kvinner uten graviditetsønske er standardbehandling p-piler. P-piller vil føre til regelmessige menstruasjoner og en reduksjon av endometriecancer. P-piller hemmer androgenproduksjonen i eggstokkene, men det vil gå 3-6 mnd. før det gir synlig effekt på hirsutismen. Hos kvinner med uttalt hirsutisme, kan uønsket hårvekst i ansiktet fjernes med laser. Det er ikke mulig å fjerne årsaken til PCOS. Ettersom den grunnleggende defekten er nedsatt insulinfølsomhet, kan stoffer som øker insulinfølsomheten (for eksempel metformin), anvendes ved PCOS. Hos pasienter med infertilitet bedrer metformin ovulasjonen, reduserer androgener og øker graviditetssjansene. Håper det er til hjelp for noen Ha en fin dag alle sammen
Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡ Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 hei. må spørre. ka med oss undervektige pcos'ene da? ser du har skrevet om overvektige å di som ikke vil ha barn enda.
Gjest hv85 Skrevet 21. august 2010 #3 Skrevet 21. august 2010 Veldig godt spørsmål.. Jeg er heller ikke overvektig. BMI på ca 20. Hva hjelper for oss? For overvektige er det mye informasjon om at det hjelper å gå ned i vekt osv osv. Men hva med oss tynne PCOS'er? Jeg er heller ikke så plaget med bivirkninger (enda..) men eggstokkene mine ser ut som noen drueklaser... Har du noen tips og råd til oss? Eller er det ikke håp for oss? NB! Jeg prøver å holde meg til lavkarbo. Det går som oftest greit
Gjest hv85 Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 "Overvekten er typisk en sentral fedme, med økt midje og hofte ratio, mens ekstremitetene er slanke" Hva vil dette si?
cadence Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Det betyr at de fleste har tynne armer og bein, mens fedmen sitter på selve kroppen.
lindynatt Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Også slanke kvinner har go effekt av metformin viser studier. Og slanke kvinner kan ha nytte av elektro akkupunktur i følge en annen studie. Ellers kan man jo be om lap og få vekk cystene, der er man usikker på hvor lenge man da er fruktbar, nyere forskning mener at cystene holder seg vekke, før het det at etter ca 6-9 måneder var effekten av operasjonen vekke. Typisk eple fason (som meg f.eks) er det mange som er, slanke armer og beiner men stor mage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå