Gå til innhold

slitere med lavt stoffskifte her? noen?

LilleweeMe+oktoberbarnet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så leit å høre at dere sliter.. :( Jeg har også lavt stoffskifte, men jeg venter nå barn nr 2 uten altfor lang prøving. Jeg trodde også at lavt stoffskifte kunne medføre vanskeligheter med å bli gravid men endokrinologen jeg går til sier at det ikke har noe å si så lenge man er godt kontrollert (jeg tar prøver 4 ganger i året) og er riktig medisinert. Et dårlig regulert stoffskifte kan medføre uregelmessigheter i menstrasjonen, som igjen kan gjøre det vanskelig å bli gravid.

Vet ikke om du ble noe særlig klokere av dette...

etter som jeg har fått med meg nå og tror jeg har forstått? så har jeg nok ikke fått nok oppfølging.

har ble født med en tsh 174 og fikk behandling ett år. deretter ble det seponert.

Jeg har vel vært mye trøtt opp igjennom åra, men lite visste jeg da. i 2006 tok jeg en prøve der tsh var 7,3, ft4 10 så da var d vel lavt?

jeg måtte be om medisin i 08 for da var jeg lei av dårlig form.

men fra mars 08 til helt i begynnelsen av i år har jeg gått på 25 og økt til 50. tsh har variert men vært 3,5- 4,5.

i mars fikk jeg økt til 75mcg, men tsh er ennå 4,5, ft4 ligger fra 13-16.

synes d er tregt dette. burde en ikke økt dosen hver ca 6-8 uke?

trist d går så langt. og fikk nettopp vite en ikke skal ha tatt medisin den dagen en tar prøver. d har jeg fått beskje om ikke gjør noe.. blir helt ør jeg. hehe. glemsk er jeg og da :D så beskjeder må gjentas :D

så da ble dette litt langt! hehe. men jeg er vel da ikke riktig medisinert?

og grunnen ligger der? hvordan er dine prøver og historie?

Det høres ikke ut som du er riktig medisinert. Selv om FT¤ på 13-16 er bra er TSH på 4,5 vel høyt selv om det antakeligvis er innenfor "normalområdet". For min del er normalen for TSH på mellom 1 og 2, begynner jeg å få høyere enn 2 merker jeg det. Så ideelt sett har jeg en TSH på ca 1 og FT4 på 13-16.

Jeg tror det aller viktigste er at du får hjelp med stoffskiftet av noen som forstår seg på det. Ikke for å si noe stygt om fastleger og allmennleger men de forholder seg ofte kun til blodprøvesvarene, og hvis de er innenfor "normalområdet" så vil de ikke gjøre noe. Det alle endokrinologer/indremedisinere vet er at hva som er normalt varierer fra person til person, og at man må se mer helhetlig på sykdomsbildet og symptomene. Jeg hadde en lang og vond kamp med flere leger før jeg endelig fant en som trodde på meg og som kunne hjelpe meg. Dessverre vet jeg at det er tilfelle for mange med lavt stoffskifte :( Så mitt beste råd til deg er å få en henvisning til en dyktig endokrinolog, og få skikkelig orden og oppfølging på stoffskiftet.

Lykke til!

tusen takk! ja har spurt legen om henvisning, men hun har nektet hele veien. Prøvene mine er fine sier hun. snakket om henvisning til psykolog istedet! blir helt sjokket jeg.

Føler det er en kamp hele greia og høres ut som du og har hatt litt kamp du og ja. da får jeg krangle" videre med legen og holde motet oppe :)

• 2 uker senere...

Hei Allina! Høres ut som du har gått en vanskelig vei. Jeg var heldig den gang jeg følte meg så sliten og trøtt, allmennlegen min var også endokrinolog og fant raskt ut at det var stoffskiftet det dreide seg om. Han sa også at tsh burde ligge opp mot 1. Ut i fra hva jeg har skjønt skal det ikke hindre en graviditet så lenge man er godt regulert. Og så er det viktig at det følges opp under svangerskapet for man får ekstra behov for tyroksin når man er gravid.

Jeg anbefaler deg å bytte fastlege eller gå privat, hun du har hørtes ikke noe forståelsesfull ut spør du meg..

Lykke til:)

Annonse

Hatt mannen med meg nå til henne, følte eg kun hadde negative tanker og meninger om henne til slutt. hehe.

håpe eg komme snart til en spesialist, ihvertfall fått "viljen min.

har tenkt masse på å bytte. føle meg lurt og feilbehandlet.

fått beskjed i 4år at prøvene er fine de. 3,5 og 4,5 på medisin er visst ikke fint det! NTF sier 0,5-1,5. ( forbundet vårt) legen mente hun har sagt dette fordi mange følte seg brA PÅ DISSE VERDIER. hm tvile her eg.

tofni- hatt hypothyreose lenge?

Hei hei.

Har lavt stoffskifte jeg også og har prøvd mange år på å bli gravid. Ble det etter 5,5 år og det 7 prøverørsforsøket. Det var egentlig samboer som feilen lå hos, men på det 6 forsøket så fant de ut av jeg hadde lavt stoffskifte. Hadde da byttet klinikk så ble sjekket grundigere.

Så vet ikke om det er stoffskifte mitt eller tilfeldighetene som gjorde at vi klarte det. Jeg tror det første :)

Det sies at man helst skal ha tsh på under 2 om man vil bli gravid. Jeg hadde ikke mer enn 4,8 på tsh, men det er for høyt.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Jeg oppdaget hypothyreosen for ca 6-7 år siden. Jeg har vært godt behandlet hele tiden og tror ikke hyp hadde noe med vår infertilitet å gjøre, men man kan jo aldri vite sikkert. Min mann har lav sæd kvalitet, det funket for oss på 1. forsøk med ICSI.

Ønsker deg masse lykke til, og håper det klaffer snart for dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...