Gå til innhold

Hvordan takler du det å vær alene mor/far?

monson

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 23år ja eller 24 når jeg får barnet. Som, blir alene mor. Faren til barnet bor å skal studere i Sverige, og jeg vil ikke at han skal flytte til Trondheim. (for han kommer til å misstrives.)

Men hvordan har dere taklet, det å vær alene mor? Jeg har også en hund. Og jeg må ærlig-talt si at jeg syns det var mye jobb med han alene, da han var valp. Så hvordan skal jeg klare dette?? hoho...

Jeg tenker forrøvrig å flytte til Sverige, da jeg er ferdig med studiene mine, og da er babyen også 2år sånn ca. Så da blir det vel lettere å flytte ogsånt tenker jeg. Jeg og barne faren er, å har aldri vært kjærester eller.. Så vi kommer til å bo hverfor oss..

Noen erfaringer ute å går??

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Dette kommer til å gå helt fint! Du er ung og selv om du føler deg litt rådløs akkurat nå, kommer alt til å ordne seg. På mange måter er det en fordel at du ikke har vært sammen med barnefaren. Jeg var heller ikke det da jeg finn barn nr en, og dret har gått helt fint. Han har minimal omgang med barnet vårt, fordi vi bor fryktelig langt borte fra hverandre, men når han er i landet, kommer han selvsagt på besøk og barnet vet godt hvem pappa er, selv om vi har hatt en annen farsfigur i hverdagen siden barnet var halvannet år.

Da jeg gikk med mitt første barn møtte jeg mange merkelige reaksjoner på det at jeg frivillig ble alenemor, men helt ærlig har jeg ikke angret et sekund! Selvsagt kan det være tøft, men det er det jammen meg å få barn i et forhold også (og jeg har prøvd begge deler). På mange måter føler jeg at jeg fikk kost meg mye mer med svangerskapet og babytida da jeg var alene. Alt var jo opp til meg!

Jeg synes ikke du skal tenke på flyting og slik enda! Ta en dag av gangen og se hva som skjer! To år er lang tid, og innen da kan det godt hende at du har funnet den du vil dele livet med og flyttet til en helt annen kant av verden. Ting skjer, og selv om du nå vil ha et barn å tenke på, skal du først og fremst gjøre de store valgene i livet fordi de er rette for deg! Barnet har det fint så lenge du har det fint!

Til slutt vil jeg anbefale en bok jeg leste i sommer, som jeg skulle ønske kom for noen år siden: Den heter Bare mamma og du kan få tak i den i nettbokhandlene i alle fall (skjønt bokhandler kan også bestille den). Den er en herlig skildring av det å bli alenemor, med stolthet! Jeg kjente meg i alle fall skikkelig igjen i det som står der, og tenker at den ville hjulpet meg da jeg var i den situasjonen.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...