Gå til innhold

dere med hd barn!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med dattera mi fattet helsesøster mistanke om HD på 3 mnd kontrollen. Ble henvist til røntgen og til ortoped hvor det ble påvist HD (meget lettgradig, som ortopeden uttalte). Siden det et mye hofteproblematikk i min familie bad jeg om ekstra sjekk/ultralyd av hoftene ved fødsel, men ble bare avfeid med at jeg bare var en hysterisk mor.... Jeg hadde hele tiden en mistanke om at det var noe galt med hoftene til dattera mi, helt fra fødselen av. Hun var "bananformet" i kroppen og det ene beinet var konstant trukket noe lenger oppover enn det andre. Nevnte dette for helsesøster, men hun kunne ikke oppdage noe før på 3 mnd kontrollen.

Etter røntgen og timen hos ortopeden, da hun var 4 mnd gammel, fikk hun skinne som hun skulle bruke 24-7 de neste 4 mnd. Da vi kom tilbake for kontroll fant ortopeden "plutselig" ut at høyre hofte stod helt ute av ledd. Da var det bare å begynne på nytt med behandling: først strekk i 10 døgn, gips i 9 mnd og skinne i 6 mnd. Dvs at de første 4 mnd med skinna bare var bortkastet... Hun var 9 mnd da hun fikk gips og 2 år da hun var ferdig behandlet. I dag er hun 3 år og helt frisk!

Takk for svar. jeg har selv fattet mistanke fordi hun har stått stille motorisk siden hun var 3mnd. ikke ruller hun, hun ligger egentlig bare helt i ro klarer liksom ikke å komme seg rundt. hudfoldene er heller ikke symmetriske. å det kommer en knekkelyd fra hoftene. både fysio og kiropraktor er enige med meg om at noe ikke er som det skal. å i mårra så skal vi på ultralyd... grugleder meg er jo bra om de finner det ut nå uansett selv om det er litt sent. selv om jeg håper at det ikke er noe. er det flere typer HD? eller har dere noen linker til informasjon, har meldt meg inn i putekrigerne på fb (Fantastisk initiativ!) føler meg litt i mellom to stoler nå egentlig

• 4 uker senere...

Så bra at dere skal inn til utredning,

Mi jente på 6 mnd hadde pute i 4,5 mnd.

Og ja det finnes mange forskjellige grader. Hoftedysplasi (umoden hofte) er vel den mildeste formen såvidt jeg husker, der er når hofteskåla er litt lav slik at lårbeinkulen "dette" utfor ( og det er dette som kan lage kneppelyd) hofteleddsyplasi er når selv kulen sitter litt lenger utfor, og feil vinkel.

og luxasjon har jeg ikke så mye erfaring med, men vet det er den som er den alvorligste, og da er ofte babyen helt skeiv i kroppen, har en tydelig favoritt side.

ser nå at det er ei stund siden du skrev dette, hvordan gikk d?

Jeg er også på putekrigerne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...