Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på straks 17 mndr som ikke vil slippe taket og gå på egenhånd. Hun går greit hvis hun holder meg i hendene, bordkanten og den lille vogna si. Manøvrerer seg greit rundt, men må liksom ha noe å holde seg i selv. Bøyer seg ned for å plukke opp leker, men da med støtte.

Det hender at hun glemmer seg og oppdager at hun ikke har noe støtte og da detter hun rett på rumpa. Har prøvd å få henne til å stå uten støtte, men da detter hun bare....

Behøver jeg egentlig bekymre meg eller er jeg bare en fryktelig utålmodig mor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik var jenta mi også! Hun kunne gå etter vogn, men var helt uinteressert i å prøve seg uten støtte. Det var faktisk farmoren som lærte henne å gå. Da var hun 18 mnd. Hun har til gjengjeld svært godt ordforråd og de i bhg sier at det fører til en viss form for likevekt at hjernen har jobbet så mye med språk og forståelse (kognitive funksjoner) at det motoriske har ligget på vent. Nå blir hun snart to og er helt på normalen motorisk, men fremdeles langt framme på språk;)

Ikke bekymre deg. De er som de er, og følger sitt eget tempo. Så lenge hun har styrke i kroppen til å gå med støtte tviler jeg sterkt på at det er noe å bekymre seg for.

Må forresten si at livet i heimen ble mye bedre da hun lærte å gå, fordi hun ble så fornøyd sjøl.

Skrevet

Er nok som du sier at jeg ikke trenger å bekymre meg......kommer nok når hun selv føler for det. Som datteren din er hun langt fremme språkmessig og på andre ting (har bl.a fullt tannsett i en alder av 17mndr), så hunhar nok brukt energien sin på disse tingene.

Mor må nok bare være tålmodig!!

Skrevet

Som de andre sier så kommer det nok.Men ville bare si at jeg skjønner du er utålmodig. Jenta mi lærte å gå når hun var 15 måneder og da var jeg superklar for at hun skulle gå for å si det mildt. Ikke fordi jeg egentlig bekymret meg, men jeg hadde bare trodd det skulle skje før. I min familie har alle gått før de var året, så dette var litt uvant. Til gjengjeld er jenta mi flink finmotorisk, så hun tar det igjen der.

Hun går nok snart skal du se. I mens må du ha lykke til med tålmodigheten :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...