Gå til innhold

gynekoloisk undersøkelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har et utrolig dumt spørsmål, men bare må få spørre..

Er det vondt å legge seg ned å "spre" bena til en gynekolog/lege/jordmor?

Har aldri gjort dette før, og er gravid i uke 33...

Lurer på hva jeg skal gjennom videre (er førstegangsfødene)..

Håper inderlig ingen ler av meg... :|

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vis du tenker på å skjekke modning? Jeg syns det var vondt da jeg var umoden da hun måtte langt bak for å dra den fremover:S fikk kraftige mens smerter mens hun holdt på.. men da livmormunnen er sentrert er det ikke vondt.. syns nå jeg..

Skrevet

off, kjenner jeg gruer meg skikkelig til det!

Skrevet

Jeg er også førstegangsfødende..

Så har aldri blitt sjekket med tanke på fødsel.

Men vanlig gynekologisk test har aldri vært vondt, gjerne litt ubehagelig.

Men jeg ville heller prøvd å fokusere på at dette er jo verdt det, men tanke på at du får en baby, din baby..

Men ja, har hørt at det kan være ubehagelig..

Men gjerne forklar de at du e redd, så vil de snakke med deg og si hva du vil vente deg.

Skrevet

Ja, forstår det, men jeg har aldri vært på vanlig gynekologisk undersøkelse heller...

Så er nok derfor jeg gruer meg mer...

Skrevet

Det er ikke vondt om du er moden:) Jeg var bare veldig umoden! å di pleier ikke strippe da:) men nå er jeg på overtid så di har ikke noe valg!:P

Skrevet

Når du er gravid og skal inn for å føde el de skal skjekke modning, slipper du stolen ihvertfall, det er jo ok:) Du ligger bare på benken og sprer beina så de kommer til. Hvis de bare skal sjekke åpning, så kjenner du nok ikke så mye, stripping derimot, kan være skikkelig ubehagelig>.

Skrevet

Vanlig GU er som regel ikke vondt, men kan være ubehagelig og ekkelt.

Det er greiest om du klarer å slappe av i skjeden, og ikke stramme og være anspent, men det er mye lettere sagt enn gjort! :)

Husk at selv om du syns det er flaut og ekkelt, så har legen sett maaange fra før, og er vant til det, så han/hun ser ikke på det som unaturlig i d et hele tatt.

Det er verst første gang, etter det så vet du iallefall hvordan det er. :)

Du kan godt si fra til legen at du er nervøs, så tar han/hun seg nok tid til å forklare og forberede deg..

Lykke til, det går nok bra! :)

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

Hei :) Jeg har vært på maaange GU før, og jeg syns det er mye mindre ubehagelig nå mens jeg er gravid! Man slipper som regel å ligge i den dumme stolen med en lege som glaner rett inn der i motsetning til vanlig GU!

Jeg ble sjekket for åpning 2 ganger uten at jeg hadde det, og det var litt vondt, men det går like fort over igjen, nå som det er åpent 1 cm kjenner jeg ikke noe særlig til det! Tror vel ikke legen/Jordmoren du skal til kommer til å sjekke åpning nå som du er i uke 33 uansett, så tror ikke du skal bekymre deg for at det blir vondt!

Tips hvis du syns det er litt ubehagelig å ligge der med rompa bar og klær ellers, hehe, ta på deg tights og tunika..det er litt mindre "flaut" hvis man har en lenger topp, syns i alle fall jeg, da slipper jeg på en måte å se noe selv :P

Masse lykke til i alle fall :D Det går nok lettere enn du tror!

Skrevet

Det er ikke vanlig med GU eller sjekk av modning osv før termin, det er bare enkelte jordmødre som gjør det likevel, til tross for at det ikke er vanlig prosedyre før man er på overtid.

Jeg har bare blitt sjekket der nede en gang, og da var jeg på føden og ble skrevet inn fordi jeg hadde 3 cm åpning og var i aktiv fødsel. Ble tøyd og det var aua, men da var det uansett så mye annet som var aua også, at jeg ikke brydde meg stort;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...