Gå til innhold

Eg blir sprø! Kor langt på veg er eg eigentleg?!

Anbefalte innlegg

Eg hadde siste mens fredag 16. juli, men hadde eggløsning allereie måndag 26. juli. Så i dag er babyen min 3 veker! :) Men så er det dette med å rekna kor mange veker EG er på veg! Viss ein legg til to veker bakover frå eggløysingsdagen, så har eg no akkurat starta på veke 6 (altså 5+1). Men reknar ein frå siste mensdag så er eg plutseleg berre 4+3! Korleis skal ein eigentleg rekne dette? Er jo ikkje alle som har "normal" syklus, mine er ca 21-22 dagar...

Fortsetter under...

Hvis du vet når du hadde eggløsning er det jo da babyen ble til, og så pleier man å legge til 2 uker på det igjen.

Uansett kan du ikke bruke 28 dagers syklus når du legger inn i terminkalkulatorene, da blir det feil, for du har jo hatt en kortere syklus enn som så når du fikk el så tidlig.

Hos meg er det motsatt, jeg hadde el 2.august, dette VET jeg jo. Men det var på dag 17 i syklusen (altså 17 dager fra første dag i siste mens- du vet at det er den dagen man regner fra, sant?). Da har jeg IKM idag, ca 14 dager senere, og en syklus på 31-32 dager.

Regner jeg fra EL er jeg 4 + 0 uker på vei nå, mens babyen ble til for 2 uker siden.

Jodå, eg veit at ein reknar frå siste mensdag. Men det er jo basert på normale 28-dagarssyklusar. Så eg er like langt på veg som ei som hadde sist mensdag 9. juli, om du forstår, men ho kan seie at ho er fem veker på veg, medan eg berre er fire, sjølv om fostera våre er like gamle...:P

Urettferdig! :D

Ja, mn det er derfor du må legge inn lengden på syklusen din også, i en terminkalkulator, du kan ikke gå utifra 28 dager.:)

Terminkalkulatoren på disse sidene lar deg justere sykluslengden hvertfall.

Og ps, det er fra FØRSTE mensdag. :)

Annonse

Men det er kanskje greit å huske på at EL er ikke lik befruktning. Egget kan visst brukte rundt ei uke før det fester seg og celledelingen begynner. Så selv om det er 3 uker siden eggløsning, kan det hende at det er 2 uker siden det begynte å skje noe med embryoet.

Men uansett - gratulerer med spiren! Vi er omtrent like langt på vei da :)

Annonse

Er det jeg alltid har hørt også.

Selv ved prøverør utvikler jo embryoet seg, det ser man under mikroskopet. Denne utviklingen stoppes når man fryser det ned.

Så det er ved eggløsning, sånn ca at egget befruktes og starter å utvikle seg, men det må selvsagt feste seg til livmoren for å kunne overleve videre.

...men ettersom egget kun lever i ca 24 timar etter eggløysinga (viss ikkje det blir befrukta) så er det uansett ikkje så mykje skilnad i tid det er snakk om. Sædceller kan leva i fleire dagar inni der, men eggcella overlever altså berre eit døgns tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...