Fuego Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Gutten min er bare 2.5 mnd, å melka begynner allerede å forsvinne. Jeg sliter med å få i meg nok mat og har gått ned mye i vekt på kort tid, og nå går det (som ventet) utover melkeproduksjonen. Flere som har eller har hatt problemer og har gode råd å komme med?
Gullsnoppen Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Mistet ikke melka, men kom i skade for å produsere dobbelt så mye som jeg trengte (lang historie...): Drikk MYE (typisk vann..), pumpe/amme ofte (annenhver time, tredjehver på natta). Å få i seg nok mat er selvfølgelig også viktig, men inbiller meg at det er enda viktigere å drikke nok - et eller annet som frister.
lioness* Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 Signerer innlegget over. Jeg følte også at jeg hadde for lite melk da mini var på den alderen. Tror det bare var økedager, han sugde ut alt som var og var utilfreds en periode - men det ordnet seg! Jeg vil også si; drikke mye vann, amme/pumpe ofte og evt drikke alkoholfri øl eller vørterøl (synes det har hatt effekt når jeg har drukket øl ellers). Det tar seg nok opp!
Gjest Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 Hei! Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Melkeproduksjonen gikk ned og jeg måtte velge mellom å begynne med tillegg eller å få opp produksjonen igjen. Jeg valgte det siste (mest fordi jeg var redd at produksjonen ville bli ENDA mindre dersom jeg "kludret det til" ved å gi mme i tillegg...) Oppskriften min er; Drikk vann! MASSE vann! Prøv å få i deg 2-3 liter pr døgn. Og spis sunt og regelmessig. Og viktigst av alt; sørg for å amme (evt pumpe) minst hver 3. time, slik at melkeproduksjonen tar seg opp igjen. Det ER kjipt, og er du like "uheldig" som meg, så risikerer du at babyen våkner ca hver 3. time om natten også (dermed måtte jeg opp og amme 2 ganger pr natt mot 1 gang pr natt tidligere). Men det funker! Nå er babyen min 5 mnd gammel og er tilbake til å spise 1 gang pr natt og 4-5 ganger på dagtid. Gir ingen tillegg og ingen annen mat- kun mm. Verdt kampen - syns jeg..
ღMadame_mim ღ Skrevet 16. august 2010 #5 Skrevet 16. august 2010 Enig i de rådene over her men vil gjerne tilføye IKKE STRESS!!! Jeg begynte som deg å miste melka, gjorde alt jeg kunne for å få opp produskjonen igjen, men jeg ble altfor stresset med tanken på at jeg var i ferd med å miste den at jeg mistet den pga stresset!! PS. Dersom det skulle gå så galt at du også mister melken så er det ikke verdens undergang. Du er like god mor fordet! Jeg følte meg udugelig pga jeg mistet den med en gang, men fant fort ut at egentlig så var det ikke så ekstremt farlig :-)
Fuego Skrevet 16. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2010 tusen takk for svar alle sammen. Problemet er vel litt at han har fått ett måltid med mme på kvelstid ei lita stund pga. at jeg hadde lite melk og han trengte mer enn jeg hadde å gi. Nå NEKTER han å ta pupp siste måltidet før han sover. Vræler bare jeg tar fram puppen. Mens de andre måltidene går helt problemfritt. Men det blir jo da ganske mange timer uten amming, pga. at han sover lengre etter å ha fått mme. Har prøvd å vekke han for å gi pupp før han våkner selv, men han sover som en stein. Vanskelig dette. Vil jo bare at gutten min skal være blid og fornøyd, og klarer ikke annet enn å gi han flaske når han er sulten. Har aldri skjønt dette med at det er ett nederlag at babyen ikke vil ha pupp før nå. Kjenner det tærer på humøret! Jeg får iallefall hive innpå med drikke framover og spise det jeg klarer. Og prøve å pumpe på kvelden når han får flaska si.
Gullsnoppen Skrevet 16. august 2010 #7 Skrevet 16. august 2010 pump en gang etter at han har lagt seg Melka kan jo fint fryses om du ikke får bruk for den nå. Så får du sikkert mer melk på det tidspunktet etterhvert også, og han vil kanskje spise igjen? Ikke vet jeg...
sillyfilly og Olivia Skrevet 16. august 2010 #8 Skrevet 16. august 2010 Jeg gikk gjennom det samme ved 5 mnd. Jeg begynte å miste melka. Det jeg gjorde var å slappe godt av og overlate ungen til far. Han gav mme i 2 dager, mens jeg slappet av og pumpet annenhver time. Da gikk produksjonen opp igjen og siden har jeg ikke hatt noe problem med det. Husk å få nok søvn og nok hvile. Som flere har nevnt, ikke stress! Det gjør alt verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå