Gjest Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Hei! Jeg har vært veldig plaget av høyt stoffskifte, som lå på over 100 når jeg fant ut hva som feilte meg. Dette er nå et halvt år siden, og har hatt flere aborter pga. dette. Nå skal jeg operere bort skjoldbruskkjertelen, og må gå på noe som heter Thyroxin, resten av livet. Har noen erfaring med dette legemiddelet? Påvirker dette også sjangsene for å holde på spiren, eller er det helt trygt å bruke? Har så veldig lyst på èn ny liten baby nå, og føler et halvt år er lenge nok ventetid.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Det er helt trygt å bruke Thyroxin (som er en syntetisk form for stoffskiftehormon som er det samme som kroppen selv produserer), men veldig viktig at du får riktig dose, da behovet øker utover i svangerskapet slik at dosen må økes. Feil dose kan gi økt risiko for fosteret. Du bør derfor følges nøye. I tillegg er det viktig å vite hvorfor du hadde høyt stoffskifte, siden visse antistoffer som kan gi høyt stoffskifte kan påvirke fostere/den nyfødte og gi det høyt stoffskifte. Det er i så fall viktig at fosteret følges under graviditeten og at det blir undersøkt av barnelege etter fødselen .
cz77 Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 Levaxin heter legemiddelet de normalt gir i Norge. Når du fjerner så får du jo lavt stoffskifte, og blir gående på dette. Det påvirker ikke sjansene for å holde på spiren, men det er vanskelig å bli gravid hvis du er for lavt dosert, og som nå vil det være risiko om det er for høyt. Under graviditet så øker også behovet for stoffskiftehormon, personlig gikk jeg fra 75 til 125 mcg. igjennom graviditeten. Derfor vil det være nødvendig å ta blodprøver jevnlig. Men.. Mange som bruker kun Levaxin føler seg ikke helt frisk igjen, og noen bruker lang tid på å få tilpasset dosen. Det kan jo være greit å være klar over før du forsøker å bli gravid. Så, et halvt år til går det nok kjapt. Lykke til uansett :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå