Scarlette Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 I Bergens tidene denne helgen stod det om to damer som har startet en kampanje , som går ut på å gjøre oss mer bevisste . Nå venter jeg mitt første barn, og har gledet meg til å shoppe inn møbler, klær osv til min lille gutt. Men jeg følte ikke noe glede når jeg traff på var enten rosa eller blått. Enten barbie eller biler.. Så det var jammen ikke lett å lage et noe nøytralt barnevennligrom når alt skal være så "jentete" eller "guttete". Og dette er det vi i samfunnet som har fått til. Og hvor kjedelig er det ikke når barnet ditt plutselig blir lei rosa eller blått?? Hva lærer vi barna våre til? At jenter "bør velge rosa"?? Jeg vet at jeg ikke kommer til å prakke på barnet mitt "merkeprodukter". Men jeg vet jo det, at en eller annen gang vil jo han ha de som de andre har. Men jeg håper å utsette det leenge.. Så jeg er på jakt enda, etter fine babyklær som ikke er typisk "gutt"!! Så bli litt mer bevisste på hva dere kjøper til barnet, er det for barnets skyld eller ditt eget?? http://www.bt.no/bergenpuls/bergensbeste/Slik-skor-de-seg-paa-rosajenter-1134971.html
Gjest poäng *fødeklar* :o) Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Datteren min er et bevis på at noen jenter VIL ha rosa, for en hver pris. Jeg er oppdratt av en 70-talls feminist og har nærmest fått inn med morsmelka (flaskemelka;) at det ikke er jente- eller guttefarger. Så da jeg ble jentemamma så styrte jeg bevisst unna alt det rosa og gikk for kjønnsnøytrale leker og klær. Men vet du? Da jenta ble 2-3 år så oppdaget hun rosa, tyll og ballerinaer helt på egen hånd. Og det rosa marerittet startet og pågår enda, hun er snart 8 år! Hun var IKKE påvirket av oss foreldre, dette var noe hun oppdaget og valgte selv. Og da sønnen vår kom til verden, så prøvde vi samme taktikken. Greit nok, en periode foretrakk han dukker og tyll, fordi storesøster prakket det på ham, men han var ikke gamle tassen da han oppdaget brum-brum og bært-bært! Selv var jeg guttejente og gikk med kjole en gang i skuddåret (og den ble flekkete og hullete med engang), men jeg tror at det rett og slett er noen forskjeller på kjønnene på sånne ting...
lillesjøhest Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 tro meg jeg har brukt halve svangerskapet på å finne klær som ikke er ROSA og fulle av GLITTER, jeg sliter noen ganger med å finne klær til meg selv også som ikke er rosa og fulle av glitter men ja jeg ønsker meg flere kjønnsnøytrale klær, alt jeg har fått fra folk som ikke kjenner meg godt, er rosa......
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 Som Pöang har jeg vokst opp "kjønnsnøytralt" - mye grønn og brun cordfløyel her gården... I høyden "formingslærerlilla" Men jeg ser også miine nieser - som ikke har foreldre som kjøper rosa jentejenteting til de - ELSKER rosa ting og det starter gjerne i to-treårsalderen. Det får så være, tenker jeg. Min bebu - så lenge jeg bestemmer - kommer ikke til å være en rosa klomp. Jeg er rett og slett ikke så glad i sånn kjønnsmarkering fra tidlig alder. Enig i at det er vanskelig å finne klær, blir mye hvitt på oss, og så kombinerer jeg jenteklær med gutteklær, for da blir det herlig kjønnsnøytralt (eks: Blå body til rosa bukse, hehe)
sojoma Skrevet 16. august 2010 #5 Skrevet 16. august 2010 Når det gjelder innredning av rom - så kan jeg ikke si meg enig... Det er fantasien som setter i såfall grenser. Jeg gjorde klart et nøytralt rom i lyse trivelige farger - gult og grønt. Møbler gardiner og sengetøy ble kjøpt som passet både til gutt og jente... Null problem... Mener at man får tak i både rosa, blått og nøytralt!! Klær kjøpte jeg i hvit, beigt, gult, brunt, rødt og oransjt - da vi ikke visste kjønnet.
Sunniv@ Skrevet 16. august 2010 #6 Skrevet 16. august 2010 Jeg kunne skrevet det innlegget selv, poäng *fødeklar*. Jeg var selv en guttejente. Styrte unna alt som var rosa og jentete da jeg fikk eldstejenta. Hun er nå 9 år og er gått litt vekk fra prinsessegreiene sine. Men hun er fremdeles en skikkelig jentejente. Jeg har prøvd i alle år å få henne til å bruke litt tøffere klær, som jeg selv liker å bruke. Men det nytter ikke. Nå gleeeeeder hun seg ihel til å få en lillesøster hun kan kle opp i tyll, råsa, ballerina osv... Hehe... Skal bare at det blir en guttejente denne gangen, til hennes fortvilelse...
Scarlette Skrevet 16. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2010 Klart, det er jo ikke alltid det er slik, men når du går inn i en lekebutikk så er det jo "PANG", blir jo slått av en vegg med rosa. Er alltid om og men. Men jeg har en svigerinne som er så opptatt av å gi datteren alt "hun" ønsker seg, og denne "hun" er jo da moren. Så jenten som er 7 år har pusset opp rommet tre ganger. Først var det Ole Brum, Så Disney prinsesser også Hanna Montana. Hun skal helst ha klær fra Wow, og dette er det mor som prakker på henne. For mor fikk ikke merkeklær når hun var liten. Hadde hele verden vært sånn som henne så hadde jeg blitt gal. Så jeg kjøper bevisst anonyme ting, som hun har glede av, uten at det skal være en "inn" greie..
Flea Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Jeg tror den rosagreia er noe barna lærer i barnehagen. Jeg hadde heller aldri noen rosadilla som barn. Mamma kjøpte endel rosa til meg, og på 1. klassebildet mitt har jeg lyserosa bukse, mørkrosa genser, rosa joggesko og rosastripete sekk. Men det tror jeg var første og siste gang hun fikk på meg den habitten! Jeg ville helst ha på dongrishorts for å vise frem de kule blåmerkene jeg alltid hadde på knær og legger... (Rart hvor mange guttejenter som er her ) Mine to barnehagenieser har også fått rosadilla til tross for sin mors kamp mot rosa, og det virker på meg helt tydelig at barna påvirkes av sine venninner i barnehagen. Hvem som starter dette og hvor det kommer fra er det vel ingen som vet, men jeg tror nok små barn tidlig lærer seg at det er barna på sin egen alder som er de "kule", mens foreldrene er gammeldagse og ikke har peiling. Og verre skal det bli i tenårene!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. august 2010 #9 Skrevet 17. august 2010 Det er veldig artig, for jenta mi på snart to år er veldig fan av rosa- allerede.. Eneste fargen hun kan navnet på er ROSA, og favorittspaden hennes er ikke den blå- men den ROSA (og den får ingen andre låne heller, den er hellig;) Dette til tross for at jeg har dresset henne opp i veldig mye forskjellige farger fra hun var nyfødt, både brunt, grønt, blått, rødt og rosa/ lilla. Så hvor denne store rosa-fascinasjonen kommer fra, vet jeg ærlig talt ikke- men den er der ihvertfall, helt klart. Synes også det er veldig vanskelig å finne fine kjønnsnøytrale klær i butikkene om dagen- det er liksom så veldig GUTT (blått, m biler, spiderman el lign) eller JENTE (rosa, hello kitty, prinsesse osv)- og bare et par plagg i midten som er sånn noenlunde kjønnsnøytralt. Ikke mye å velge iblant mao, derfor blir det lettere å bare kjøpe inn noe rosa enn noe mer kjønnsnøytralt, siden utvalget er så mye bedre. Synes forresten at Polarn O Pyret har noe bedre utvalg av kjønnsnøytrale klær, så kanskje ta turen innom der hvis du ikke allerede har gjort det?
Fruen+jente okt.10 Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Vi venter en jente, og jeg prøver febrilsk og lete etter klær til nyfødt (str 50-62) som ikke er rosa eller hvitt. Men det fins ikke til de helt små barna. Det er først når de går over til str 62 at fargene blomstrer. Her snakker jeg om billigkjedene som Cubus, Lindrx og H&M da det er der jeg foretrekker og handle klær. Kunne gjerne tenkt meg et lilla, rødt eller grønt hentesett, men begynner å innse at må jeg visst snart bare gi opp. Noen med billige tips?
Scarlette Skrevet 17. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2010 Jeg var innom Polarn, og vettu ka?. De hadde det minste utvalget av klær til nyfødte jeg har sett. Ikke minst så var det jo så sterke og masse farger..Men vet om en annen babybutikk jeg skal ta turen til. Heldigvis finnes det noen butikker som har litt utvalg. Men høstklær til oktoberbarnet mitt har ikke kommet enda i butikkene, de skal først kvitte seg med sommer klær--
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå