Gå til innhold

Salg av bolig, hvordan varsle leietaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et hus som jeg leier ut. Nå har jeg bestemt meg for å selge. Er jeg pliktig til å melde fra til leietaker på et spesielt vis? Jeg skal selvsagt gi beskjed, men skal det være pr brev, rekomandert, nok med sms osv?

Fortsetter under...

Skrevet

Det skal være skriftlig, og dersom dette innebærer at leietaker må flytte, så skal det jo også være varsel om oppsigelse på vanlig måte.

Skrevet

Vel, jeg kan ikke si opp leietaker, det må evt nye eiere gjøre. Finner ikke noe om formkrav til varsel om salg i husleieloven.

HI.

Skrevet

Kontrakten står mellom deg og leietaker, kontrakten følger ikke med i salget vet du.

JA, det skal være en skrifterlig beskjed/avsigelse til leietaker, dette er faktisk noe dere har en avtale på, og det er din plikt å gi leieboer tid nok til å finne seg en ny plass.

Skrevet

Jo, men eneste gyldige grunn for oppsigelse (bortsett fra mislighold) er at man skal bruke boligen selv. Salg er ikke en gyldig grunn for oppsigelse. Men ved et salg overtar den som kjøper kontraktspliktene inntlil ny kontrakt skrives. Og de fleste som kjøper velger jo da å si opp leietakeren på bakgrunn av at de skal bruke boligen selv, fremfor å skrive ny kontrakt.

Annonse

Skrevet

Det kommer jo an på om leieforholdet er tidsbestemt eller tidsubestemt. Les husleieloven §§ 9-2, 9-5 til 9-7 http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-1 I § 9-5 annet ledd bokstav d følger det at du og kan si opp avtalen dersom det foreligger annen saklig grunn til det. Etter min mening er at du skal selge boligen saklig grunn. Du burde jo kanskje sjekke dette med eks. huseierforeningen eller noe slikt da ;) Men det er absolutt mest ryddig av deg at du sier opp leieavtalen, det kan jo hende det forringer verdien på boligen at du allerede har leietakere der...

Skrevet

PS: Oppsigelse SKAL være skriftlig jf husll § 9-7!

Skrevet

Salg er ikke saklig grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...