Gå til innhold

Lurer litt :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver bli gravid, som alle andre her inne, og av og til dukker det opp noen (kanskje) dumme spm som jeg lurer litt på i forbindelse med dette.

Dette er første pp med fertilitetsmonitor.

Siden man oftest står opp på morgenen, og å¨bruksancisningen står det man skal teste med morgenurin så er min innstilt på at jeg tar test fra morgenen av, for å finne el.

Men, når man leser om eggløsningstester, så sies det jo at det er best med ettermiddagsurin, fordi el oftest skjer på ettermiddagen?

Er det noe annet med fertilitetsmonitoren? Den skal jo vise stigningen i LH på samme måte, eller?

Siden jeg desverre er festrøyker, og ikke alltid klarer holde meg unna røyken lurer jeg litt på røyk i forbindelse med at egget skal feste seg.

Altså, jeg fester litt av og til i mellom tr og el, helt til jeg står med en positiv test. Å da blir det også litt røyking i denne prøvetiden.

Har lest at dette kan forhindre egget å feste seg?

Sikkert dumt spm, men hvis man feks røyker uka før el, vil dette kunne hindre at man blir gravid ved at det er mindre sjangse for at det fester seg, eller gjelder dette oftest hvis an røyker etter el, når egget er i ferd med å feste seg? Samme med alkoholen. Kan den være med å forhindre at egget fester seg hvis man drikker etter el?

Vet jo at både røyk og alkohol minsker fruktbarheten, så d er en annen ting.

Jeg vet man ikke burde røyke eller drikke hvis man vil bli gravid.

Å at dette kan skade barnet, hvis man er gravid.

Så d trenger dere ikke informere meg om.

Men jeg tenker bare mer på sjangsen til å bli gravid, hvis man velger å ikke være totalt avholds.. selvom fruktbarheten minskes..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røykere blir gravide de også, så det burde jo gå egentig, selv om du røyker når du har deg en fest. Tror ikke jeg ville tenkt for mye over det, selv om det helt klart er best om du klarer la være :)

Jeg bruker ikke fertilitetsmonitor så vet ikke hvordan det fungerer, men jeg vet at du helst skal ta EL tester morgen og kveld, for då får du med deg stigningen tidligere enn om du bare teste 1 gang om dagen.

LH kan slå ut på morgenen også, men da kom gjerne stigningen kvelden før.

F.eks. Jeg testet negativt om morgen, for så å teste helt klart positivt om kvelden, og da var den også positiv neste morgen. Hadde jeg ikke testet om kvelden, så hadde jeg jo lagt 12 timer +/- etter.

Ikke at det har så mye å si om du har regelmessig samleie, men det er jo litt annerledes for meg som får inseminasjoner.

Skrevet

Hei du. Om man skal teste etter el på morgenen eller kvelden er noe jeg også har lurt på, så der har jeg ikke noe svar. Men det har jo Bare.mamma-1.ins svart på, så da ble jeg litt klokere. Jeg bruker Clear Blues el-test. Veldig dyr, så jeg synes det blir litt voldsomt å test to ganger om dagen - men får vurdere det. Har pleid å teste på morgenen og har blitt gravid to ganger, så det ser jo forsåvidt ut til å funke.

Når det gjelder røykingen så tror jeg ikke du skal bekymre deg for det. Det viktigste er at du slutter med en gang du har positiv test. Som Bare.mamma sier så blir jo også røykere gravide. Hvis det går veldig mange måneder uten at du blir gravid så kan du kanskje vurdere slike livsstilsendringer, men mest sannsynlig tror jeg ikke en festrøyk innimellom betyr noe. Hvis det å festrøyke kan hjelpe deg å ha et mer avslappet forhold til det å være prøver, så tror jeg kanskje det kan være noe positivt ved det. Noen mener jo at det ikke er så bra å stresse så mye med prøvingen, at det liksom kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Ikke vet jeg, men tror som sagt at en festrøyk ikke gjør noe. Jeg røyker aldri selv, så det er ikke dersom jeg tror dette... men dette er altså mine tanker rundt det du spør om. I forhold alkohol mener jeg man ikke bør drikke eller el, dersom man prøver å bli gravid. Mellom mens og el tenker jeg er en annen sak. Kanskje nedsetter det fertilitetennoe (?), men du skader i hvertfall ikke noen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...