Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har ei snuppe på 9 mnd nå, og jeg lurer på hvordan det er med å gi litt brødskiver, kjeks etc.

Så i butikken de hadde slike HIPP kjeks som var fra 8 mnd av, så jeg kjøpte de, men når jeg har gitt de er jeg livredd for at hun skal kveles. Hun begynner plutselig å hoste og brekker seg litt noen ganger, og hun har jo fått en del tenner å biter ofte av noen litt større biter, og da får jeg jo litt panikk og plukker de ut av munnen hennes...

Er jeg litt pysete? Er det lett for at de kan kveles av små kjeksbiter eller brødbiter?

I så fall, hvis det skulle sette seg noe fast i halsen hva gjør jeg da?

hilsen bekymret mamma.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 7 mnd får "ganske store" biter(litt større enn de fleste ville gitt henne) og det går helt fint. Barn har lett for å sette ting i halsen, men ho hoster for en grunn. Det er kroppens mekanisme for å få det opp.

Hvis hun mot all formodning skulle sette ned i halsen og ikke får det opp kan du legge henne på magen over fanget ditt, dunke henne "fast" men ikke for hardt med håndbaken mellom skulderbladene 5 ganger. Så snur du henne og putter pekefinger inni munnen fra siden og sjekker om det har kommet opp evt med en sveipende bevegelse tar det utav munnen.

Ikke putt fingeren rett inni munnen da du kan risikere å skyve fremmedlegemet ned i halsen igjen. Så inn fra siden.

Skrevet

Har forresten tatt førstehjelps kurs ;)

Skrevet

e har ikke prøvd de hipp kjeksene, men de vart IKKE anbefalt fra søstra mi. pga måten de løste seg opp på og på en måte sveller/kleber seg i munnen.

anbefale heller bokstavsjeks. de har også mindre sukker en de fleste. va vist en test på dette.

e e også pysete på ting etter en nesten kvelningsulykke me gutten der han klarte å bite av en stor bit av en melon. så noe e d bare små biter av alt. beggyner å gå greit me brød no.

du har ikke fått spedbarnsboken fra sandvik???? der står d om førstehjelp.

Skrevet

Begynte med små brødbiter og gi hele brødskalker rundt 7 mnd. Ungene digger å sitte å spise egen skalk mens vi spiser "vanlig" mat :). De har vært flinke til å hoste/spytte dersom det blir for store biter de har kommet i skade for å bite av og få i munnen...

Gjest eelis+kian
Skrevet

Du er nok litt pysete ja, hehe ;-)

Gutten min får Sibas-kjeks. Han får en hel kjeks i hånda, så spiser han den selv. Hvis han biter av for store biter, tar han dem selv ut av munnen igjen. Han har bare fire tenner (to oppe og to nede), men han tygger kjeksene uten problem. Han kan fint spise brød alene, og tygger og mumser med gummene sine, hehe. Jeg har aldri opplevd at han setter noe i halsen el.

Skrevet

Det er kanskje litt lett å undervurdere barna våre litt, og være litt forsiktige fordi vi er bekymret?

Som alt annet utvikler de seg jo forskjellig når det gjelder mat og hvor tidlig noe kan introduseres - man må bare prøve seg frem og se hvordan det fungerer.

Jeg har erfart at de trenger ikke engang tenner for å bite av store biter :) Her har vi nemlig en tulle på 6 måneder som spiser brødskiver (og mye annet) og gommene brukes aktivt! - MEN, vi gir aldri mat uten å være til stede, sitte ved siden av og følge med.

Noe mat kan svelle, og noen ganger setter det seg fast i munnen, men snuppa her blir vant til å drikke vann ved siden av og det hjelper noen ganger. Det er en læringsprosess de må igjennom :)

Vi er opptatt av at snuppa skal få smake mest mulig av det vi også spiser. Ikke nødvendigvis de store mengdene, men for å bli vant til ulike smaker. Vi bruker heller aldri fruktnett, men er tilstede 110% når tulla vår spiser.

Barna er utrolig forskjellige, for vår passer det bra - for andre ville det kanskje vært helt feil å gi barna mat fsvært tidlig :)

Skrevet

Jeg er på samme måte:( Er livredd for at hun skal kveles og jeg ikk skal klare å hjelpe:( Bør vel ta meg et kurs i førstehjelp, selv om jeg i teori vt hva man gjør i et sånt tilfelle.

Skrevet

Lurte på hvor man kan ta sånne kurs for babyer? Vi har førstehjelpskurs på jobben, men der lærer vi hjerte og lungeredning på voksen osv. jeg kunne tenkt meg å gå et kurs som fokuserer mer på baby og barn!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...