Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegull på snart tre begynte plutselig å stamme for to uker siden- samtidig som han begynte i bhg igjen etter sommeren. Han har vært trygg i bhg- ingen problemer ved levering etc, så jeg føler egentlig at det ikke har noe med stammingen å gjøre.

Det er mest når han er ivrig og skal fortelle noe: han kommer ikke videre: jeg,jeg,jeg,jeg,jeg, og så må han ta en pause og starte på nytt. Da går det som regel bra.

Jeg er litt bekymret- hva bør vi gjøre: avvente om dette bare er en periode, eller kontakte lege eller helsestasjon?

Noen med samme erfaring eller gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det vel lenge til neste kontroll på helsestasjonen? Her har vi i allefall bare 2 og 4 års kontroll. Så jeg ville tatt en telefon til de og forhørt meg. Det skal jo være et lavterskeltilbud, og de bør ha nok kompetanse til å vite hvorvidt du bør henvises videre eller ei.

Har ikke noe erfaring med stamming, men har ei på 2 som har taleproblemer. Med henne så vil de at språket skal få utvikle seg selv frem til hun er 4 år og da vil hun få hjelp av logoped i barnehagen.

Skrevet

Vår gutt har holdt på slik ei lita stund. Noen ganger når han blir ivrig så går det helt i stå for han, andre ganger flyter praten som den skal.

Pappa i huset var visst likedan i samme alderen, uten at han har slitt med språket senere, så her tar vi det med ro. Hørte ett uttrykk for det; tror det var 2eller3-års-stotring...

Skrevet

høres ut som 3 års stamming ja. Er visst ganske vanlig at de får en stammeperiode rundt 3 års alderen som går over av seg selv.

Skrevet

Jeg har også hørt at dette er helt vanlig i en periode

Skrevet

det er veldig vanlig at barn har en tid de stammer. jenta vår er oppi akkurat det samme. hun ler noenganger av seg selv når hun holder på. hehe.. hun stammer endel når hun blir veldig ivrig etter og fortelle noe..

jobber i bhg i tillegg og hører mange av barna på stor avd stammer.. =) det går nok over..

Skrevet

Svarte deg på skravlesida, men viss du ikkje såg det så kan du få svaret mitt her og :o)

---------------------

Lille hadde ein perioda no då ho var 2 1/2 år, der ho plutseleg stamma MYKJE. Type "De-de-de-de-den bi-bi-bilen er sto-o-o-or". Ho kunne stå fast på eitt enkelt ord lenge, og kunne stoppe opp midt i eit ord også, ikkje berre på begynnelsen.

Det er veldig vanleg med såkalt småbarnsstotring, og det går som oftast over etter relativt kort tid. Her varte det ikkje meir enn 3-4 veker. Det som kan hjelpe barnet er å la det få tid til å snakke, ikkje prøv å hjelpe det med å finne orda. Det kan og vere lurt å prøve å snakke langsommare til barnet enn det ein pleier, då stotringa ofte kjem av at barnet prøver å snakke fortare enn det er i stand til (2-3-åringar har ofte veeeeldig mykje å fortelle..). Når foreldra skrur ned tempoet kan det smitte over på barnet som også skrur ned tempoet og dermed klarar snakkinga bedre.

Om det ikkje går over i løpet av nokre veker/eit par mnd ville eg tatt kontakt med helsestasjonen for vurdering, du kan jo og høyre med personalet i barnehagen; dei har nok sett mange tilfeller av småbarnsstotring og kan vurdere om det er det som er problemet her og.

Her er forresten ein grei artikkel om temaet:

http://www.doktoronline.no/articles/children/stamming_barn.html

------------

Lykke til, satsar på at der berre er eit tilfelle av småbarnsstotring og at det går fort over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...