Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mange som kommenterer min datter på akkurat 1 år. Hun kan 11-12 ord. Helt vanlige små ord som mamma, pappa, lys, nam, hei, hade osv. Er dette veldig uvanlig? Trodde det var normalt at 1 åringer så litt jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min på 16 mnd sier :

Mamma

Pappa

Flu (flue)

Nam (mat)

Pus

Se der

Se der pus

Æsj (Når hun ikke vil ha mer mat)

Hei (Men skjønner ikke helt når det er riktig å bruke ordet)

Vov (hund)

GakkGakk ( anda)

Takk takk ( men er ikke helt sikker på bruken her heller) Ofte blir det Ta ta.

Nesten alt har kommet den siste mnd. Så jeg syns du kan være litt ekstra stolt av datteren din ;)

Skrevet

Dette kunne også jenta vår. Men vi får også kommentarer i barnehagen og ellers at hun er tidlig ute med språket, så det er nok jenta di åsså da.

Skrevet

Da gutten min var 12 mnd brukte han kanskje 14-15 ord aktivt og brukte også noen toordssetninger. Stor variasjon på den alderen. Han kunne flest ord av de seks barna i barselgruppen vår, den som kunne færrest sa bare mamma og pappa. Det er et ganske stort normalområde, så de som bare sier et par ord er like normale som de som sier mange.

Skrevet

Så da er hun litt tidlig da? Trodde de pleide å snakke litt når de var 1 år jeg.

Skrevet

Det er veldig forskjellig når de lærer ulike ting når de er så små og alt er normalt

Poden vår på 14mnd er ganske snakkesalig, men det er mest babling ennå. De ordene vi er sikre på at han sier er:

-mamma

-pappa

-besse

-ætte(erke, hunden til svigers)

-vovva

-eks(eller kjeks som vi andre sier)

-takk

-nei

-hei(blir ofte bare "ei")

utenom dette er de masse rabling og babling som vi ikke skjønner noe av. Mange barn løsner endel på språklæring når de begynner i barnehagen for der må de være mer tydelig på hva de ønsker siden det er så mange andre barn der også

Skrevet

Så morsomt at du har en snakkesalig 1 åring!

Min babler veldig mye, men det eneste hun kan si, som jeg skjønner hvertfall, er pappa, mamma og se.

Håper at språket kommer fort, men har hørt at med to-språklige unger (som min er) så kan språket komme litt senere enn vanlig.

Skrevet

Tja, er vel helt individuelt fra barn til barn. Min kunne også si mamma, pappa, hei og hadet når hun var rundt 14 mnd. Nå er hun straks 19 mnd og kan si rundt 50 ord ( inkl noen to ords setninger) så det kommer seg raskt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...