Gå til innhold

kan legene gå tilbake på innvilget keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk innvilget keisersnitt før sommerferien. Dette med bakgrunn i at jeg selv ønsker det og opplevelsen/forløpet i forrige fødsel/snitt.

Første fødsel endte i snitt og etter målt bekken fikk jeg vite at et område i bekkenet er veldig trangt, ellers fint.

Konklusjon da var at neste gang ville det bli keisersnitt.

Jeg gikk med på vekstkontroller/samtaler da førstemann lå en del over gjennomsnittet.

På kontroll her en dag kunne legen ikke se noen grunn til å innvilge snitt. Ungen er normalvektig i forhold til uker og at bekkenet er smalt var umulig å se, derfor har de gått bort fra ct av bekken kunne legen fortelle.

Litt fortumlet etter hele samtalen, men virket som det ikke blir aktuelt med keisersnitt.

Datoen har jeg jo fått i posten, men er det sånn at de kan trekke den tilbake?

Fortsetter under...

Jeg vil ikke tro de går tilbake på et innvilget KS når du har fått dato i posten, selvom den ene legen ikke fant noe grunn til det på siste kontroll. Det at de har droppet CT av bekkenet kan jo skyldes at du får et snitt uansett, og da kan de like gjerne spare deg for strålene?

Det er ikke lett å bedømme bekkenmål - og UL beregning av fosterets størrelse er også upresis.

MEN: min erfaring er at man godt kan risikere å måtte forandle om snittet hvis man går i fødsel før planlagt KS-dato - og det er noe dritt - for når du sitter der med veer etc.etc.etc. så har man jo lyst til å være grei, og ingen vil være den vanskelige pasienten - vel? Instruer mannen din om å "stå på krava" hvis det skulle skje!

Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tusen takk for svar:)

kanskje litt rotete skrevet,men ct av bekkenet har jeg tatt for snart 3 år siden pga at fødselen da endte i keisersnitt.

Jeg gikk med på samtaler og vekstkontroll denne gangen fordi jeg faktisk ønsker å vurdere v.f. Samtalen trodde jeg skulle gå på fordeler/ulemper/risiko, tankene mine samt generell info om vf vs snitt.

Ble vell derfor bare utrolig skuffa da jeg fikk den i tryne at ingenting tilsier at dette skal bli planlagt snitt.

Trodde pasientes ønsker også ville bli vurdere og at min mening iallefall ble hørt.

Heldig med mannen er jeg iallefall:) Han får ta seg av snakkinga.

Ønsker deg masse lykke til - dette HAR ordnet seg allerede, og jeg tror det kommer til å gå i orden også.

Dette er ikke første gang andre personale på en fødeavdeling har prøvd å blande seg inn i et keisersnitt som allerede er innvilget. Jeg tviler veldig på at denne legen har mye å stille opp med, når du til og med har en dato på papir.

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg vel unngått fra nå av å uttrykke tvil angående mitt ønske/ min avgjørelse om keisersnitt. Hvis jeg fortsatt følte behov for å ha samtaler med fødselspersonale, så ville jeg ha sagt enkelt og greit at det er for å bearbeide følelsene fra forrige fødsel. Og unngå å uttrykke tvil om den forestående fødselen og keisersnittet som allerede er innvilget.

Eller, som flere på dette forumet har sagt, det er mye lettere å si fra seg et keisersnitt som er innvilget (hvis det skulle falle slik), enn det er å få tilbake et keisersnitt som man allerede har sagt fra seg. Derfor er det flere som har anbefalt at når man er i tvil skal man søke (og kjempe for) keisersnitt. Du kan alltid ombestemme deg senere så lenge denne operasjonen ikke var absolutt nødvendig. (Ikke minst fordi det er en operasjon - da gjelder andre regler, enn for en vaginal fødsel.)

Anonym kl. 15.11 hadde en del gode poeng. Og jeg tror det er en noe flytende grense mellom det å bli NEKTET et keisersnitt som allerede er innvilget, og det å være under sterk PRESS. Du sa noe ganske fint, at mannen din tar seg av snakkinga.

I tillegg ville jeg ha tatt med meg det brevet hvor keisersnittet var innvilget - helst med en ekstrakopi. Helgardering.

Som sagt, masse lykke til. Dette MÅ gå bra, og alt ligger til rette for at det skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...