Gå til innhold

fødselsangst samtaler på st.olavs...

Anbefalte innlegg

jeg er under konsultasjon der nå pga fødselsangst.... har nå snakket med to forskjellige jordmødre som prøvde å overbevise meg om vaginalfødsel, men dette gikk ikke. skal nå til en fødselslege om par uker som skal ta den endelige avgjørelsen om jeg får ks eller ei. gruer meg som bare det :/ kommer ikke til å takle om han/hun nekter meg ks..... noen andre som har vært gjennom dette på stolavs og hva ble utkommet deres?

Fortsetter under...

Jeg har vært igjennom de samtalene på st. olavs jeg syntes de er veldig flinke der. Følte meg tatt på alvor fra første stund, nå viste ikke jeg helt hva jeg ville ks eller vaginalt. For jeg er livredd for begge deler, men i valget mellom vondt noen timer og mange månder med oprasjonsår (pånytt) ble egentlig lett. Jeg angre ikke på at født vaginalt, ikke fordi fødselen var så fantastisk. Men fordi jeg kom meg så mye raskere på beina igjen enn jeg gjorde etter oprasjon av syst (samme oprasjonsår om ks).

Jeg vet ikke hva utfallet blir for deg, men har født barn på St.Olav, og alt vi var enig om på forhånd ble gjennomført fra sykehuset side. Pluss at de kjørte oppfølingsamtale etter på, så man slipper å bli sittende alene med opplevelsen.

Vi har alle forsjellige grunner for vår fødselsangst, og derfor også forsjellige ønsker. Håper du får en like god oppføling som jeg gjorde og at de fødselsopplevelse blir bedre enn ventet slik den ble til meg. Grunnen til at det ble bedre enn ventet var nettopp personalt på St. Olav. Forførste gang i mitt liv dro jeg fra et sykehus mindre traumatisert enn da jeg kom.

Allrede på oppfølingsamtalen viste jeg at jeg ville ha et barn til, og nå sitter jeg her med spire i magen og tårer i øynene over tanken på det som må skje igjen. Men jeg vet at når jeg skal ha en ny samtale med jordmord på sykhuset før termin. Før det har jeg tenkt å være glad ikke "hysterisk" sånn som sist. Jeg skal spare opp alt sine, hysteri og angst til jeg får snakket med noen på St. Olav.

Jeg opplevde iallefall at de ville det beste for meg, og jeg hadde en del krav som gikk helt på tverrs av hvordan de tenker helsefagmessig. Men det tok de kjempe fint.

Lykke til, håper av hele mitt hjerte at du opplever det som bedre enn fryktet. Selv om jeg må få understreke at selve fødselen ikke akkurat var så morsom.

Men denne gangen stoler jeg på helsepersonalt på sykhuset. Det er veld det som gjør det til en bedre- enn- fryktet- opplevelser.

Mamma K

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...