Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått litt smokker gratis i vareprøver og sånn, og kjøpt et par. Og i går kokte jeg dem for første gang, for det stod på pakningen at det burde man gjøre. Så jeg åpnet alle pakkene, lot dem putre 4-5 minutter også la jeg dem på et rent kjøkkenpapir til tørk.

Men nå, dagen etter ser jeg at det fortsatt er endel kondens inni sugedelen av smokken. Små våte dråper. For det første trodde jeg de var vanntette, for det andre, er dette vanlig? Og må de ligge der og tørke til alle dråpene er borte? I dette klamme været kan jo det ta sin tid.... Jeg vil gjerne få pakket dem bort.

Det jeg også tenker på er at poenget med kokingen er å sterilisere smokken, men hvis den skal ligge på kjøkkenbenken i dagesvis blir den jo skitten igjen! Jeg kunne tenke meg å få lagt dem i en plastpose.

Råd og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smokkene er ikke sterile i flere uker etter at du har kokt de, men i ca 6 timer eller noe sånn. Det står iallfall på flaskesterilisatoren vår. Og da må det du har sterilisert oppbevares i sterilisatoren fram til bruk. Så hvis du har mange uker igjen til fødsel vil de uansett ikke være sterile når baby skal begynne å bruke smokkene. Men det er jo ikke sååå viktig at smokkene er helt sterile heller.

I begynnelsen med forrigemann kokte jeg smokker som jeg hadde med meg, og når smokkene datt i bakken byttet jeg ut med en ren smokk. Etterhvert var jeg ikke sååå nøye med det lenger.

Men det er sant som du sier at de får en del vann i seg. Det er nok ikke så mye du kan gjøre med det dessverre.. Med mindre andre har noen gode tips og råd:)

Skrevet

Jeg har 20 dager igjen til fødsel, men jeg har begynt å pakke fødebagen nå, så jeg tenkte å putte rene smokker i en plastpose og legge dem i bagen. At de ikke er sterile skjønner jeg, men de blir jo skitne av å ligge lenge til tørk. Støv og smuss fra kjøkkenet legger seg fort som et belegg på ting. Men jeg vil ikke pakke dem i pose hvis de ikke er tørre, for da kan det jo dannes bakterier... Jeg synes dette var koplisert.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hihi, ja det meste med dette babystyret er fryktelig komplisert når man begynner å tenke etter! For "alle" har en mening og helsemyndigheter har masse forskning og utstyrsbutikkene har sine anbefalinger...jeg tror det beste vi kan gjöre er å trekke pusten og senke skuldrene. Tenkte på det her om dagen når Ringenes herre gikk på tv...."humm...de fikk jo babyer da også, det gikk jo jammen meg helt fint!" Hehe...hvis du vil ha en nykokt smokk på föden ville jeg bare pakket med meg en eller to og så bedt dem om å koke dem der. Det tror jeg nok de gjör, for vi kokte flasker til babyer som var innlagt når jeg var i praksis på medisinsk avdeling...

Skrevet

Min erfaring er at NUK-smokk ikke tar til seg så kjempemasse med vann, og det er relativt lett å få vannet ut. Smokken bør uansett ikke steriliseres i lang tid før bruk. Jeg pleide å koke 2 smokker til tuppa hver morgen, en i bruk og en jeg hadde i en sterilisert aventboks som reserve. Steriliserte smokker fikk hun til hun var 6 mnd. Derfor støtter jeg hun over: hvis du skal ha smokk på sykehuset, så få de til å sterilisere de.

Skrevet

Det går nok heeelt fint å koke dem nå, selv om det er flere uker til fødsel=) Vanndråpene inni smokken kan man prøve å klemme ut, og når smokkene er ferdig tørket kan man f.eks legge dem i en smokkebeholder/boks. Tenk bare på andre ting vi putter i babyens munn, som langt ifra er steriliserte- man koker jo ikke akkurat puppen f.eks, og der er det jo i tillegg melkerester og andre potensielt "skumle" bakterier som kan gro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...