Gå til innhold

Dere som bare vil ha ett barn..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor vil dere det?

Nå spør jeg bare de som velger å få ett barn, ikke de som ikke kan få flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det holder. Og fordi å få barn i vår vestlige del av verden egentlig er egoistisk med tanke på at det finnes så mange andre barn der ute i verden som lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg velger å få kun 1 barn pga har blitt invaliderisert etter 1 svangerskap pga bekkenplager.

Har hatt smerter i 1 år og ingen behandling fungerer.....lyst å gjøre det en gang til??? Nei, det frister lite!

Selv om jeg på den andre siden elsker barn og skulle gjerne hatt helsen til å få en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 34 og alene da jeg fikk min førstefødte. Svangerskapet var hardt og fødselen var hardere.

Det frister i alle fall ikke med flere ennå.

Barnet er 1 år nå, og jeg har egentlig hendene fulle som det er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg blir 35 år i september og man skal visst ikke få barn når man er som gammel som meg. Så da blir det bare ett barn på oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er en smule egoistisk å få bare ett barn. Tenker dere ikke på barnet? Hva når dere som foreldre er borte? Da har barnet deres ingen søsken. Hva hvis det skjer en ulykke med dere som foreldre Når barnet er lite. Ingen søsken, og besteforeldrene lever vel ikke evig.

Stakkars unger.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kaller jeg å trampe i grøten HI, egoistisk å få et barn? Er da like egoistisk om man får "for mange" i forhold til økonomien sin. Om man føler det kan bli for mange om man får flere enn 1 barn, så får det være slik. Og ungen blir jo ikke alene og forlatt om noe skulle skje, tanter, onkler og annen slekt.. Har selv vokst opp som enebarn, foreldrene minde døde i ulykke da jeg var 4 år, har vokst opp hos tanten min (søster av min mor). Selv vil jeg ha flere barn, men det er fordi vi har en økonomi som tilsier at vi kan få flere barn, så her blir det nok hvertfall 3 barn :) Da får de leke kamerater. Selv vokste jeg opp sammen med søskenbarn (barnene til onkel på farsiden min) Men følte meg aldri ensom uansett, enda de kun kom på besøk i ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir bare ett barn på meg fordi min mann har barn fra før, og hadde egentlig ikke lyst på flere. Men han skjønte jo at jeg ville ha mitt eget også, men ett er nok for oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh..Nå er det vel ikke alle som har tanter og onkler osv man kan vokse opp med hvis noe skulle skje 11.00

Trist å høre ditt eksempel med at du mistet foreldrene dine så tidlig, men fint du hadde noen du kjente å vokse opp hos. Hva hvis dine besteforeldre hadde valgt å få bare et barn da? Da hadde du ikke hatt denne tanten å vokse opp med.

Hvis jeg hadde valgt å få bare et barn, og noe skulle skjedd med meg, hadde ikke det barnet hatt noen nære slektninger å forholde seg til, og det ville jeg synes ha vært forferdelig trist. Dette tenkte jeg ikke på når jeg fikk min første, jeg ville bare ha ett barn. 12 år etterpå var det noen som nevnte disse tingene for meg, og tenkte mer og mer på det, og følte meg veldig trist i forhold til hva som ville skje med min sønn hvis jeg skulle gå bort tidlig.

Derfor valgte jeg å få et barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må nesten si meg enig med HI her. Er vel best for et barn og ha ihvertfall 1 søsken i tilfelle noe skulle skje. Har faktisk ikke tenkt slik på det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er nok for meg. Har ikke verdens beste inntekt, ikke råd til veldig stort hus osv, så for meg er ett barn helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI:

Tenk på barnene som vokser opp i fosterhjem.

Kommer selv fra fosterhjem, da min mor døde når jeg var 7 år, og ikke hadde noen familie (faren min bor i utlandet, og har aldri kontaktet meg)

Foster familien er jo så klart ingen nær familie eller slekt, men de er der for meg, de er akurat som en ekte familie, enda jeg savner min mor. Men klart, er enig med deg, jeg vil helst ha flere barn, enda man ender opp i fosterfamilie, så hadde det vært godt å ha et blodsbånd der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra at folk tenker på å få flere barn fordi da har de hverandre, men du glemmer at hver familie er svært forskjellig. Å ha et godt nettverk rundt barnet/barna tror jeg er mye viktigere enn å bare få et barn til.

Det kan være mange grunner til at det hadde vært egoistisk å få flere barn enn et, økonomi og helse er ofte to viktige faktorer når man skal ha et barn til. Har man ikke dette så er det mye viktigere å ta seg av det barnet man har, enn å skaffe et til.

Hi du nevner at det hele tiden kan skje noe med foreldrene, men ting kan jo skje uansett. Og ikke bare med oss, men ting kan jo skje med barna også. Hvis du tenker på hvor mye som egentlig kunne ha skjedd eller kan skje, blir du jo gal til slutt. Vi kunne krangla hele dagen om hvor egoistisk det er å bare få et barn og dratt frem den ene tragedien etter den andre, men sanheten er jo at ting kan skje uansett om du velger å bare ha et eller flere.

Jeg velger å bygge et godt nettverk rundt det barnet jeg har nå og jeg har familie fra begge sider som stiller opp. Å gi det barnet jeg har et godt grunnlag er viktigere for meg enn å få et barn til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prater veldig mye på det med at det kan skje noe med foreldrene HI, men hva om noe skulle skje med ene ungen, de vokser opp sammen, og når de er (teoretisk) 5 og 7 år, så blir den ene syk, må på sykehuset, masse oppfølging osv, så det andre barnet blir oversett av både foreldre og bror/søster, hva om ene ungen dør, hva om foreldrene og bror/søster dør.

Stiller man spm ved alt dette, så blir det minst egoistisk å ikke få barn.

Det er som det sies, det mest egoistiske man gjør her i verdenen, er å få barn, uansett om det er 1 eller 8 barn. Og dette er ikke vondt ment, men det er jo sanheten, for det er altid en risiko for at noe skal skje med noen av oss, man kan ikke forutse slikt. Da er det beste å bygge et sterkt nettverk rundt ungen/ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ett barn og det holder for oss.

Jeg har selv to søsken og mine erfaringer viser at det å ha søsken kan like gjerne være en byrde som en støtte.Spesielt hvis man er eldst,og ansvaret blir dyttet over på barnet,feks i tilfeller hvor foreldrene går bort,eller ikke er i stand til å ta seg av barna av andre grunner.

Andre nære personer kan være like gode støttespillere som et søsken.

Jeg selv har et mye nærere forhold til min bestevenninne enn til min søster.Min søster bryr seg svært lite om andre enn seg selv,lyver og manipulerer.Ville aldri overlatt mitt barn til henne.Mens min bestevenninne er en som alltid har vært der,føler hun er mer som en søster,og ville ikke hatt betenkeligheter med å overlate mitt barn til henne.

Så det med søsken er ikke alfa omeg afor alle.Har aldri noen garanti for at de er der for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enebarn HI. Så når min mamma og pappa dør, har jeg en egen familie. Har du tenkt på det? Har snart to barn, og en mann, pluss svigerfamilien, og de "evt etterlatte" mammas søster, pappas søster, mormor, farmor, venner....

Tror ikke det er så igjennomtenkt det argumentet ditt. Vi har iallefall ikke gått rundt å vært redde for at noen dør her i min familie, og skulle noen gjort det, har man andre å støtte seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten det er litt trist, HI. Du spør fordi du lurer på noe, og folk svarer fordi de tror du vil ha svar. Så viser det seg at du egentlig bare er ute etter å fortelle folk at de er egoistiske, og at din moral er høyere. Og det tristeste er at du tror det betyr noe! Det er 100 % uviktig hva du måtte mene om den saken, men det har du ikke skjønt. Stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Foreløbig vil jeg bare ha et barn.

Dette pga livssituasjonen nå. Har ikke økonomi til mer enn et barn, og har en gal (bokstaveligtalt gal) X som plager vettet av meg til tider.

Her vil uansett ikke ungen stå alene hvis det skal skje noe, min mor og fat er skilt så jeg har "to" familier som kommer til å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste enebarn vil at deres barn skal ha søsken.

Jeg er enebarn, fikk et barn i en alder av 35 og kunne ikke få flere.

Har gått langt for å få flere barn.

Har kun mine foreldre i live, hvorav min far også er enebarn. Ingen fettere, kusiner, tanter eller onkler til mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...