Akkuratja Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Eller skal man ikke gjøre det? Tenker på i kort tid under feks måltid. Skal man vente til de kan sette seg opp på gulvet selv eller. Tulla her hater å sitte i vippestol, hun reiser seg med hele overkoppen opp i sittende stilling i den, og er tydelig misfornøyd med at det ikke er sittestilling nok, så under måltider vil hun da helst sitte i ett fang slik at hun sitter ganske mye oppreist med støtte. Men d er jo ikke mulig å få til om man er alene med henne og skal mate henne, he he.
Pixie Power Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Fysio her sier vi IKKE skal støtte de opp med puter for at de skal sitte. Bruk vippestol til de kan sitte selv, Man bør vente til de kan krabbe. Krabbe først, så er de klare for å sitte. Har fått eget skriv om det også. :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 Men det er jo ikke alle som krabber? Ved 6 mnd alder bytter de fleste til sportsvogndelen på vogna så vil da tro det er greit at de sitter litt oppreist da?!
Pixie Power Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Fysio sa at 9 mnd er vanlig, da krabber de gjerne... det er lenge å vente, ja....Eller det må jo være ok hvis de setter seg opp selv før. Barn er jo forskjellige :-) Dette er altså det hun sier, jeg vet ikke, jeg....
Mayline Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Spurte en fysioterapeut på helsestasjonen om det. Hun sa de kunne sitte i stol som tripptrapp etc fra 6 mnd, i korte perioder som f.eks under måltid.
Sistah*G07*J09* Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Vi byttet over til høystol da snuppa begynte å prøve på å vri seg ut av vippestolen. Da var hun rundt 6-7mnd. Gikk bare fint, men passet på at med det samme hun begynte å "synke sammen" i ryggen, så tok jeg henne enten på fanget (visst hun ikke var ferdig spist) eller ned på gulvet igjen.
snuqx Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Snuppa her sitter i høystol under måltid. Hun er 7 mnd. Hun kan også sitte selv på gulvet uten støtte. Fant det plutslig ut her en dagen. HUn satt mellom benene mine og jeg holdt henne untill meg for å støtte henne. Hun lente seg fram selv og der satt hun. Det er vel gjerne ikke alle som krabber først.
Julelita Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 De første smaksprøvene fikk hun i vippestolen, men når jeg begynte med ordentlige måltid var det over i annen stol. Dvs ca 6 mnd. Men nå var jenta mi tidlig utviklet og kunne sitte uten støtte ved 6 mnd, hun satte seg opp alene ved ca 6 1/2 mnd. Uansett så sa hs vår sånn generelt sett at det var greit å bruke høystol korte stunder ved måltid før de kunne sitte av seg selv, det var å sette de alene på gulvet man ikke skulle gjøre.
ano`num *17.03.10* Skrevet 16. august 2010 #9 Skrevet 16. august 2010 Det er vell slik at barn ikke skal sitte med tyngde nedover ryggraden før de klarer å sette seg opp helt selv. Altså, ikke nok å klare å sitte selv. Det er veldig forskjellig hvor tidlig de knekker koden for å sette seg opp fra gulvet. På samme måte som når de lærer å krype Grunnen til at en skal være forsiktig med å la de sitte/belaste ryggen er at en ikke vet hvor mye den tåler. Risikoen for senskader ved å bli satt opp for tidlig regnes som rimelig høy. Det er samme opplegg til at en ikke anbefaler å starte med andre sittestoler for tidlig. Som vippestol. I tillegg til at flere "fagfolk" misliker alt fra vippe- til gåstoler pga feilbelastninger og at det kan gjøre enkelte barn fryktelig passive. Å si en alder for når det er ok å starte blir vell helt feil. Alt kommer vell ann på barnet? Min erfaring sier at barn som har fått være mye på gulvet som baby blir tidligere sterke og klare til å sitte litt i slike stoler. De som har blitt lagt på magen og løfter hodet høyt. Ruller frem og tilbake. Det er jo også tegn på styrke og kordinasjonsopptrening For å svare på spm`et ditt. Mine barn har fått prøve seg litt i slike stoler når de har vært rundt 6mnd gamle. Men da har de ikke vært der lenge om gangen!! Jeg har tatt de ut før de viser tegn på å være sliten - feks at de synker sammen eller henger mer til siden. Når de alt viser tegn til å være sliten er det "forsent" Anbefalinger forandrer seg stort sett hele tiden. Men dette med at de skal lære å sette seg opp selv har bestått i over 12 år nå. Det meste er forskjellig fra da jeg fikk førstemann, men ikke slike ting som går på kroppen til de små. Skjelett og muskulatur, krybbedød (sove på ryggen). Mens mat, bekledning osv er forandret. Når jeg fikk første var ammeputen mer eller mindre akkurat kommet på markedet. Et must! Produsentene reklamerte med at når fulltidsammeperioden var over, kunne en bruke det som støtte slik at barna fikk sitte før de var stødige. Hadde de kommet med noe slikt i dag hadde det nok blitt ramaskrik!!
X10ne Skrevet 16. august 2010 #10 Skrevet 16. august 2010 Mange meninger om dette :-) Selv mener jeg folk overdriver faren litt jeg. Jeg har latt jenta mi sitte i høystol mens hun spiser fra hun var rundt 6 måneder. I det tempoet hun spiser er det kun snakk om 5-10 minutter av gangen. Resten av dagen ligger hun på gulvet. Variasjon er tingen tror jeg og det sa min hs også.
X10ne Skrevet 16. august 2010 #11 Skrevet 16. august 2010 Forresten. Ei venninne av meg bodde i USA det første leveåret til din gutt. Der anbefales det at barna får sitte tidlig fordi sittende stilling regnes som utgangsposisjon for krabbing. Hun reagerte veldig på dette siden det er så forskjellig fra det som anbefales i Norge. Hennes lege i USA mente det sannsynligvis ikke var noe mer ryggproblemer der enn i Norge, men det er jo vanskelig å si da. Jeg mener selvsagt at vi skal følge de anbefalingene som gjelder i Norge, men meningene er delte.
Mayline Skrevet 16. august 2010 #12 Skrevet 16. august 2010 Det var det du gjør X10ne, fysio. sa var ok. Men tror det er kjempeviktig å ta dem ut av stolen før de viser ubehag med å sitte der, som noen skrev før her. Lar også min sønn være mye på golvet ellers. Unngår å sette han opp og bruker ikke gåstol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå