stearin Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Nå har jeg ammet jenta mi siden hun var fire uker, pumpet meg før det. Hun er nå litt over tre mnd og jeg er dødsliten. Har lite melk og må bruke skjold. Begynte for mange uker siden å gi mm om ettermiddagen i flaske (mm jeg hadde pumpet i sykehuset), og nå gir jeg mme siden det ble slutt på melka i fryseren. Har fortsatt litt melk, men mistenker dette er meget lite, kanskje mellom 20 og 60 ml på et bryst, dermed har jeg en konstant sulten unge hvis jeg ikke gir flaske. Går ofte veldig lang tid på måltidene, og kun to timer imellom dem. Merker at jenta er sliten av all spisingen siden hun spiser så lite av gangen (pga. ingen tilgang til mer). Og jeg er sliten ikke minst. Høres det mest lønnsomt ut å slutte med ammingen helt? Jeg tror nemlig ikke jeg orker dette mer.. Hun er forresten 2,5mnd prematur og hadde hatt veldig godt av en god dose antistoffer fra mm i mange mnd til. Men ser at dette sliter på oss begge.. Så dette er nok slutten..
Makkapakka Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Vet du hva, hvis du ikke orker mer, så bare slutt! Det er helt og holdent ditt valg. Ikke bry deg om hva andre sier eller mener. Hvis du ikke slutter vil du nok i ettertid innse at det var gal beslutning. Det er i alle fall min erfaring.
*shehasmyheart* Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 Senk skuldrene. Og pust ut. Du har vært kjempeflink! Har jo fått masse melk av deg hun:) Viktigst av alt er at barnet får mat:) Har selv slitt med amming og dårlig samvittighet. Fryktelig slitsomt! Om du velger å kutte, så går det helt fint:) Har mamma det bra, har babyen det bra:)
lille sprelle Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 Som et alternativ til å slutte helt - hva med å fortsette med et par amminger i døgnet? Så hun får i seg litt antistoffer - tenk at det ikke er hennes hovednæring, men litt tillegg - f.eks. amme før flaske på morgen og kveld? Skjønner ikke helt det med å enten amme fullt eller ikke jeg - har også prematur - men ikke så mye som din. Hun var imidlertid dysmatur og det tok 5 mnd før jeg var over på fullamming (rett fra bryst). Jeg synes det var verdt det, men du må bestemme for deg selv. PS! Husk å senke skuldrene og ikke stresse med dette!
Mammahjertet <3 Skrevet 16. august 2010 #5 Skrevet 16. august 2010 Skjønner godt du er sliten og lei deg! Husk at stress og kav gjør at melkeproduksjonen minker. Hva med å kontakte ammehjelpen? Tror du at du kunne fått noen gode råd der? Og er det egentlig en stor krise om du ikke greier å fullamme den lille snuppa di? Det er jo kjempebra om du gir henne noen måltider fra egen pupp noen ganger i døgnet, og så supplerer med noe morsmelkerstatning. Da får hun jo masse godsaker fra mammaen sin likevel. Husk du er en god mamma uansett om du ammer eller ikke. Det skal ikke være slik at en føler seg dønn mislykket "bare" fordi en ikke kan amme ungen sin. trøsteklem til deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå