Gå til innhold

Er det farlig å spise leverpostei?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legen min sa at det var bra. Men en på jobben sa at det måtte jeg jo ikke spise.... Ikke vet jeg hvorfor var farlig, men tror ikke legen ville sagt spis det. hehe.

(dette var første svangerskap)

Annonse

Nope!

Fikk også høre det i første svangerskap for tte år siden, det er nok bare noen som har hørt det, ikke vet eller har sjekket det opp - og sprer det videre. Akkurat som jeg denne gangen har fått høre at jeg ikke kan spise røkelaks og blåmuggost.

Så lenge ting er stekt, kokt eller pasteurisert skal det være ok. Står på pakkene. Eneste jeg ikke har fått sjekket skikkelig er blåmuggosten - den står at er pasteurisert, men noen sier det er pågrunn av tilsatt mugg.... Skal få sjekket den...

Som noen andre her sa, er det svolværpostei du skal holde deg unna. Kan tenke meg at venninna di har blitt forvirra, for det er fiskelever og svolværpostei som er skummelt, ikke dyrelever, som er det leverposteien inneholder av lever:)

Du kan be hun venninna di gå å surre nesa si et annet sted...

Du kan spise så mye leverpostei du vil... Og lurer du på hva du kan spise eller ikke, ta en tur inne på matportalen...Der står det hva som er lurt og ikke lurt å spise...

Du kan spise for det meste du har lyst på...Så bare kose seg med loff og leverpostei (akkurat som meg...Eeeeeeelsker det pålegget for tiden:oP)

Annonse

Jeg har også hørt fra noen at leverpostei er farlig, men jeg spiser det. Målte lavt på jern, og da er det bra med leverpostei. en anne kilde til jern er rødt kjøtt, men det er jo mindre morsomt å spise når det må stekes så godt.

Jeg bruker følgende fra norske myndigheter og gir blaffen i hva jeg ellers måtte høre:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Der står det forresten at muggost ikke er bra. Så det var en som skrev noe om muggost.

Leverpostei kan være "farlig" pga. A-vitamin mengden. Men det går visstnok an å spise det 2-3 ganger i uka, men ikke hver dag.

Det som jeg har hørt er at man skal spise leverpostei fra boks, og ikke den ferske typen. Vet ikke helt siden jeg lager selv, og liker å spise det varmt uansett, og da er hva som helst av skumle bakterier drept i mikroen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...