snaijka Skrevet 14. august 2010 #1 Skrevet 14. august 2010 Gutten min er 2 år, og siden jeg er hjemmeværende m uføretrygd, trenger han ikke gå i barnehage. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å sende han i barnehage neste august, da vil han være fylt 3. Men så har jeg i det siste tenkt, at kanskje det vil være bedre med en myk start for han, på småavdelingen, enn å begynne på storavdelingen som 3åring.. Så lurte litt på om det vil være bedre for ham å da begynne allerede i januar, slik at han får et halvt år med roligere start..? Hva trur dere? Ville en start på småavdelingen være bedre for ham? eller vil det ikke være noe galt med å vente til han er fylt 3 og så begynne på storavdelingen??
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #2 Skrevet 14. august 2010 Jeg ville ventet til neste august. Selv ved stor avdeling deles barn etter alder opp, og det vises selvfølgelig hensyn. Så tror ikke det blir noe brå start. Det du kan gjøre er å få samme rutiner hjemme som han vil møte i barnehagen. Et pluss er jo at det er mildt i været i august. Det vil jo bli et par utetimer hver dag - og det må tilvennes. Hilsen ei som har jobbet i barnehage og som har to barnehagebarn:)
lille sprelle Skrevet 14. august 2010 #3 Skrevet 14. august 2010 Barnet regnes som "stort" det året det fyller 3. Det betyr at det ikke nødvendigvis blir småbarnsavdeling fra januar
Ranveig R Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Eg tenker som så at det kanskje blir tøffare å skulle gå 1/2 år på liten avdeling (viss han får plass der midt i barnehageåret - noko som ikkje er sannsynleg her i alle fall), for så å flytte over på stor avdeling i august. Når det er såpass kort tid det er snakk om ville eg heller venta og latt han begynne på stor avd. til hausten igjen, for å sleppe å bytte avdeling/forholde seg til nytt personale for så kort tid. No begynner jenta vår i barnehage på tirsdag (fyller tre i november), og dei snakka om å ha ho på liten avdeling første halvåret. Det sa eg bestemt nei takk til... Motorisk passar ho nok til å vere der, men ho har vore bleiefri sidan i vinter, har eit godt utvikla språk og eg er redd småbarnsavdeling ville hemma utviklinga hennar pga berre yngre barn. Begge ungane våre har fått veldig roleg start med open barnehage i eit par år før "vanleg" barnehage, så eg satsar på at lillesøster sin barnehagestart no går like greitt som broren sin gjorde i fjor. Fins det noko open bhg-tilbud der du bur? Lykke til med å bestemme deg, det er ikkje alltid så lett )
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Fullstendig utenfor det du spør om, men jeg lurer på hvordan du klarer å ha en toåring hjemme hvis du er ufør? Det er da mer jobb enn en vanlig jobb som regel ...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Sier som hun over her! Visst du er ufør, hvordan klarer du å ha en 2åring hjemme sammen med deg? Jeg jobber i helsevesenet, og synes det er lettere å være på jobb en å ha 2åringen hjemme sammen med meg. Men det er vel kanskje fordi han får totalt "brakkesyke" å bare gjør pøbel. Tror heller ikke en 2åring har godt av å gå hjemme sammen med en mor som kanskje er "for syk" til å stimulere og aktivisere han hele dagen. Men så er jeg veldig for at ungene skal gå i barnehage. Ville heller satset på å ha han i barnehage, å heller hatt kortere dager for han. Min 2 (snart 3åring) begynte ihvertfall å kjede seg hjemme da han var noen mnd over 2år. Så at han trengte mer stimulering og aktivitet enn en tur til lekeplassen kunne gi han liksom.
snaijka Skrevet 16. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2010 Til dere to siste: Man er ikke nødvendigvis sengeliggende fordet om man er ufør!!! I mitt tilfelle er det faktisk slik at OM jeg hadde vært i jobb, så hadde jeg ikke maktet å fungere hjemme etterpå! Hadde jeg vært så syk at unga mine led, så hadde jeg jo selvsagt hatt han i barnehage, men slik er det altså ikke!! ellers.. pratet med annsatt i barnehagen i dag, og hun mente jeg godt kunne vente til august. Så da gjør jeg det. Det er åpen barnehage her, men den skal vist nok avvikles pga liten oppslutning (
Ranveig R Skrevet 16. august 2010 #8 Skrevet 16. august 2010 Kjedelig om open bhg blir nedlagt... Om den ikkje er vekke enno får du utnytte det som er igjen... Synest for øvrig det var nokre lite gjennomtenkte kommentarar du fekk over her. Ikkje uttal dåke før dåke VEIT kva dåke snakkar om.
snaijka Skrevet 17. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2010 Takk Ranveig R ) Er så dritt lei at folk kommenterer meg, uten at de vet noe....Må kanskje skrive en forklaring i panna mi ( og signaturen min ;oP )
Ranveig R Skrevet 17. august 2010 #10 Skrevet 17. august 2010 Ein gedigen tatovering i panna er ein mulighet ja
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #12 Skrevet 29. august 2010 uten å vite noe om din diagnose og årsaken til at du er ufør, så tenker jeg likevel at barna har godt av å være i barnehage. Selv har jeg en jobb som innebærer at jeg har en del fri innimellom, og selv i disse periodene, sender jeg jenta mi i barnehagen. Hun har det mye morsommere der enn hjemme. Og hun vil heller være der enn hjemme. Selv små barn kan skape tette, nære vennskap med jevnaldrende barn. Min jente fikk en bestevenninne da hun var halvannet år. Nå er de fire år gamle og har holdt sammen hele tida. Barn har godt av å leke med andre barn, og de kan få andre utfordringer i barnehagen enn foreldre ofte klarer. Nå mener jeg ikke at unger skal være mest mulig i barnehagen, men jeg ville søkt om plass med en gang, og heller bare hatt en halv plass f.eks. Hva med et par dager i uka. Bra for barnet å få mer stimuli, og deilig for deg å få et par dager med barnefri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå