Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Mini begynte i barnehagen på onsdag og idag skulle han være der til etter han hadde sovet luren sin. Hentet han kl 14. Hadde sendt med han 3 brødskiver , 1/2 banan og en yoghurt idag siden jeg ikke visste om han skulle være der 1 eller 2 måltider. Da jeg kom hjem og åpnet matboksen, var stort sett ALL mat med tilbake og banan og yoghurt urørt. Han ahdde spist knapt 1/2 skive på HELE dagen!!! Jeg har flere ganger gitt beskjed at han MÅ ha hjelp til å spise, fordi han er så lite interessert i å holde maten selv. Hjemme spiser han jo kjempegodt og det er jo ikke det at han ikke er sulten, men faktisk trenger hjelp til å spise et helt måltid! ARGH!!! Dette skal tas opp i barnhagen på mandag ja...
Gjest Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Absolutt dette må du ta opp!!! Når du har gitt beskjed om at gutten skal ha hjelp til å spise så må de jo følge det! Skjønner ikke at det er mulig å ikke følge en slik enkel beskjed!?! Stakker liten - var sikkert kjempesulten når han kom hjem kan jeg tenke meg.
venterliteknøtt Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Det kan være at gutten din har vært så opptatt av å følge med på ting som skjer rundt matbordet, hva de andre barna spiser, babler om, peker på at han glemmer å spise til han er vant med å spise sammen med andre barn. Jeg tror at dette kan gå seg til etterhvert. Appetitten varierer fra dag til dag og fra måltid til måltid. Så lenge gutten vokser som normalt er det ikke bekymringsverdig om han spiser lite til et-to måltider. Du kan også prøve å gi gutten din resten av matpakken på veien hjem etter barnehagen til han er vant med barnehagetilværelsen. Jeg er førskolelærer og jobber med ettåringer og har selv en datter på 3 år.
Gjest Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 men når gutten ikke er interressert i å holde maten selv en gang og trenger litt hjelp så må han jo få det syns jeg - hvertfall i starten Men kanskje det er som du sier venterliteknøtt at det er såpass mye som skjer at han bare glemte å spise? Jenta mi spiste nesten ikke noe i starten men appetitten kom seg betraktelig etter noen dager og nå spiser hun veldig godt i barnehagen.
Gjest Kira06 Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Jeg har også litt forskjellige følelser ang barnehagen. Frøkna startet på onsdag, og har kun vært der i 3 dager. Den første dagen spurte det om ting rundt mat, og da sa jeg at vi ikke hadde begynt å gi henne kumelk enda (ettersom hun blir 11 mnd neste uke). Så fint hvis de ga henne vann eller erstatning. Spurte også om de kunne gi henne noe annet enn brødskive til lunsj eller mellommåltidet, fordi hun spiser lite brød enda. Når vi kom for å hente henne i går, så fortalte ped. lederen at joda i dag har hun drukket godt med melk og spist nesten en halv brødskive. Jeg ble litt paff fordi de både hadde gitt henne melk og at hun ikke hadde fått i seg mer enn en halv brødskive. I tillegg spurte jeg om det var greit at hun ble lagt rundt 1300-1330, fordi det er da hun vanligvis sover. Bare sånn for at hun kan bruke litt tid på å komme inn i rutinene. Det var ikke noe problem fikk jeg beskjed om. Men da vi kom for å hente henne i dag, fikk jeg beskjed om at de hadde lagt henne kl 1200, og at hun da kun hadde sovet i 20 min. Noe jeg synes er altfor lite når hun er så ung. En annen ting er også at de ikke har sikret noen av stikk-kontaktene i barnehagen. Og frøkna mi er en sånn som skal pelle på alt. Spurte om de hadde sånne til å putte inni, men det hadde de ikke. Skal heldigvis ha en sånn intro samtale i begynnelsen av neste uke, og da skal jeg ta opp dette. Føler meg litt kravstor og kjip, men synes det er viktig at hun får i seg mat og at barnehagen er sikret. Litt dumt å være bekymret over det når jeg er på jobb, selv om det med maten mest sannsynlig går seg til over tiden.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 hvis stikk-kontaktene ikke er så gamle, så trenger man faktisk ikke noe beskyttelse i de, for de nyere kontaktene er med innebygd beskyttelse. Ellers så har jeg en 1 åring som starter i barnehage neste uke, og jeg er redd jeg kommer til å studere stedet og folka som en hauk. Og gi de hundre beskjeder som de sikkert ikke kommer til å følge. Gruer meg.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Mange ulike erfaringer med barnehager gitt. Selv er jeg strålende fornøyd etter en og en halv uke. Det eneste jeg syntes var litt irriterende er at når hun som har hovedansvaret visste at jeg skulle hente knøttet litt etter tre, hadde hun allikevel klart å legge ungen til blund akkurat rett før jeg kom. Ville ikke vekke han, så da måtte jeg traske rundt i området i en time før de ringte meg når han hadde våknet. Men annet enn det er de superflinke. Hun som har hovedansvaret for gutten min er veldig flink til å passe på at han får i seg mat siden jeg fortalte at han er småspist og litt vanskelig å få til å spise. Men han spiser faktisk mye mer der i barnehagen enn hjemme.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2010 #8 Skrevet 14. august 2010 jeg jobber i barnehage,og jeg skal si dere en ting! Det er virkelig ikke lett å gjøre foreldre fornøyde....! Noen er ikke fornøyde uansett hva vi gjør,og gjør vi noe bra er det galt også... Blir litt skuffa over enkelte foreldre.Når vi veit vi gjør en god jobb,og sliter rævva av oss for at barna skal ha det bra,få stell omsorg og den maten de trenger. Sier ikke at dere er slike foreldre som klager på alt...men noen ganger skulle dere vært barnehage assistent eller ped.leder for en dag,torr dere hadde vist litt mer forståelse da altså...... en ting til,hvorfor tar dere ikke opp problemet med en gang,istedet for å gå hjem å ergre seg...?
Gjest Kira06 Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 Skjønner absolutt hva du mener. Mamma har jobbet med barn i over 30 år, og hun sier også det samme. Men det er kanskje noen ganger det går litt fort i svingene? Som blant annet at jeg blant annet sa til personalet hennes første dag at hun ikke drakk kumelk enda fordi hun var så ung (noe de skrev ned på arket hvor de har oversikt over allergier osv!), og når vi hentet dag nr 2 fortalte de stolt at hun hadde drukket endel kumelk. Sånt synes jeg er litt sløvt, spesielt fordi jeg selv er intolerant mot melk. Derfor ønsker jeg å starte forsiktig med henne. Uansett, tror jeg vi som ikke har hatt barn i barnehagen før er ganske "satt" i våre rutiner, og det skal ikke mye til før vi blir irriterte eller misfornøyde. Men det tror jeg går seg til når vi også blir vant til å ha barnehagebarn, ... like stor overgang for foreldrene som for barna tror jeg:)
Lykke2009 Skrevet 15. august 2010 #10 Skrevet 15. august 2010 Det er flott at du skal ta det opp!! De hadde jo tydeligvis ikke prøvd med banan og yoghurt engang noe som virker litt sløvt... Tenker bare jeg vil si en liten ting.. *Når barna begynner i bhg reagerer de ofte ved å spise lite (de er ikke helt trygge itillegg til at det skjer så mye annet rundt om kring). *Det er utrolig energikrevende å være i bhg, så barn som vanligvis ikke sover før 1 HJEMME kan være stuuuuptrøtt klokken 11 i bhg. Igjen er det en vanlig reaksjon at de ikke sover så lange i begynnelsen, det går også på trygghet og ikke kjente opplevelser.. *Det er mange barn med ulike behov på en avdeling. Alle bør imøtekommes men som alle andre steder KAN det skje en glipp og kommunikasjonsfeil *Prat med personalet i bhg, ta alt dere lurer på opp med avdelingsleder!! Husk de sitter på MYE kunnskap om barn og tilvenning, barnet ditt er ikke trygt før du er det så jobb med deg selv og gjør det du kan for å bli trygg og fortrolig Lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå