Gå til innhold

Står og lager salat og lurer på om jeg må droppe fetaosten...

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere? Har hatt vanvittig lyst på fetaost, men holdt meg unna. Så leser jeg at Arla sin er "godkjent" for gravide, men jeg er veldig i tvil. Noen av dere som har forhørt dere ang faren ved å spise feta?

Fortsetter under...

neh, jeg har spist masse fetaost :) les på boksen/paken om det står paseurisert så år det bra :) norsk mat kan man spise det meste. men ville ikke spist fetaost noen annen plass.

Fetaost er en mykost og det anbefales ikke gravide uansett om den er laget av pasterurisert melk eller ei. Grunnen til denne anbefalingen er i at 2008 mistet en kvinne som var lagt inn til obeservasjon på riksen (av alle steder) og gravid med tvillinger begge barna pga av listeria i norskprod mykost av pasteurisert melk. Dette skjer selvsagt ekstremt sjelden, men det er ikke tryggere med norsk mykost, spekeskinke osv enn det som er prod i andre land.

Heihei!

Har spist fetaost hele svangerskapet jeg, fordi jeg hørte tidlig at det var en ost jeg kunne spise. Var på matportalen sine sider nå, og fant et helt annet svar under ofte stilte spørsmål om meieriprodukter..

"Kan jeg spise fetaost?

Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet. "

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...