Gå til innhold

Gaver i barnedåp, gutt - hva i all verden skal vi si han ønsker seg?

Anbefalte innlegg

Vi skal ha barnedåp om ca en måned, og jeg har hatt nok med å tenke på invitasjoner, mat, blomster etc.

Nå spør folk oss om hva de skal kjøpe, og jeg har ingen ide!

Kan noen gi meg forslag, besteforeldre, faddere, tanter, andre?

Fortsetter under...

Gjest JuniGull2010

Jeg lurer på akkurat det samme! Det eneste jeg vet hos oss, er at sønnen vår har en oldefar som kommer til å sette en sum på sparekontoen hans. Men jeg liker ikke å si at han ønsker seg penger liksom, også har jeg ikke sansen for sparebøsser i sølv...

Til mine tantebarn har jeg bl.a redigert et bilde av tanteungen min som nyfødt og skrevet en tekst over (kan være barnesang, dikt e.l.) og jeg har gitt dem en liten skulptur i en serie som min søster elsker. Det er vel vanlig å gi noen gode minner og selv liker jeg at gaven er personlig.

I et Bam-blad jeg har, sto følgende ideer:

- Lagringsvin som kan åpnes på 18-årsdagen

- Pledd, f.eks. barnepledd fra Røros

- Gaver som kan gå i arv, f.eks. bestefarsklokke

- Sparebøsse

- Fiskeutstyr

- Eventyrbok, med en hilsen inni

- Bunad og bunadssølv

- Kunst

- Et filmkamera, slik at foreldrene kan filme mange fine situasjoner...

Når min sønn ble døpt fikk vi bla: dåpstallerken, sølvkopp, bestikk (stål og sølv), berghanssekk (den minste- fin å bruke i bhg), eventyrbok, liten sovepose, ulike bøker, kopp/tallerken/skål i hard plast, album med plass til bilde i på framsida, sparebøsse i "børsta stål"... også fikk han penger.

Kanskje det var noen ideer?

"Boken om meg", den store sangboka, gyngehest, gavekort til fotografering, turkopp i tre m/gravering, hverdagssølvskje (sølv har antiseptiske egenskaper).

En liten stol med koselig motiv. Sønnen vår fikk søt håndmalt en med vekt/lengde/dato osv på sidene og et lite vers på setet sammen med en bjørn. Denne stolen bruker han hver dag "på kontoret mitt" som han sier.

Annonse

Jeg vil absolutt anbefale å ønske bøker! Det er en fin gave han har glede av resten av livet. Tenker da på litt finere bøker som 'De hvite store'

http://www.aschehoug.no/barnogungdom/serier_barn_og_ungdom/de_store_hvite

Ellers ville jeg sagt til den eldre generasjonen at han ønsker seg noe å arve fra dem. Feks et håndarbeid, noe de eide selv som barn etc. Kjempefint med arvegaver synes jeg.

Ellers synes jeg det er helt realt med penger på kontoen hans.

Jeg har nå en fin lang liste. Vet litt hva jeg skal ønske fra forskjellige. Kunst i arv fra farmor (hun har ganske mye), sølvbestikk fra besteforeldre, pledd, sekk, bøker og service fra tanter/onkler og andre, f.eks.

Vi skal ha barnedåp om 1,5 mnd og vi har sagt ifra til besteforeldre og oldeforeldre at han ønsker seg penger så vi kan åpne en konto til han!

Ellers har de et flott dåpsalbum som vi ønsker oss og en ting i sølv (rull) som han kan ha dåpsattesten i.

Annonse

Jeg fikk se i katalogen til Bjørklund over smykker og armband. De hadde kjempemye fint til gutter, fatter ikke hvorfor de ikke har det i butikken!! Jeg fikk problemer med å velge, og endte opp med å kjøpe to sett. Det ene kjøpte jeg matchende til storesøster.

Før vi hadde barnedåp hørte jeg mange si at de ikke ville kjøpe smykker for de likte ikke smykker på gutt.

Jeg ønsket meg det. Men fikk ikke et eneste et!

Så da tok jeg saken i egne hender ;) I ettertid har jeg fått maaaange positive tilbakemeldinger. Kanskje de ser at det er litt "tøft" med guttesmykkene likevell? Er jo med kongrkrone, traktor, lastebil osv til pynt. Ikke slike som er mer søte og jentete bare i guttefarge liksom.

Så fikk han dåpsfat som graveres med personlig data og plass til å sette inn bilde. Ei plate fra Prins/prinsesse serien med plass til bilde og data. I love!

Så fikk han kule sparebøsser. En brannbil bla. De skal han ha til pynt på ei hylle den dagen han får seg eget rom.

Storesøster har likens hylle med pynt fra hun ble døpt og litt som matcher ellers :))

Han fikk forresten slik "min første hårlokk/tann" i form av to sko med blå band på. Også fra Bjørklund.

Anbefaler deg å titte litt rundt på gullsmedene etter hva som finnes til gutt. Bjørklund har hvertfall mye mer enn jeg trodde. (Første gutten her også)

Nå er jeg veldig for at dåpsgave skal være en gave som "varer".

Det er vell ikke noe galt i å si at en ønsker seg penger heller?

Jeg har hvertfall opplevd det flere ganger. Var ei som sa "denne gangen ønsker vi oss bare penger for sist så fikk vi så mye fra gullsmed at det ikke var mer å bytte det til". Så refererte hun til en butikk som fortsatt har dårlig utvalg!

Storesøster her i hus fikk slike "kikkebokser" eller hva det nå heter på norsk. (Veldig typisk til jul med en snømann og snø i, så rister en slik at snøen daler ned) Litt usikker på hvor de kan selge slike her til lands bare?

Hun har de til pynt på hyllen sin. Lillebror fikk matchende i blått. Nice :)

Jeg kunne godt tenkt meg å ønske meg gavekort hos fotograf. Men skal du "sette det på listen" bør du kanskje velge deg ut en fotograf så du ikke får hos flere ulike ;) Fotografbilder er jo gull verdt for fremtiden!

Eventyrbok - gamle klassikere

Barneservise

Ting fra Twinkle Twinkle serien (gullsmed) her har de både fotoalbum, rammer, "min første tann", "min første hårlokk", dåpsrullholder som kan inngraveres....osv.

Vi ønsket oss faktisk lekegrind til mini, og det fikk vi! Ville heller ha det enn smykke som blir lagt i en skuff. Men det er meg da;)

Ellers er jeg strålende fornøyd med resten:

-leketeppe-som senere kan bli bare teppe:)

-Bestikk i sølvplett

-Grøtbolle,asjett,tutkopp og tallerken

-Sølvramme-Mitt første år, til å sette inn bilder fra nyfødt-3mnd-6mnd-9mnd og så 1 år i midten:)

-Båtmannskniven (super kniv i sølv)

++

Kjempe fine gaver! For oss var det viktigere med ting han kunne bruke-selvom det er nå og noen år fram i tid bare- enn smykker o.l som bare blir lagt bort å sett på nå og da..

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...