*Nøtta* Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Noen her som har opplevd å ha for smalt bekken til å kunne føde naturlig? Og om ja,hadde din mor det også isåfall? Og er det noen her som har fått sjekket opp dette via røngten på forhånd før fødselen? Evt om noen har noen gode linker til en artikkel om slike målinger,med eventuelle bivirkninger? På forhånd takk for svar.
Spinella Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Min mor har for smalt bekken til å kunne føde naturlig og har hatt tre keisersnitter. Jeg vil ikke havne i den situasjonen at jeg begynner på en naturlig fødsel for så å finne ut (the hard way) at bekkenet mitt også er for smalt, og ende opp med hastekeisersnitt. Jordmor var enig i dette, og henviste meg derfor til røngten. Skal dit om en og en halv uke. Jeg har diskutert risikoen rundt rønkenen med både jordmor og min stemor som er radiograf, for det er jo egentlig sånn at man ikke tar rønken under et svangerskap om man kan unngå det. Det kan skape misdannelser hos foster, siden rønkenstrålene de bruker på oss er kraftigere enn det de ville ha brukt på et spedbarn. Men nå har jeg jo kommet så langt i svangerskapet, at det meste er ferdigutviklet (er 31+6), og jeg regner med at de ikke hadde kommet til å utføre rønkenen om risikoen var stor. Men man får jo ingen garantier. De kan ikke engang garantere at bildet de får av bekkene avslører om det er for smalt, siden man kun får et vanlig rønkenbilde. Har vært veldig usikker selv, om jeg skulle gjennomføre rønkenen eller ikke, kjenner at jeg blir enda mer usikker mens jeg skriver dette.... Men det er et valg den gravide må ta, om det er verdt risikoen eller ikke.
mamma_mø74 Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Jeg har ikke svar noe av det du spør om egentlig.. men.. Jeg fikk målt bekkenåpningen før første fødsel pga ungen lå i seteleie; Da er det viktig å vite om det er plass til at hodet kan passere, ellers risikerer man at ungen sitter fast med halve kroppen ute, og da blir det mye vanskeligere med (haste)keisersnitt... Mitt inntrykk er at de ikke måler dette uten god grunn; kanskje er det god nok grunn om moren din hadde problemer med smalt bekken, og også om du er bekymret for fødselen pga dette. Ta det opp med jordmor er mitt tips.. Jeg hadde heldigvis et kjempebekken, men det var jo godt å vite det på forhånd. Ikke har jeg merket noe rart med jenta mi heller, som er 3 år nå Jeg har ikke sett noe statistikk ang. doser og risiko for røntgen på fostre. Mener jeg har hørt at det er viktig å unngå røntgen tidlig i svangerskapet pga faren for mutasjoner i tidlig fase av utviklingen, men... det sier jo ikke noe om risikoen senere i svangerskapet. Håper du får noen bedre svar... kan forstå om du er bekymret.
*Nøtta* Skrevet 13. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2010 Takker for svar.. ja,jeg er litt bekymret for om je gkan ha for smalt bekken. Min mor har hatt 4 keisersnitt pgs dette og jeg kan ikke fri meg for tanken på at jeg muligens kan ha det også. Har nevnt min bekymring for jordmor,men får bare beskjed om at jeg bare må begynne å føde,så finner man utav det etterhvert. :/ Jeg ser for meg navlestreng i klem og oksygenmangel og det som verre er om det viser seg at baby ikke kommer gjennom og er så fristet til å sjekke opp dette på forhånd. Legen min kan henvise meg til røngten,men så var det dette med risikoen og slikt da.. vanskelig valg synest jeg...
engel81 - g08, g10 Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Jeg får ekstra kontroller på Ullevål pga nesten for smalt bekken forrige gang. Etter mange pressrier og til slutt sugekopp kom lille prinsen på 2850 ut den naturlige veien. Det jeg har fått vite av lege/jordmor er at bekkenet løsner/tøyer seg underveis i svangerskapet og under fødselen. Derfor har røntgen lite for seg. Løsningen de har for meg er at dersom jeg føder før uke 38 og barnet er mindre en 3500g blir det naturlig fødsel, etter den tid blir det keisersnitt. De følger veksten hans med UL. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, og føler meg i trygge hender. Snakk med lege/jordmor du:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå