Gå til innhold

Har jeg virkelig bare fem prosent sjanse?

misspetronella

Anbefalte innlegg

Det sa min lege på fertilitetsklinikken i går. Jeg er 42 og har et barn på fem, prøvd på nummer to i to og et halvt år. Har vært gravid og mistet to ganger i denne perioden, første gang i 12/13 uke. Har så veldig lyst på et søsken til jenta mi, og kjenner på stor sorg over dette, jeg trodde jo at vi til slutt måtte få det til, selv om det ble noen spontanaborter. Ble gravid i 2. pp både første og andre gang. siden har det gått treigt. Og fem prosjent sjanse er jo ikke så mye ... Jeg har normale hormonverdier og regelmessige menstruasjoner. Hører jo stadig om gravide damer over 40 år her inne og ellers, så lurer litt på om denne femprosenten kan stemme? Bør jeg gi opp, eller er det realistisk å håpe fortsatt?

Fortsetter under...

Siden du har regelmessig mensen, er det "enklere" å bruke eggløsningstest, noe som du kanskje bør vurdere hvis du virkelig vil ha et barn til.

Hvordan går det med sædkvaliteten til partneren din? Det kan også ha mye å si for sjansene dine.

Lykke til!

Hei! Jeg er straks 41 og gravid med IVF tvillinger etter over 4 år med prøving. Vi prøvde alt, el tester hver måned i nesten 3 år, akupunktur, homeopat, Pergotime + + + og brukte over 25 000 på dette, men ikke en positiv graviditetstest test på nesten 3 år. Så startet vi med IVF for snart 1 1/2 år siden. Fikk beskjed om ca 25% sjanse pr IVF forsøk, men har blitt gravid på alle 3 forsøkene, men mistet de to første gangene... Nå er jeg 10 uker på veg og lever fortsatt i spenning og uro, men håper og tror det skal gå bra denne gangen :-). Lykket til, men prøv i hvertfall Pergotime som du kan få av gyn (selv om det ikke hjalp meg).

Takk for svar. Mannen sine prøver er også fine, så de fem prosentene skyldes visst alderen min, ikke at noen prøver ikke er bra. Riktignok viste en UL at jeg ikke hadde så veldig mange egg akkurat den syklusen, men det kan kanskje variere?

Ved IVF gir legen meg 10 prosent sjanse, pga alderen min. Synes ikke 10 prosent økt sjanse er så mye heller.

(er skeptisk til hormonell hjelp og IVF fordi min mor døde ganske ung av eggstokkreft, og jeg vet jo ikke om jeg er genetisk disponert for det samme.)

Jeg bruker eggløsningstester og går til akupunktør, temper enkelte sykluser. Forbedringspotensialet er nok det å prøve ofte nok rundt eggløsning, ikke alltid like enkelt hos oss.

De to første graviditetene kom på 2 pp, men så begynte jeg altså å miste, så da er det nok eggkvaliteten det kommer an på, kanskje. Får håpe på et superegg nå snart :-)

Annonse

Heisann

Jeg er født i sep70. Fikk ny mann for noen år siden, han hadde ikke barn, mens jeg har 3 store jenter på 20 +15+15.

For snart 2 år siden begynte vi å prøve.Tok ut spiral, og "smokk", der satt den første nov.08, men det skulle ikke ende bra, endte med MA, der barnet dør i magen 2-3 uker før du merke der selv. Utskrapning morsdagen 09. Siden har vi prøvd og prøvd, men tok kontakt med Volvat høsten09 for å be om hjelp. Begynte på full rulle med hormoner, endte opp med at det viste seg ett godt egg og ett svakt baki. Fikk samme beskjed som deg, prosenten var svært lav for suksess, noe det ikke ble. Tror jeg var gravid, men noen dager på overtid, kom en svært kraftig blødning. Etter dette ble jeg ikke gravid før høsten 09. Merket at alle sympt forsvant uke6, reiste på UL og tok blodprøver noen dager på rad og så at det kom til å abortere, noe det gjorde uke7.

Svære strev å bli gravid i en slik alder, for ikke å snakke om påkjenningen det er for begge parter.

Min syklus har også gått ned for 2år siden, fra 28 dager til 25. Volvat mente dette var ett klart tegn på nedsatt fertilitet også, logisk nok.

Nå sitter jeg her, blir 40 i sept, og er "veldig" gravid..blir overasket om dette ikke er tvillinger igjen...Aner ikke viklen uke jeg er i, men er iallefall i uke 9. Sist menstruasjon hadde jeg i max 1,5 dag, så hvem vet hvor lenge? Kanskje jeg er 12,5 uker? Skal på en tidlig UL.

MEN, det snodige er at jeg nå ble gravid i en mnd jeg før har blitt det, så den mnd du ble det sist burde du kanskje prøve veldig??

Har hørt før at kvinner ofte blir gravide i enkelte perioder i året, vet flere som har fått sine 4-5 innen 3 mnd på året.

takk for svar, så fint at det lyktes for dere å bli gravid. Var det altså uten hjelp denne gangen, eller med IVF? Forstår det slik at det var dette du prøvde på Volvat ... Takk for tips om det med å prøve en periode på året, da må jeg skynde meg veldig ... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...