Gå til innhold

Gravid og astma...

Anbefalte innlegg

Har astma og kjenner jeg er blitt litt verre under graviditeten. Har til nå ikke turt å bruke inhalatoren. Har vært hos legen, men glemt å spørre om det er greit å bruke medisin nå som jeg er gravid, for det er alltid så mye annet jeg lurer på at det har gått i glemmeboken. Idag er jeg fryktelig tungpustet og kjenner jeg trenger inhalatoren, men tør ikke. Ringt legen i hele dag, men kommer ikke gjennom på tlf.

Er det noen her som har astma og vet om man kan bruke inhalator eller ikke? Og om det er noen andre tips som kan hjelpe for pusten hvis inhalator er utelukket?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142193608-gravid-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke astma, men allergi. Husker legen snakket om at de som har astma må ta medisinen som vanlig p.g.a at det kan gå ut over baby i magen at mor ikke får nok oksygen. Altså, babyen får ikke nok oksygen hvis mor ikke får det...

Litt knotete skrevet, men håper du forstår;)

Men synes du skal prøve å få tak i legen først, eller kanskje heller en spesialist på området.

jeg har selv astma og du skal/kan ta inhalator selv om du er gravid når du e rplaget. Hvis du ikke hadde hatt så mye plager med det sier de at man helst skal unngå medisiner. men så lenge du er plaget med det, kan det også gå utover babyen og er derfor hensiktsmessig og trygt og ta medisin.. bruker selv sumbicort.

Annonse

Hei! Er på besøk fra 3. trimester. Jeg har astma, og prøvde å kutte medisinene i begynnelsen. Bortsett fra bricanyl, den fikk jeg beskjed om var helt greit å ta (ikke overdrevent mye da...). Rundt uke 20 var jeg så tett i luftveiene at jeg var redd babyen ikke fikk nok oksygen, og brukte bricanylen VELDIG mye (omtrent hver 2. time, og det er jo ikke helt bra). Legen min sa jeg skulle begynne med symbicort en gang morgen og en gang kveld, pluss bricanyl når jeg trengte den. Og fikk det myyyye bedre med en gang! Nå har jeg brukt symbicort i 18 uker, og bricanylen nå og da, men ikke så ofte lenger.

Hvis jeg måtte bruke inhalator oftere skulle jeg bare på en ekstra UL for å se om baby vokste som den skulle. Har ikke trengt mer medisin, men var på UL for to uker sia, og baby var akkurat så stor som den skulle være.

Det var min astmahistorie :)

Tusen takk for masse gode erfaringer og råd:) fikk litt mere ro nå og slipper å bekymre meg for at svangerskapet skal være ekstra tungt pga pusteproblemer. Fikk omsider tak i legen til slutt og skal dit imorgen:) Har allergi også, kom heldigvis greit unna denne sommeren takket være mye regn... Men den fuktige luften gjør sikkert sitt for oss astmatikere, så er nok det og i kombinasjon med svangerskapet oppå det hele som forverrer det. Man blir jo så engstelig for alt, vil jo ikke at lille skal lide under dumme plager jeg evt måtte ha. Kjenner nesten ikke meg selv igjen, engster meg for minste lille ting, og jeg som var så "tøff" og hadde "alt ordner seg" innstilling. Nå er det nesten blitt sånn at man frykter hele tiden det verste:) Er vel disse hormonene det da...

Jeg mått begynne med medisinene igjen, for uten klarer jeg jo ikke stort. Er så andpusten og alt føles tungt. Fikk grønt lys av legen å bare bruke det jeg har brukt tidligere. Så alt føles mye bedre nå, og slipper å puste som en hvalross:)

Tusen takk for linken "snartimål" :o)

Jeg er også på besøk fra 3. trimester.

Vil vel anbefale deg for det første å få henvisning til lungeavdeling/lungespesialist, så kan dere sammen lage en plan på medisinering resten av svangerskapet ditt. :)

Mitt første svangerskap var et mareritt med tanke på lungene. De sa kort og godt takk for seg i uke 7, og jeg var innlagt for medisinering hver 3. uke resten av svangerskapet. For som lungelegen sa; "Det er mye mer skadelig for fosteret og ikke få oksygen". Men kortison-preparater ødelegger huden veldig, så dersom du må begynne på det... ja, da får du de berømte strekkmerkene.

Dette svangerskapet er enklere med tanke på lungene, men jeg følges nøye opp av lungespesialist med jevnlige kontroller og justering av medisinering etter behov.

Nå sier du jo ingenting om hvilken inhalasjonsmedisin du bruker, men jeg bruker 5 forskjellige inhalasjonsmedisiner, 2 forskjellige tablett-typer og 3 typer nesespray'er. Så snakk med legen din er mitt råd :)

Lykke til!

jeg har kraftig astma og allergi, og er nå gravid med 3 mann, og hver gang har jeg fått streng beskjed om å ta medisinene mine som jeg skal. Det er ikke farlig, men det kan være farlig for babyen visst du går rundt å sliter med å puste, for da får den ikke nok oksygen.

Xolair injeksjon hver 4 uke for å holde astmaen i sjakk :) og babyen har det helt fint :)

så ta medisinen din med god samvittighet :)

Bruker Bricanyl til vanlig, men fikk nå også utskrevet Symbicort av legen. Jeg er fornøyd, da har jeg hvertfall noe for pusten og slipper å få panikk når pusten melder pass.

Allergi har jeg også, men tok ingenting for det i sommer. Det gikk overraskende bra, litt kløing og MYE nysing og tett i nesa, men ikke så ille at det gjorde meg noe.

Krysser fingrene for at ikke lille får astma og allergi..unner ingen det. Slitsomt:(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...