Lillepetrine Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Når begynner dere med leggerutiner på deres små? Ser at noen legger ungene sine på eget rom med fast leggetid kl 19 fra de er 6 uker! Er det bare meg som synes dette er litt vel tidlig å legge en så liten baby for natten? Her har mitt barn ikke fått faste leggerutiner før hun har vært 2-3 mnd. Før den tid har vi hatt mange koselige stunder på kveldstid med den lille.
Formerly known as Tina Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Jeg prøvde å få faste leggerutiner da hun var ca 2 mnd. Uten resultat... da hun fikk 3 mnd vaksinen ble det plutselig slik at hun la seg 19.30. fantastisk deilig for oss foreldre:-) Med neste unge kommer jeg til å prøve å få inn rutinene så fort som mulig. Tenker da at jeg legger barnet i senga mellom 19 og 20. da får jeg heller gå inn og gi mat ofte hvis det er behov for det. Vi merket at vi trengte litt alenetid på kvelden. Ofte fikk vi ikke lagt oss før kl 12 fordi hun ikke ville legge seg.
*LillaMeg* Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Fra dag 1 har vi tatt nattstell på samme tid, dempet belysning, mindre lyd osv for å vise at det nå er natt. Mating har blitt gjort på nesten mørkt rom.. men vi har hatt han i nærheten, og fått mange koslige stunder selv om vi har prøvd å gjort kveld til kveld. Hvertall de første mnd.. Er jo mange som legger de, men fortsatt gir mat på kvelden, men da inne på mørkt rom.. Er jo ikke sånn at en liten baby går mange timer uten mat. Like før 2mnd begynte vi å legge han tidligere og tidligere på samme tidspunkt hver kveld.. Og hs sa vi burde starte med leggerutiner rundt mnd3, men vi startet litt før.. Han har selv regulert tidspunktene nedover.. Nå tar vi nattstell i 7tiden, så er det senga.. Legger vi han senere så blir han overtrøtt og umulig. Nå får han fortsatt nattmåltid, men det måltidet vi hadde i sånn 11tiden har sakte gått bort.. Er jo kvelder og netter der han er urolig og legging tar tid med masse oppvåkning osv.. Alt fra mageknip til tenner..
b77h Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 ja, jeg syns det er tidlig. Vi startet ikke med å innføre leggerutiner før 4-5mnd alder, og nå v 6 mnd legger vi henne i 8-9 tiden. Og vi ønsker å ha henne på rommet vårt til hun er rundt 1 år. Tryggere og koseligere. Vil ikke at en liten baby skal sove alene hele natten + greit når hun våkner på natt/morgen for pupp, for da kommer hun opp i min seng, og vi sover begge videre der etterpå. Når de er helt små, så tror jeg det er lurt å følge babyens rytme.
kom-som-bestilt Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Hos oss måtte vi vente til kolikk - tiden var over, hjelper ikke å bestemme at "barnet skal legge seg kl 20) når det skriker til kl 04.. Men når mini nærma seg 3 mnd, ble det mindre og mindre skriking, og han sovnet tidligere og tidligere.. Nå er vi (på 1 mnd) legging ca kl 20 (straks 4 mnd) Derimot har jeg faste rutiner nå, ser at hvis vi er på besøk i 20 tia, er det fullstendig krise, hehe
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 jeg har hatt faste rutiner fra dag 1! rett å slett fordi jeg har hatt et sant H...... med de to elste når det kom til soving! denne lille frøkenen jeg har så har sovet natten igjennom fra hun var 6 uker på eget rom. da fra 19-20 til ca 07. Så grunnen til jeg har jobbet med rutiner (har foret henne på samme tidspunkt hverdag!) er enkelt å greit at jeg orket ikke tanken på 4år med intens jobb med å få baret i seng!
mamman til to gutter Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Her har vi hatt faste rutiner ved legging fra første dag, men tidspunktet har begge to bestemt mer eller mindre selv. Dvs vi har skiftet til pysj, gitt mat og sunget nattasang og etter det har vi hatt svak belysning og kun vært på soverommet til det har blitt morgen, så all mating har også foregått der. Når de har vært helt små har de lagt seg samtidig som oss og så har de selv justert det så de har lagt seg tidligere etterhvert. Eldste sovnet plutselig for natta kl20 når han var litt over 3mnd og yngste sovnet samtidig med storebror, dvs legging kl19, fra han var ca2mnd. De første dagene de sov i et fra tidlig på kvelden, sovnet de nede i stua, så etter noen dager la vi dem like gjerne i sengene på soverommet i stedet for.
2010 Mammaen Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 Hei! Vi har latt gutten vår styre dette mer eller mindre selv. Frem til han var 1 mnd ble det ofte ikke natt før kl 24 (tok han med i sengen vår), så frem til 2 mnd ble det natt ca kl 22 (sovnet i vuggen på stuen og la han over i sengen sin når pappaen la seg). Da han ble 2 mnd tok han natten tidligere, så vi har lagt han mellom 19-og 20 de siste ukene, og de siste 2 ukene har vi lagt han i egen seng i den tiden. Det har med andre ord gått gradvis hos oss. Han sovner av seg selv nå og er ikke vanskelig å legge (må gi tutten noen ganger da ;-). Han blir litt sutrete hvis han ikke får lagt seg i den tiden, så nå må vi passe på å være hjemme til det, og ikke ha for mye støy som ødelegger rutinen når vi skal gjøre han klar for natten. Det anbefales vel å vente til 3 mnd med veldig faste rutiner rundt søvn, men dersom babyen finner den selv er det jo ikke noe i veien for å begynne før! Tror det er veldig viktig og trygt for barnet å ha det forusigbart når det gjelder søvn og andre ting. Det vil lette foreldrearbeidet betraktelig også. Lykke til :-)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 13. august 2010 #9 Skrevet 13. august 2010 Hvorfor skal det være så tidlig å legge en baby for natten? Ser ikke problemet? Her har han lagt seg for kvelden rundt kl 21 fra han var 3 uker ca.. Da er han trøtt, og vi legger han like gjerne i senga istedetfor vugga i stua.. Han er nå snart 6 uker, og legger seg da rundt kl 21 (idag la han seg faktisk 20.30 og sovna på flekken) og sover til 5-tiden for mat..
Snupi27 Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 gutten vår er litt over 10 uker nå. vi har ikke kjørt noe fast på han egentlig. han har regulert det litt selv. sånn som det ser ut nå sover og spiser han når han vil fra han våkner om morgenen til ca 18-18.30 om kvelden. da er han våken helt frem til kl er ca 21.30. da kan vi legge han i kurven sin på vårt rom og han sover til rundt 4.30-5.00. da skal han ha mat. sovner igjen og våkner rundt 6.30 og skal ha mat igjen. da sover han til rundt 7.30-20.00. men det kan jo bare være for en periode det er sånn =) det har vart i noen dager nå. men jeg syns de små gjør litt som de vil så jeg styrer ikke så veldig med det...
Gjest Skrevet 13. august 2010 #11 Skrevet 13. august 2010 Enhver får gjøre som passer enselv best. Men etter min egen erfaring vil jeg nok si meg enig i at å ha stålkontroll på rutiner så tidlig kan virke mer stressende en effektivt. Fra forskningens side sies det at mennesket bruker 8 uker i gjennomsnitt til å omtille seg et nytt liv ( fks barn, død, forandret livskvalitet o.l) Jeg har hatt god effekt ved å innføre faste rutiner ved 3 mnd alder. dvs. Bading, kosing på stellebordet, stille og rolig miljø, mat og en liten natta sang. Men, ingen dager er like.. noen ganger tar det litt lenger tid en andre. Lykke til, da
Daydreamer 81 Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Hei.vi hadde faste rutiner fra ganske tidlig av...men ikke noe spess tidspunkt..og uten å forvente et "resultat" Men da vi skulle legge oss, fikk lillegutt et bad/vask, pysj og hårkjemming -(faktisk) Dette gjenntok vi hver kveld..når det passet slik. Etter vært startt vi ca kl. 22. men fant rask ut at mini var supertrøtt allerede 20.30. Etter kun noen par uker ble dette for sent og vi måtte få lillegutt i seng før 19 ellers var han overtrøtt...( og vi syntes det var for sent på kvelden til å ta en ny "dupp") Vi la han i seng ca kl 19 på et kaldt og mørkt rom. Da han var 3mnd fikk han sove på eget rom, selv om jeg nattammer ennå - ca 2-3 ganger. Kjempedeilig å få litt kveld for segselv sammen med mannen min, og få gjort unna litt hjemme... Mitt tips er ha fast rutine med kveldstellet!!! - klokkeslett kan dere se ann selv...:-) Lykke til.
Daydreamer 81 Skrevet 14. august 2010 #13 Skrevet 14. august 2010 Hei.vi hadde faste rutiner fra ganske tidlig av...men ikke noe spess tidspunkt..og uten å forvente et "resultat" Men da vi skulle legge oss, fikk lillegutt et bad/vask, pysj og hårkjemming -(faktisk) Dette gjenntok vi hver kveld..når det passet slik. Etter vært startt vi ca kl. 22. men fant rask ut at mini var supertrøtt allerede 20.30. Etter kun noen par uker ble dette for sent og vi måtte få lillegutt i seng før 19 ellers var han overtrøtt...( og vi syntes det var for sent på kvelden til å ta en ny "dupp") Vi la han i seng ca kl 19 på et kaldt og mørkt rom. Da han var 3mnd fikk han sove på eget rom, selv om jeg nattammer ennå - ca 2-3 ganger. Kjempedeilig å få litt kveld for segselv sammen med mannen min, og få gjort unna litt hjemme... Mitt tips er ha fast rutine med kveldstellet!!! - klokkeslett kan dere se ann selv...:-) Lykke til.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 14. august 2010 #14 Skrevet 14. august 2010 Gutten vår er bare 8 uker. Han har hele tiden vært selvregulert når det kommer til søvn og amming. Men nå ser vi at han tar kvelden kl 22 og sover 2-3 timer før han skal amme (sover nesten bare 30minutter om gangen på dagtid) og da utnytter vi jo oss selvsagt av dette og passer på at pysjen er på og at bleia er ren innen kl 22.00. Da legger vi han i vår seng og så flytter vi han over i egen seng når han sover så godt at han ikke merker at smokken har falt ut... Da han var nyfødt tok han kvelden kl 1 på natta, så han har selv gradvis tatt kvelden tidligere og tidligere. Vi kommer ikke til å stresse med å få han i seng før kl 20.00 før han er over 3 mnd. Jeg håper han finner ut av dette selv, med jeg må si jeg gleder meg til litt mer faste rutiner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå