Gå til innhold

Når synes dere det er greit å dra fra ungene ei helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble nettopp bedd i bryllupp en plass som er langt fra oss, så hele helga går med på reising og feiring. Vi har ei jente på ett år, og jeg sa at vi gjerne ville komme, men da måtte hun bli med. Det var i orden det, men merket at bruden syntes det var litt rart. Det skulle komme flere som hadde unger, men de skulle komme alene.

Vi har ikke så mye familie her vi bor, så jenta vår er ikke vant til å ha barnevakt mer enn et par timer. Da synes ikke jeg at man bare plutselig kan sette henne vekk ei hel helg. Hun vil jo få helt sjokk. Hun aner jo ikke hvor vi er blitt av.

Hva tenker dere?

Vet at mange drar vekk på helgeturer uten unger, men jeg er litt skeptisk jeg.. Ønsker at vår jente skal bli litt større, før jeg drar fra henne så lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi reiste bort en helg da sambo fylte 25 og fikk fotballtur i bursdagsgave. Datteren min var da 11 mnd. Mormor og bestefar delte på å passe henne. Hun storkoste seg, hadde ikke vært noe sutring eller rop etter mamma. Men mora der i mot var helt på bærtur!! huff for en grusom helg!!! Jeg grein og styra, ringte 2-3 ganger om dagen og var helt på tuppa.. =P

(hadde ikke hatt barnevakt mer en noen få timer av gangen tidligere).

Kommer sikkert litt an på personligheten til datteren din og hvor trygg hun er på barnevakten.

Nå har bruden sagt at du kan ta henne med, så da blir hun med om det er det du mener er best! =)

Skrevet

Hvis hun ikke kjenner barnevakten noe særlig fra før hadde jeg ikke reist fra henne en hel helg. Jeg vet om andre som har reist vekk en helg med fremmed barnevakt ved ca 1 års alder, og det har gått fint det. Men jeg føler det ville vært dårlig gjort mot min lille at både mamma og pappa skulle forsvinne samtidig så lenge av gangen, de har jo ikke tidsperspektiv.

Så jeg ville tatt henne med, ikke bry deg om andre i bryllupet gjør noe annet. Hvis du ikke er komfortabel med å reiser fra henne, kommer du til å angre hvis du gjør det.

Skrevet

Ja det kan være greit. Men jeg tror man må se an hver unge.

Jenta vår hadde overnattet borte både en helg og et par enkeltnetter når hun var 1 år, men det var hos besteforeldrene som hun jo hadde hatt mye omgang med før. Om barnevakten er en som jenta ikke har hatt så mye kontakt med før ville jeg ihvertfall brukt masse tid på tilvenning nå i forkant, og kanskje tatt en prøvenatt mens dere er hjemme også. Da finner du ut om DU klarer det også :)

Skrevet

Tusen takk for flotte svar! Kan nok godt hende at det er mamma som synes det er verst ja ;) Tror ikke jeg er helt klar for å dra fra babyen min enda heller: Så hun blir iallefall med i bryluppet!

Tror det er lurt at jeg gjør som jeg selv føler er rett ja, ellers blir jeg sikkert å grine hele helga jeg også :)

Men det hjelper veldig å få bekreftet at andre forstår meg :)

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt :) Gutten vår er snart 16 mnd og vi har ikke vært borte fra han mer enn ett par timer.. Er kjempe bra du gjør det som føles rett for deg for det vil alltid være det beste for babyen din :) Kos dere i bryllupet!

Skrevet

Du må gjøre som du selv føler og ja det er ok helt sikkert værst for mamma.

Et alternativ er jo å ta med dere en som kan passe mens dere er i bryllupet. Det blir jo litt ekstra utgifter så det kommer jo litt ann på hvor langt det er og hva slags transportmiddel dere skal bruke og hvilket overnattingstilbud det er der dere skal

Da kan dere i allefall få med dere litt mer enn bare halve middagen fordi dere må tilbake til hotellet eller hvor dere skal bo for å legge minstemann

Skrevet

Jenta vår var ikke en hel helg hos noen før hun var 15 mnd. Men hun hadde vært et døgn hos bestemoren rundt 12 mnd. Det kommer vel ann på ungen. Jeg opplevde det slik at det var en terskel hvor det plutselig gikk greit for meg og for snuppa at hun var borte. før 1 år kunne hun reagere litt med å være litt ekstra krevende etter hun hadde vært borte 1 døgn. ved 15 mnd når vi endelig hadde første frihelg, var det veldig greit. vi snakket med henne i telefonen, og hun hadde knapt tid til å snakke med oss. Ungen var blid og fornøyd når hun kom hjem og hadde helt klart storkost seg. Nå ser jeg det som en tjeneste til henne at hun får være en helg av og til hos besteforeldrene slik at de får lov å få et tett forhold. Nå blir det jo bare kanskje annenhver mnd, eller hvis det er noe spesielt vi skal på, og det synes jeg er passelig.

Jeg ville fortsatt ikke sendt henne en hel helg til noen som hun ikke kjenner godt. Hittil er det bare besteforeldrene og bestevenninna mi som har fått æren:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...