Gjest Skrevet 13. august 2010 #1 Skrevet 13. august 2010 Reiser folk seg for deg da det er trangt på buss/tog? Jeg har kun opplevd at det ikke har vært sitteplasser 2-3 ganger i løpet av svangerskapet, og de to første gangene var magen relativt liten så skjønner godt at ingen la særlig merke til den, så jeg sto. Men, har også opplevd å stå helt utslitt på bussen, med stor mage med ettersittende topp, uten å ha mulighet til å sitte! Syntes det igrunn er litt rart jeg... Er det ikke vanlig å ta hensyn lenger?
iok med sønn <3 Skrevet 13. august 2010 #2 Skrevet 13. august 2010 Nei, off... det er dårlige greier... Jeg var på jobb (i barnehagen min) da vi var på tur for å besøke en skole og ha div aktiviteter der. Fikk ei gruppe jeg skulle følge på 4 stykk, og de var de såkaldt "verstingene". NICE! Hehe... så jeg ble ganske sliten i løp av hele økten med at de stakk av osv. Og jeg var ganske sint inni meg vel å merke, men prøvde å snakke rolig å bestemt til de... Så kom tiden da vi skulle sitte på langbord å stappe i oss vaffler og muffins. (sukker er gøy!!) Jeg sørger for at alle barna får en plass å sitte, og får saft i koppene sine.... Etter det er alle de andre voksne satt seg ned, og JEG står vedsidenav uten en stol ledig.... Jeg tenkte jeg skulle se om noen sa noe... for ALLE vet jeg er gravid, det vistet åsså litt på magen på det tidspunktet... og etter litt vel lang tid sier styreren. Åhh.. har du ikke stol du da?? Etter den dagen ble det ikke noen flere slike turer på meg... jeg var utslitt og brukte heile helga på å komme meg... Så jeg vet sannelig ikke hva som er vanlig jeg....:/
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 13. august 2010 #3 Skrevet 13. august 2010 Jeg var i London i pinsen - synlig gravid. Der reiste ALLE seg på tuben eller bussen slik at jeg fikk sitteplass. Det er til og med egne plaser (priority seats) for eldre/gravide/funksjonshemmede. I Oslo har jeg opplevd det samme kanskje fem ganger i løpet av avngerskapet og jeg tar trikk eller buss hver dag. Folk ser bare en annen vei! Det samme gjelder overfor eldre og folk med krykker, de får ikke bedre behandling de heller. Synes det er forferdelig. Ikke for min egen del, for ejg er sprek og rask. Men tenker på alle de som trenger å sitte som ikke får tilbudt noe. Det er triste greier at vi ikke klarer å være mer høflige i dette landet. Jeg skal i alle fall reise meg for folk på buss og trikk heretter, være seg gravide, eldre eller funksjonshemmede!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 13. august 2010 #4 Skrevet 13. august 2010 Jeg skulle inn til resepsjonen på legekontoret og var helt alene i gangen der jeg ventet. Etter hvert kom det to voksne mannfolk, med litt mellomrom, men det var fremdeles helt tydelig at jeg var först i köen. Siden jeg hadde rimelig stor babymage, satt jeg på benken utenfor rommet. Og når det ble ledig, tror dere ikke BEGGE to gikk inn foran meg...samtidig!! De "skulle bare....og skulle bare".....jeg kunne seriöst ha gått i strupen på dem! Gikk og stilte meg i döra slik at de i alle fall ikke skulle få noe privatliv, dumme stutene som uansett gikk inn sammen....de kunne väre i 40-årene...helt utrolig!!
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 13. august 2010 #5 Skrevet 13. august 2010 Menn i 40-årene og unge jenter/damer er de verste etter min mening. Unge gutter, spesielt "utlendinger" er utrolig oppmerksomme og reiser seg alltid. Og pappaer i perm. De skjønner også at det er tungt å stå høygravid på vinglete buss. Men nordmenn generelt? huff, det står dårlig til med oss. Vi er ikke spesielt høflige.
Gjest Skrevet 13. august 2010 #6 Skrevet 13. august 2010 jeg vil no faktisk si at gamle damer er de aller aller verste jeg da. jeg mener ikke at de skal reise seg og gi plassen sin til meg på bussen og sånt. men når det er tilbud på jordbær så er det ingenting i veien for at de kjører handlevogna si inn i magen min for å få plass til å graffse til seg bær, gjerne bytte om på bær i kurvene så de får de fineste bærene... ja jeg er homonell....! er redd for å ikke få sitteplass på bussen, jeg tørr ikke spørre om å få noen sin plass, og med mitt bekken hadde jeg bare måtte gått av bussen om det ikke hadde vært plass.
MissVaiper Skrevet 13. august 2010 #7 Skrevet 13. august 2010 Joda, man burde ta hensyn til gravide. Men det er ikke alltid like lett å se om en dame er gravid eller bare har litt ekstra polstring rundt magen. Det er veldig flaut å anta at noen er gravid når de ikke er det, og ikke sjeldent blir den antatte da meget så fornærmet. Jeg er forresten en av dem som i utgangspunktet har ekstra polstring. Jeg fikk tidlig i svangerskapet (uke 9) problemer med bekkenet. Har derfor lært meg at om jeg tar kollektiv og det er trangt om plassen, så er det bare å spørre om å få sitteplass. Jeg har enda tilgode å få et nei. Jeg tror at gravide ikke kan ta det som en selvfølge at folk ser og forstår sånn helt uten videre, men da heller spørre om en en plass eller hjelp. Det skader gravide mer å ikke spørre enn å spørre. Hvorfor skal andre tørre å tilby plass, når den gravide ikke tørr å spørre om plass?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 13. august 2010 #8 Skrevet 13. august 2010 Jeg er til en viss grad enig med MissVaiper, men når man er sånn gravid som jeg er (badeball rett ut - du kan ikke ta feil og slik har det vært i alle fall i tre måneder) så er det egentlig ingen unnsyldning. Jeg opplever at folk bare ser en annen vei, bokstavlig talt. Men trenger man å sitte så er det bare å si i fra! De gangene jeg har opplevd at noen har gitt meg plass er det "utlendinger" slik en annen skriver, men også jenter/damer på min egen alder som tydeligvis nettopp har vært gravide
Fru F Skrevet 13. august 2010 #9 Skrevet 13. august 2010 Enig i det med unge menn og kanskje også spes. utenlandske, at de tar mye mer hensyn. Opplevde nettopp å stå i kø v/ en serviceskranke. Jeg er tydelig høygravid, men gamlingen som kom etter meg gikk bare frem til disken ved siden av meg, og da mannen foran var ferdig, frembringte han ærenet sitt og lot som han ikke så meg. Grrr..Hadde ikke datteren min vært sammen med meg skulle han fått beskjed!
MammaTilToTette + spire Skrevet 13. august 2010 #10 Skrevet 13. august 2010 Dette svangerskapet har jeg ikke en gang opplevd at folk har tatt noe mer hensyn-til tross for at jeg har en relativt stor mage og som regel har med meg en utålmodig 1 åring i tillegg... Men det som provoserer meg aller mest er at mennesker faktisk tillater seg å SNIKE i kø når de ser at jeg står der med DEN magen og en liten på armen...!!!!
engel81 - g08, g10 Skrevet 13. august 2010 #11 Skrevet 13. august 2010 Skjønner ikke disse innleggene! Jeg bruker mye kollektivtransport i Oslo, og opplever alltid at folk reiser seg om det er fult, nå som magen synes skikkelig. Så mange hyggelig folk:) Særlig eldre damer er raske på pletten til å tilby plassen sin. Men da velger jeg ofte heller å stå, evt ta en annen plass noen tilbyr. Hadde samme oppfatning i forrige svangerskap og. Synd å se at så mange har motsatt erfaringer...
E-sept10 Skrevet 14. august 2010 #12 Skrevet 14. august 2010 Jeg har opplevd å komme inn på bussen med gjerne 1-2 handleposer, og har veldig tutemage, så det er ikke tvil om at jeg er gravid. Hvis det ikke er plass, snur folk seg bare andre veien. Har enda tilgode å bli spurt om jeg vil ha plass å sitte. Har måttet spørre om å få plass når det har vært helt fullt, ellers har jeg klart å leite meg fram til en plass.Og de som da bare har sett andre veien ser på meg når jeg skal av bussen når jeg da drar med meg disse posene og det er synlig at jeg sliter litt, og har ett blikk som LIKSOM sier; "Å huff, deg så jeg ikke" Har en venninne som gikk gravid i fjor. Da skulle hun og kjæresten ta bussen fra sykehuset og hjem etter en sjekk. Hun fant seg en sitteplass helt foran, mens han sto. Da kom det "gamle" oppegående damer på bussen som begynte å viske og tiske om at; "Hun der kunne hvertfall reist seg for oss" Hun som tydelig satt utslitt etter en natt på sykehus og høygravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå